پوشش لحظه به لحظه نبرد طرابلس

به روز شده:  10:06 گرينويچ - دوشنبه 22 اوت 2011 - 31 مرداد 1390

گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

به روز رسانی

22:57 پوشش لحظه به لحظه نبرد طرابلس در اینجا به پایان می رسد. از این که با ما بودید سپاسگزاریم. لطفا ادامه اخبار را در صفحه نخست سایت بی بی سی فارسی دنبال کنید.

22:33 آسوشیتدپرس به نقل از فرماندهی مخالفان معمر قذافی گزارش کرده است که گروه های مختلف ضد حکومت لیبی تحت یک شورای نظامی در آمده اند. این خبر در حالی منتشر می شود که پیش تر نگرانی های زیادی درباره احتمال از هم گسیختگی مخالفان پس از سرنگونی سرهنگ قذافی ابراز شده بود

22:16 او می گوید مجبور شده ماسک به صورتش بزند و صحنه ای که دیده غیرقابل تصور است. خون زمین بیمارستان را گرفته و حتی سه ماسک هم نتوانسته جلوی بوی تعفن و جسد را بگیرد.

22:07 جان سیمپسون، دبیر امور جهانی بی بی سی که به بیمارستان ابو سلیم، صحنه بیش از یکصد جسد متلاشی و تجزیه شده، رفته است می گوید این یکی از فجیع ترین حوادث انقلاب لیبی است.

21:38 ایگنازیو لاروسا وزیر دفاع ایتالیا احتمال حضور نیروهای ایتالیایی یا ناتو را در جنگ زمینی در لیبی منتفی دانسته است. به گزارش بی بی سی مونیتورینگ، نشریه ایتالیایی جورنال دی سیسیلیا نوشته است که آقای لاروسا گفته معلوم نیست شکست کامل بقایی رژیم قذافی چقدر بطول انجامد، اما در هر حال ناتو بطور زمینی دخالت نمی کند.

21:06 شورشیان و نیروهای وفادار به معمر قذافی در مرز لیبی و تونس با یکدیگر درگیر شده اند. خبرگزاری دولتی تونس اعلام کرده است که این درگیری در پی تلاش هواداران شورای ملی انتقالی لیبی برای خارج کردن کنترل گذرگاه راس جدیر از دست هواداران قذافی ایجاد شد.

20:25 بریتانیا در تلاش است تا از سازمان ملل متحد مجوز واریز یک میلیارد پوند از دارایی های مسدود شده لیبی به بانک مرکزی این کشور را بگیرد. یکی از دیپلمات های بریتانیایی می گوید از این پول برای پرداخت دستمزدها، خرید دارو و غذا و دیگر کمک های بشر دوستانه استفاده خواهد شد.

19:55 بر اساس گزارش ها از طرابلس، پلیس در حال بازگشت به خیابان های شهر برای برقراری امنیت است. امروز برخی از فروشگاهها هم فعالیت خود را از سر گرفتند.

19:50 خبرنگار بی بی سی در طرابلس می گوید دولت موقت عملا در این شهر حضور فعالی ندارد. او همچنین از کمبود منابع آب آشامیدنی خبر داده است.

19:00 امروز صدها نفر از مردم طرابلس با تجمع در مسجد اصلی این شهر، برای نخستین بار پس از تسلط شورشیان بر پایتخت، نماز جمعه را به جماعت بر پا کردند.

18:53 به جز درگیرهای پراکنده ای که در اطراف فرودگاه بین المللی طرابلس گزارش شده است، دیگر بخش های پایتخت لیبی هم اکنون در آرامش نسبی به سر می برند.

18:45 شورشیان در لیبی می گویند تقریبا کنترل تمامی بخش های طرابلس را در دست دارند. به گفته آنها تنها چند گروه کوچک از وفاداران به معمر قذافی هنوز در بخش هایی از پایتخت مقاومت می کنند.

16:26 مقام شورای ملی انتقالی که از گم شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی این کشور خبر داده، می‌گوید احتمالا با محاسبه دقیق، میزان اموال گم شده بالاتر می‌رود.

