نقش قم و بارگاه حضرت معصومه(س) در ظهور انقلاب اسلامی
کد خبر: 3733201
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
حجت‌الاسلام انصاری‌قمی بیان کرد:

نقش قم و بارگاه حضرت معصومه(س) در ظهور انقلاب اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ محقق و پژوهشگر موسسه کتاب‌شناسی شیعه گفت: حوزه با وجود امام خمینی(ره) به پایگاه انقلاب اسلامی تبدیل شد و کمترین تأثیر حضور حضرت معصومه(س) بروز و ظهور انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت حجت است.

بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) مطاف شیفتگان اهل‌بیت(ع) استحجت‌الاسلام والمسلمین انصاری‌قمی، محقق و پژوهشگر در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ایام دهه کرامت و تبریک سالروز میلاد با سعادت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه(س) به جایگاه آن بانوی عظیم‌الشان اشاره کرد و گفت: از وقتی که حضرت معصومه(س) از سال 201 هجری قمری وارد قم شدند، این شهر، مرکز محدثین و اشعریون و شهر علم و اجتهاد و پایگاه شیعیان 12 امامی بود.

وی افزود: جوانان و عالمان و علاقه‌مندان به شیعه به محضر ائمه(ع) می‌شتافتند و کسانی مانند «زکریا بن آدم» به عنوان قطب علمی و وکیل و نماینده امام رضا(ع) بود و بزرگانی مانند «موسی بن خزرج و احمدبن عیسی اشعری و ...» در قم سکونت داشتند و این شهر، شهری بزرگ در دامن کشورهای اسلامی و مرکز علم و پناه تشیع بود.

انصاری قمی ادامه داد: در سال 201 در راه مسافرت به طوس به ساوه رسیدند و پرسیدند تا قم چقدر فاصله است؟ این سؤال نشان از حرکتی برنامه‌ریزی شده الهی در مسیر تاریخ تشیع است؛ ایشان به شوق دیدار برادر از مدینه، رهسپار عراق شده و چقدر کوه‌ها و دشت‌ها و دیارها را پشت سر گذاشتند تا خود را به ایران برسانند و سرانجام به محدوده قم رسیدند.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: حضرت معصومه(س) 17 روز در قم، میهمان قمی‌ها بودند، اما رنج سفر و درگیری‌های ایجاد شده به همراه بیماری، سرانجام سبب شد تا از دنیا رخت بربندند؛ بعد از رحلت، موسی بن خزرج، مقام ایشان را تجلیل داشت و در باغ بابلان که متعلق به خود بود به خاک سپاری مشغول شدند ولی هنگام دفن از راه دور دو اسب‌سوار دیدند که نزدیک شده و فاطمه معصومه(س) را به خاک سپرده و نماز خواندند و بدون آن که شناخته شوند، بلافاصله بازگشتند.

وی اظهار کرد: امروز این بارگاه ملکوتی، مطاف و مزار شیفتگان و علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت است و از برکت ایشان قم به مرکزی علمی و دینی تبدیل شده است.

این محقق و پژوهشگر افزود: به همت کسانی مانند «ابراهیم بن هاشم و علی بن ابراهیم و خالد برقی و فرزندش احد و سهل بن زیاد آدمی و ...» که برخی به قم آمده و برخی نیز در این شهر سکنی داشتند، قم به تولید علم و پیشرفت علمی روزافزون رسید همچنین به برکت حضور کسانی مانند «مرحوم کلینی، صاحب الکافی و ابن بابویه و شیخ صدوق و ولید و ...» این شهر به رشد علوم دینی پرداخت.

انصاری قمی بیان کرد: در قرون بعدی نیز شخصیت‌های دیگری مانند «میرزای قمی» و بزرگان دیگر به ترویج و تبلیغ علوم دینی پرداختند تا نوبت به دوره معاصر رسید که مرحوم «آیت الله حائری یزدی» به قم آمدند و بنای حوزه را در این سرزمین مقدس بنا نهادند و ثمرات آن امروز بر کسی پوشیده نیست.

این محقق و پژوهشگر شیعه‌شناسی اظهار کرد: حوزه با وجود امام خمینی(ره) به پایگاه انقلاب اسلامی تبدیل شد و کمترین تاثیر حضور حضرت معصومه(س) بروز و ظهور انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت حجت است لذا همه مردم ایران به خصوص قمی‌ها به وجود کریمانه آن حضرت بیش از دیگران مدیون هستیم و باید با زیارت مستمر از یکسو و زیارت با معرفت و درک از سوی دیگر به ادای دین بپردازیم.

انصاری قمی گفت: وقتی چنین جایگاهی برای حضرت معصومه قائل هستیم که در فرازهایی از زیارتنامه ایشان هم وجود دارد، باید رفتار ما هم متناسب با این جایگاه و شأن باشد، بنابر این رفتار، کردار و گفتار ما باید سنجیده‌تر از دیگران باشد.

وی افزود: زیارت با معرفت است که باعث می‌شود تا انسان مصداق روایات شریف در مورد ثواب زیارت آن حضرت باشد از جمله اینکه فرمودند زیارت با معرفت آن حضرت جنت و بهشت را بر انسان واجب می‌کند و این کم فضیلتی برای کسانی که شیعه واقعی و حقیقی هستند نیست.

انصاری قمی با بیان اینکه قم امروز دوشادوش نجف اشرف به پیش می‌رود، تاکید کرد: خداوند نجف و قم را به عنوان دو بال برای پرواز تشیع ذخیره‌سازی کرده است و قم امروز دریای علم دین و اهل‌بیت(ع) است و حوزه علمیه ان شاء‌الله زمینه‌ساز ظهور است.

انتهای پیام

captcha