لیبی رابطه تجاری را علت آزادی مقراحی عنوان کرد

سیف الاسلام قذافی و مقراحی
توضیح تصویر، سیف الاسلام قذافی آزادی مقراحی را یک پیروزی برای مردم لیبی دانسته است

سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی روابط تجاری کشورش با بریتانیا را عامل آزادی عبدالباسط المقراحی عنوان کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی عنوان کرد سیف الاسلام به تلویزیون لیبی گفته است توافق بر سر آزادی عبدالباسط المقراحی هنگام گفتگوهای نفت و گاز بین دو کشور صورت گرفته است.

بریتانیا این گزارش را رد کرده است.

دولت محلی اسکاتلند عبدالباسط المقراحی را به علت ابتلای به سرطان پروستات پیشرفته، از زندان آزاد کرده است اما مقامات آمریکایی و برخی از سیاستمداران بریتانیایی این اقدام را مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

او به جرم دست داشتن در انفجار هواپیمای مسافربری پان ام بر فراز اسکاتلند به حبس ابد محکوم شده بود.

دویست و هفتاد نفر در این حادثه که در سال 1988 رخ داد، کشته شدند.

آقای مقراحی با استقبال گرم مردم لیبی به این کشور بازگشته و سیف الاسلام قذافی آزادی آقای مقراحی را یک پیروزی برای مردم کشورش دانسته است.

او به یک شبکه تلویزیونی لیبی گفت هربار کشورش با بریتانیا بر سر قراردادهای نفت و گاز گفتگو می کرد، موضوع آقای مقراحی هم مطرح می شد.

سیف الاسلام گفت تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا بارها درباره آقای مقراحی صحبت کرده بود.

آقای بلر در ماه مه 2007 از لیبی دیدن کرد و شرکت بریتیش پترولیوم در جریان این سفر با این کشور یک قرار نفتی نهصد میلیون دلاری امضا کرد.

در این حال، وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید کرده است آزادی آقای مقراحی صرفا به تصمیم دولت محلی اسکاتلند مربوط بوده است.

یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه بریتانیا گفت: "هیچ معامله ای میان دولت های بریتانیا و لیبی در رابطه با مقراحی و منافع تجاری صورت نگرفته است."

علاوه بر دولت های آمریکا و بریتانیا، خانواده های قربانیان حادثه انفجار هواپیمای پان ام هم از استقبال گرم از عبدالباسط المقراحی در لیبی انتقاد کرده اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه با بی بی سی گفته است که "صحنه استقبال از مسئول قتل عام گروهی از افراد بی گناه به عنوان یک قهرمان در طرابلس عمیقا نگران کننده بوده است."

باراک اوباما هم پخش این صحنه از تلویزیون لیبی را محکوم کرد.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم در گفتگو با بی بی سی به لیبی هشدار داد متوجه عواقب این اقدام بر آینده روابطش با سایر کشورها باشد.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا هنوز واکنشی در این باره نشان نداده است ولی در نامه ای به معمر قذافی از او خواسته است با این موضوع با حساسیت برخورد شود.