16:24 یکی از مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی می‌گوید که دو میلیارد و نهصد میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی لیبی گم شده است.

16:10 اتحادیه آفریقا از شورای ملی انتقالی لیبی خواست تا همه گروه‌ها در این شورا باشند. حتی کسانی که در حکومت قذافی بودند.

16:03 جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، خواهان آتش‌بس فوری در لیبی شد.

15:44 جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، گفته تا زمانی که در لیبی درگیری وجود دارد، نمی‌توان مخالفان مسلح را به عنوان حکومت لیبی به رسمیت شناخت.

15:37 تورج اتابکی، پژوهشگر، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره چرخش ترکیه در ماجرای لیبی گفت که حزب حاکم تغییر موضعش را "توانایی دیپلماتیک" خود می‌داند، مخالفانش هم آن را "سودجویی" می‌دانند.

15:33 با نزدیک شدن به عید فطر، یکی از شهروندان لیبیایی به رویترز گفته که این "بهترین عید" برای او در چهل و دو سال گذشته است.

15:28 خبرنگار واشنگتن پست در طرابلس می‌گوید که بعد از درگیری‌های دیروز در منطقه ابوسلیم در طرابلس، به نظر می‌رسد که مخالفان کنترل این منطقه را هم به دست گرفته‌اند.

15:20 شرکت نفتی آگوکو، متعلق به مخالفان قذافی، می‌گویند که در اطراف تجهیزات استخراج نفتشان در شرق کشور عده‌ای از ماموران امنیتی را گمارده‌اند. آنها می‌گویند که شش ماه زمان لازم دارند تا به ظرفیت کامل استخراج نفت برسند.

15:08 یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در اسکاتلند، می‌گوید که مقراحی، مظنون اصلی در ماجرای سقوط هواپیمای پان‌آمریکن در لاکربی اسکاتلند، بنا بوده بعد از رسیدن به لیبی در دو سال پیش همچنان با دولت اسکاتلند در تماس باشد، اما این کار را نکرده است. مقراحی به "دلایل انسان‌دوستانه" آزاد شده بود.

14:40 مقام‌های اتحادیه آفریقا می‌گویند که بیست کشور آفریقایی شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته‌اند. هنوز خبری از تصمیم اتحادیه آفریقا در دست نیست.

14:35 تلویزیون طرفداران قذافی همچنان با پخش سخنان او، از مردم دعوت می‌کنند تا در برابر مخالفان مقاومت کنند.

14:33 رادیوی مخالفان مسلح قذافی اعلام کرده که مخالفان یکی از پسران قذافی به نام "هانیبال" را کشته‌اند.

14:24 یک روزنامه نروژی نوشت که این کشور آماده است تا ۳۷۰ میلیون دلار از پول‌های لیبی که در این کشور بلوکه شده، را آزاد کند. به شرطی که سازمان ملل دستور آن را صادر کند.

14:10 خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی گفت که اتحادیه آفریقا، شورای انتقالی مخالفان در لیبی را صریحا به رسمیت نخواهد شناخت.

13:59 الکس تامسون، خبرنگار کانال 4 در طرابلس، در تویتر نوشت: "وضعیت در بیمارستان ابوسلیم بسیار هولناک است.  آنچه که می‌بینم قابل توصیف و بیان نیست."

13:47 عارف علی ناید، سخنگوی مخالفان مسلح، به بخش جهانی بی‌بی‌سی گفت: " علی رغم جنگ شدیدی که در اطراف فرودگاه طرابلس جریان دارد، شهر در کنترل ماست، یا بهتر بگویم در کنترل مردم لیبی است."

13:40 به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بین مخالفان مسلح معمر قذافی و نیروهای هوادار او، در راس جدیر، در نزدیکی مرز با تونس، جنگ درگرفته است.

13:27 هشدار سازمان ملل متحد به کسانی که ممکن است تحت تاثیر پیشنهاد 1.7 میلیون دلاری بازرگانی قرار بگیرند که برای پیدا کردن معمر قذافی، زنده یا مرده، جایزه تعیین کرده است: "رعایت قانون ضروری است." روپرت کولدویل، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: "این حرف هم در مورد معمر قذافی صادق است و هم در مورد هر فرد دیگری...... کشتار بدون محاکمه، نه در زمان جنگ جایز است و نه در زمان صلح."

13:18 مهمترین اهدافی که ناتو در روز پنجشنبه هدف قرار داد: ۲۹ خودرویی که تفنگ بر آنها سوار بود. یک مرکز نگهبانی در شهر سرت و یک مرکز پرتاب موشک زمین به هوای طرفداران قذافی در نزدیکی سرت.

13:00 احمد خاتمی، امام جمعه امروز تهران، گفت که "دیکتاتورهای منطقه" دو راه دارند: "آبرومندانه کنار بروند" یا آنکه مانند قذافی "مردم را گلوله‌باران کنند" که در این صورت "سرنوشت آنها جز ذلت، دربه‌دري و آوارگي نيست."

12:56 احمد خاتمی، امام جمعه امروز تهران به "مقاومان مسلمان لیبی" هشدار داد که مراقب باشند اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انقلاب آنها را "مصادره" نکنند.

12:54 تلویزیون دولتی لیبی از امروز پخش برنامه‌های خود را از سر گرفت. اما این بار با مدیریت مخالفان قذافی.

12:49 محمود جبرئیل از اعضای ارشد شورای ملی انتقالی لیبی گفت که لیبی هم اکنون وارد مرحله‌ای شده که باید مشکلات آینده را شناسایی و مدیریت کند.

12:37 احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت برافراشتن پرچم جدید لیبی در سازمان ملل حرکتی نمادین در حمایت از دولت جدید خواهد بود.

12:34 تلویزیون العربیه خبر داد که طرفداران قذافی، فرودگاه طرابلس را بمباران کردند و به یک هواپیما آسیب زدند.

23:31 رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره تعیین جایزه برای زنده یا مرده قذافی گفت که اعدام بدون محاکمه هرکسی خلاف قوانین حقوق بشری است.

12:16 علی فلاحیان، عضو مجلس خبرگان رهبری ایران که زمانی وزیر اطلاعات ایران بوده گفت که در روزهای آینده از سرنوشت امام موسی صدر اطلاعاتی به دست خواهد آمد.

12:12 خبرنگار الجزیره می‌گوید که جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، مهمترین مخالف به رسمیت شناخته شدن شورای ملی انتقالی لیبی به جای حکومت قذافی است.

12:10 اجلاس اتحادیه آفریقا آغاز شد. به نظر می‌رسد که درباره به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی در این اجلاس بحث شود.

11:55 ناتو می‌گوید که جنگنده‌هایش دیروز ۱۳۳ ماموریت در لیبی انجام داده‌اند.

11:48 فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران پیش‌بینی کرد که جنگ بین موافقان و مخالفان قذافی چندان طولانی نمی‌شود و گفت که حکومت بعدی در آن کشور "حکومت اسلامی" خواهد بود.

11:44 نیروی هوایی بریتانیا با موشک‌های هدایت شونده به یک پناهگاه در شهر سرت، زادگاه قذافی، حمله کرد.

11:24 خبری که روی توئیتر منتشر شده: محموله بزرگی از سلاح در نزدیکی باغ وحش و هتل ریکسوس (هتل خبرنگاران خارجی) پیدا شده است.

11:23 برنامه جهانی غذا، سیصد تن غذا برای دویست هزار از ساکنان شمال غربی لیبی ارسال می‌کند.

11:21 آب و برق در طرابلس قطع است و مغازه‌ها تعطیل هستند. مردم برای خروج از شهر هم سوخت به سختی به دست می‌آورند.

11:20 عکسی از شهروندان طرابلس که از شهرشان می‌گریزند.

10:40 جان سیمپسون، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی با اشاره به عاقبت صدام حسین که بعد از تصرف عراق هشت ماه در فرار بود اما عاقبت به دام افتاد، می‌گوید که چنین سرنوشتی برای قذافی هم رقم خواهد خورد.

10:38 هند برای بازگرداندن شهروندانش که در لیبی هستند یک کشتی به سوی لیبی روانه کرده است.

10:30 لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، دعوت شورای انتقالی از اعضای رژیم قذافی برای مشارکت در امور لیبی را "دلگرم کننده" توصیف کرد.

10:22 در قطعنامه پایانی روز قدس همچنین به "برخی از کشورهای عربی" هشدار داده که از "سرنوشت دوستان ديکتاتور خود، بن علي تونسي، نامبارک مصري و قذافي ليبيايي عبرت بگيرند"

10:20 در قطعنامه پایانی راهپیمایی روز قدس در تهران از مردم لیبی، تونس و مصر خواسته شده تا اجازه ندهند که "استعمارگران" سرنوشت کشورشان را به عهده بگیرند.

10:14 وزیر دفاع بریتانیا، می‌گوید که وظیفه ناتو پیدا کردن قذافی نیست. بلکه باید افراد موثر نزدیک به او را پیدا کرد تا بتوانیم از ضد حمله آنها به مردم جلوگیری کنیم.

10:03 محمود جبرئیل, عضو شورای انتقالی لیبی, در ترکیه گفت که این شورا برای پرداخت حقوق کارکنان دولت به پول نیاز دارد.

10:01 یاد‌آوری خبر: آلبومی از عکس‌های کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مقر قذافی پیدا شده است.

10:00 کاندولیزا رایس از پاسخ دادن به سی‌ان‌ان درباره سرهنگ قذافی سر باز زده است. او پاسخ‌گویی را به بعد از انتشار کتاب خاطراتش در یک ماه آینده موکول کرده.

09:53 احتمال دارد که امروز اتحادیه آفریقا، شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت بشناسد، با این شرط که از دولت قذافی هم در این شورا حضور داشته باشند.

09:49 یادآوری خبر: سازمان ملل دستور آزاد کردن یک و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های لیبی را برای کمک به مردم این کشور صادر کرد.

09:45 محمود جبرئیل, در یک جلسه خبری در ترکیه گفت اموال آزاد شده لیبی برای راه‌اندازی دولت جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

09:42 محمود جبرئیل, عضو شورای انتقالی لیبی, از جامعه جهانی خواست تا اموال بیشتری از لیبی در جهان آزاد شود.

09:10 به گزارش آسوشیتدپرس، در بیمارستان محله ابوسلیم طرابلس که محل درگیری های سنگین بوده، دهها جسد به حال خود رها شده که اکثر آنانپوست تیره ای دارند. قذافی برای حمایت از حکومت خود به استخدام مزدوران آفریقایی مبادرت می کرد.

08:37 نماینده شورای ملی انتقالی لیبی با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، دیدار و در مورد روابط دو کشور از جمله مساله ناپدید شدن امام موسی صدر که در سفر به لیبی در سال 1978 ناپدید شد، گفتگو کردند.

08:11 نیروهای مخالف گفته اند که در ادامه پاکسازی طرابلس از طرفداران مسلح معمر قذافی، یک زاغه بزرگ مهمات را کشف کرده و در اختیار گرفته اند.

08:10 بسیاری از مخالفان حکومت ایران از سقوط حکومت لیبی استقبال کرده اند و از جمله خبرگزاری جبهه ملی ایران بیانیه این گروه را انتشار داده در آن، با اشاره به سرنوشت صدام حسین و قذافی آمده است: این سرنوشت محتوم همه دیکتاتورهای جهان است

07:35 شاهدان عینی در طرابلس از شرایط نامناسب شهر در پی چند روز درگیری خبر داده و گفته اند زباله های شهر جمع آوری نشده و در برخی نقاط، اجساد کشته شدگان روی زمین رها شده است.

07:11 نیروهای مخالف معمر قذافی خود را برای عملیات علیه شهر سرت، از مراکز طرفداری از قذافی، آماده می کنند و گفته اند حدود یکهزار و پانصد تن از حامیان مسلح وی در این شهر حضور دارند.

06:56 وزیر دارایی شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که شورا در نظر دارد هرچه زودتر در طرابلس مستقر شود و افزوده که دستگیری معمر قذافی پیش شرط تشکیل دولت موقت در پایتخت نیست.

06:45 کارن ویلیامز، پرستار اسکاتلندی که در یکی از بیمارستانهای طرابلس خدمت می کند، در گفتگو با بی بی سی از کثرت ورود زخمی ها خبر داده و گفته است هنوز گروهی از آنها بستری نشده اند، تعداد دیگری وارد می شوند.

06:00 به گزارش رادیو دولتی آفریقای جنوبی، گروهی که خود را "آفریقاییان نگران" می خواند در نظر دارد از دادگاه کیفری بین المللی بخواهد ناتو را به خاطر عملیات نظامی در لیبی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

06:00 گزارش لحظه به لحظه تحولات لیبی را از این ساعت از سر می گیریم

00:52 خانم کلینتون گفت: "ما اوضاع را زیر نظر می گیریم تا اطمینان حاصل کنیم که لیبی تعهدات پیمانی خود را رعایت می کند، اطمینان حاصل می کند که ذخایر تسلیحاتی اش کشورهای همسایه را تهدید نمی کند یا به دست کسانی که نباید، نمی افتد، و موضعی سرسختانه علیه افراط گرایی خشن اتخاذ می کند."

00:51 به گزارش خبرگزاری فرانسه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا "لیبی تازه" را ترغیب کرده است موضعی قاطعانه علیه "افراط گرایی خشن" داشته باشد. خانم کلینتون گفت که رهبران تازه لیبی تعهداتی نسبت به جامعه بین المللی دارند.

23:45 جان سیمپسون دبیر خبرهای جهانی بی بی سی از فجایعی که در روزهای پیش از سقوط طرابلس توسط نیروهای سرهنگ قذافی انجام شده گزارش می دهد.

23:32 احمد ساکن طرابلس در ای میلی می نویسد: "من در محله آندولوس زندگی می کنم. ما در آستانه یک بحران انسانی هستیم. آشغال در خیابان ها تلنبار شده، آب برای دو روز قطع بوده، برق قطع و وصل می شود، خطوط تلفن کار نمی کند، شبکه های موبایل هم درست کار نمی کند. به هیچ سیستم بهداشتی اولیه دسترسی نداریم، صدای گلوله بی وقفه است و مخالفان مثل دیوانه های مسلح به ای کی-47 (کلاشنیکف) رفتار می کنند."

21:30 به گزارش رویترز وزیر نفت و دارایی مخالفان می گوید انتظار دارد که لیبی ظرف دو تا سه ماه آینده روزانه 500 هزار بشکه نفت پمپ کند.

22:39 آقای طهونی در این کنفرانس گفت که شورای انتقالی ملی اکنون در پایتخت مشغول به کار شده است: "من شروع و از سرگیری کار دفتر اجرایی در طرابلس از این لحظه را اعلام می کنم."

22:26 تلویزیون هوادار مخالفان جزئیاتی از اولین کنفرانس خبری شورای انتقالی ملی در طرابلس که توسط علی طهونی وزیر نفت و دارایی این شورا برگزار شد ارائه کرده است.

21:52 آفریقای جنوبی در یکی از کمیته های شورای امنیت سازمان ملل متحد آزاد کردن منابع لیبی را مسدود کرده بود زیرا می گفت که به معنی به رسمیت شناختن شورای انتقالی ملی است. آفریقای جنوبی و اتحادیه آفریقا دولت مخالفان را به رسمیت نشناخته اند.

21:47 گزارش می رسد که آمریکا و آفریقای جنوبی به توافقی دست یافته اند تا سازمان ملل دارایی های مسدود شده لیبی را برای رسیدگی به نیازهای انساندوستانه آزاد کند.

21:16 به گفته خبرنگاران علیرغم مقاومت هواداران قذافی در قسمت هایی از طرابلس و بروز درگیری هایی، بعضی نواحی به تدریج حالت عادی به خود می گیرند.

20:42 تلویزیون العروبه مستقر در سوریه که طرفدار سرهنگ قذافی است در خبری "فوری" می گوید که هواپیماهای غربی مشغول بمباران شهر سرت - زادگاه آقای قذافی - هستند.

16:48 قذافی در پیام خود به مردم کشورش چنین گفته: "لیبی برای لیبیایی‌هاست نه برای جاسوس‌های خارجی."

16:46 تلویزیون وفادار به معمر قذافی، هم اکنون در حال پخش یک پیام صوتی منسوب به آقای قذافی‌ است که در آن او مردم زادگاهش،‌سرت، را مخاطب قرار داده است.

16:43 رئیس دولت موقت لیبی، به خبرگزاری فرانسه گفت کشورهایی که مخالفان قذافی را به رسمیت بشناسند می‌توانند در آینده امیدوار باشند که با لیبی قراردادهای اقتصادی ببندند.

16:40 جان سیمپسون، گزارشگر ارشد بی‌بی‌سی می‌گوید بیش از هرچیز دولت موقت لیبی نیاز به کمک دارد تا بتواند دوباره سیستم اداری راه بیافتد.

16:35 یکی از مخالفان مسلح قذافی به خبرگزاری فرانسه گفته که تا کنون درگیری‌های لیبی بیست هزار کشته به جای گذاشته است.

16:26 رئیس دفتر بی‌بی‌سی در خاورمیانه هم اکنون در جنوب شرقی مقر قذافی است. جایی که او از مردم شنیده آقای قذافی در یکی از آپارتمان‌ها مخفی شده است. او می‌گوید که دیگر نمی‌توان بین شایعات و واقعیات تمایز قائل شد.

16:20 به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیصد نفر از مخالفان، مسلح به کلاشنیکف و خمپاره انداز به محله ابوسالم در طرابلس حمله کردند. آنها می‌گویند در این محل طرفداران قذافی مخفی شده‌اند.

16:16 خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مخالفان مسلح به "مخفیگاه‌هایی" حمله کردند که آنها می‌گویند "در دست تک‌تیراندازان و نیروهای وفادار به قذافی است."

16:04 صندوق بین‌المللی پول گفته در صورتی که شورای ملی انتقالی به صورت گسترده‌ای در جهان به عنوان دولت جدید پذیرفته شود.

15:43 کارگران مهاجر آفریقایی که در لیبی هستند گفته‌اند که نگران هستند، مخالفان آنها را با مزدوران قذافی اشتباه بگیرند و به آنها آسیب بزنند.

15:39 کمیته جهانی صلیب سرخ تایید کرد که در آزادی خبرنگاران از هتل ریکسوس نقش داشته است.

15:30 بوسنی هم شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان دولت موقت این کشور به رسمیت شناخت.

15:18 محله ابوسالم در طرابلس پر از طرفداران قذافی است.

15:15 الجزیره گزارش داد که در محله ابوسالم در طرابلس درگیری شدیدی در جریان است. گفته می‌شود که قذافی یا یکی از پسرانش در آنجا مخفی‌اند.

15:12 یکی از رهبران مخالفان قذافی در پیامی از مردمی که "هنوز آزاد نشده‌اند" خواست تا به انقلابیون بپیوندند.

15:00 کسی با نام "لیبیا نیو مدیا" در توئیتر نوشته: مشکل اینجاست که کسی نمی‌داند ورودی و خروجی این تونل‌ها که می‌گویند زیر مقر قذافی‌است،‌ کجاست.

14:52 یکی از اعضای شورای ملی انتقالی لیبی گفت که ثروت لیبی را به صورت مساوی بین مردم لیبی تقسیم می‌کنند.

14:50 همچنان در اطراف فرودگاه طرابلس تک‌تیراندازان وفادار به قذافی تیراندازی می‌کنند.

14:45 مخالفان مسلح قذافی می‌گویند که کنترل کامل فرودگاه مسافری طرابلس را به دست گرفته‌اند.

14:37 رویترز گزارش کرده که مخالفان مسلح در اطراف یک مجموعه آپارتمانی در نزدیکی مقر قذافی در طرابلس تجمع کرده‌اند. آنها فکر می‌کنند که قذافی در آنجا پنهان است.

14:15 لیز دوست، خبرنگار بی‌بی‌سی در توییتر: در باب العزیزیه تیراندازی‌های بی‌وقفه و صدای کرکننده ضدهوایی که از  سر شادمانی شلیک می‌شود، شنیده می شود.

14:01 رویترز هم گزارش‌های آسوشیتدپرس درباره درگیری در اطراف هتل کورینتیا در طرابلس را تایید کرده است.

13:58 رعنا جواد، خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس می‌گوید با استقرار شماری از تک تیراندازهای وابسته به حکومت لیبی بر فراز بام‌ها مردم تلاش می‌کنند دریابند از رفت و آمد در کدام خیابان‌ها باید اجتناب کنند.

13:51 پل داناهار، خبرنگار بی‌بی‌سی در توییتر: اجساد سربازان قذافی داخل مقر او  زیر آفتاب در حال پوسیدن است و غارت خانه‌های کارکنان او  ادامه دارد.

13:45 خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویر ویدیویی از تبادل آتش سنگین در اطراف هتل کورینتیا در طرابلس منتشر کرده است.

13:38 یکی از گزارشگران رویترز در طرابلس می‌گوید در یکی از مناطق درگیری، 30 جسد را دیده که با شلیک گلوله کشته شده بودند.

13:33 یک منبع آگاه در وزارت خارجه بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که بر خلاف گزارش‌های رسانه‌ها، سازمان ملل متحد دیشب 500 میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده لیبی را آزاد نکرده است.

13:22 لیبی پذیرفت که شرایط به وجود آمده امکان میزبانی جام کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۳ میلادی را ندارد و به جای آن در سال ۲۰۱۷ میلادی میزبانی این رویداد را خواهد داشت.

13:15 آنرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو گفت که تا زمان نابودی نیروهای قذافی، عملیات ناتو در لیبی ادامه خواهد داشت.

13:05 خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در مرز تونس و لیبی هست می‌گوید که مردم از هر دو طرف مرز به سوی دیگر می‌روند. عده‌ای همچنان از لیبی فرار می‌کنند و عده‌ای به کشور باز می‌گردند.

13:03 وزیر خارجه ترکیه گفت که تا زمانی که لیبی کاملا امن شود باید عملیات ناتو در این کشور ادامه داشته باشد.

12:59 سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، اعلام کرد کشورش آماده می‌شود تا ۵۰۵ میلیون دلار از دارایی‌های لیبی که در این کشور بلوکه شده را آزاد کند.

12:57 وزیر خارجه ترکیه از سازمان ملل خواست تا برای آزاد شدن دارایی‌های لیبی زودتر عمل کند.

12:54 وزیر خارجه روسیه خواست نقش اصلی در بازسازی لیبی را سازمان ملل بازی کند.

12:50 عکسی که رویترز از یکی از نیروهای مخالفان در فرودگاه طرابلس منتشر کرده است.

12:45 محمود جبرئیل، رئیس شواری ملی انتقالی لیبی خبر داد که اعضای این شورا از بنغازی به طرابلس رفته‌اند.

12:37 برنامه‌های شورای ملی انتقالی لیبی از زبان رئیس این شورا: "باید نظم را دوباره به جامعه بازگردانیم. تفنگ‌ها را از خیابان‌ها جمع کنیم و شروع کنیم به گسترش عدالت در جامعه."

12:34 محمود جبرئیل، رئیس شواری ملی انتقالی لیبی: "بزرگ‌ترین مشکل ما این خواهد بود که نتوانیم دستمزدها را بپردازیم."

12:33 جلسه مطبوعاتی محمود جبرئیل، رئیس شواری ملی انتقالی لیبی و سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا

12:23 خبرنگار بی‌بی‌سی که در نزدیکی شهر سرت (زادگاه قذافی) است می‌گوید که جنگ همچنان در این ناحیه ادامه دارد. تعداد نیروهای وفادار به قذافی حدود دوهزار نفر تخمین زده شده است.

12:10 این مقام آفریقای جنوبی در عین حال گفت که مشکلاتی بر سر راه استفاده از این دارایی‌ها هست: "اینکه این پول به چه کسی داده می‌شود"، "چگونه حساب و کتاب می‌شود" و "کجا هزینه می‌شود."

12:05 یک مقام آفریقای جنوبی گفت که کشورش مخالف آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده لیبی برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم لیبی نیست.

12:02 فیلم مخالفان در مقر قذافی در طرابلس.

11:52 دبیرکل اتحادیه عرب گفت که حالا زمان آن رسیده که لیبی به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگردد.

11:41 جاناتان ویتال، از سازمان پزشکان بدون مرز به بی‌بی‌سی گفته که بیمارستان‌های طرابلس گنجایش پذیرش بیمارهای جدید را ندارند و گفته که به دلیل درگیری‌های خیابانی گروه‌های پزشکی نمی‌توانند خود را به بیمارستان‌ها برسانند.

11:30 سازمان پزشکان بدون مرز، در گفتگو با بی‌بی‌سی: اوضاع در بیمارستان‌های طرابلس بحرانی است.

11:20 سامی، یک لیبیایی 42 ساله که در زمان قذافی به دنیا آمده می‌گوید، آدمی مثل او که "در این سیستم به دنیا آمده، بزرگ شده و تحصیل کرده"  به این دوران عادت کرده است. او می‌گوید که عادت کردن به سیستمی دیگر برای امثال او سخت خواهد بود.

11:14 عکس چهار خبرنگار ایتالیایی که امروز خبر آزادی‌شان منتشر شد.

11:13 چهار نفر از خبرنگاران ایتالیایی که در لیبی به اسارت گرفته شده بودند، آزاد شدند.

11:12 صلیب سرخ جهانی می‌گوید که هر دو طرف درگیر در لیبی صدها بازداشتی از طرف مقابل دارند.

11:10 اتحادیه عرب، مخالفان قذافی را به عنوان حکومت انتقالی لیبی به رسمیت شناخت.

11:07 محمود جبرئیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی امروز با سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا دیدار می‌کند.

11:01 مارک دویل خبرنگار بی‌بی‌سی: قذافی از پول نفت برای ایجاد شبکه‌های اقتصادی و سیاسی قوی در آفریقا استفاده می‌کرد. از جنبش‌های آزادی‌بخش در آفریقا از جمله جنبش آزادی بخش نلسون ماندلا حمایت می‌کرد.

10:55 اتحادیه آفریقا امروز تشکیل جلسه می‌دهد و به نظر می‌آید به جز مسئله قحطی در شاخ آفریقا به مسئله لیبی هم می‌پردازند. سرهنگ قذافی از بنیانگذاران و حامیان مالی اتحادیه آفریقاست.

10:50 یونسکو برای آسیب دیدن مکان‌های تاریخی و میراث فرهنگی لیبی نگران است. لیبی پنج بنای ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد.

10:47 سفارتخانه لیبی در اسلام‌آباد پاکستان هم با عوض کردن پرچم به مخالفان قذافی پیوست.

10:31 شجره‌نامه کوچکی از خانواده قذافی به زبان انگلیسی

10:30 معتصم قذافی، سرهنگ است و برای مدتی به دلیل اینکه مضنون به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه پدرش بود به مصر گریخته بود، اما او بخشیده شد و به لیبی بازگشت.

10:26 گفته شده که معتصم، پسر قذافی در سرت، زادگاه پدرش هست.

10:23 اسوشیتد پرس گزارش کرد که سازمان فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، از مردم لیبی خواسته تا مراقب میراث فرهنگی خود باشند که دزدیده نشود.

10:15 تصویر حمل یک تانک متعلق به مخالفان به سوی شهر سرت، زادگاه قذافی.

10:10 ناتو همچنین اعلام کرده که روز چهارشنبه در اطراف طرابلس، دو آتشبار ضدهوایی که متعلق به طرفداران قذافی بوده را بمباران کرده‌اند. به همراه تجهیزات پرتاب موشک.

10:06 ناتو اعلام کرد که در حمله‌های روز گذشته به سرت، زادگاه قذافی، تجهیزات سیار پرتاب موشک طرفداران قذافی را بمباران کرده‌اند.

09:45 هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا و از حامیان معمر قذافی، در مورد حوادث اخیر لیبی گفته است: "دارند کشوری را در برابر چشم جهانیان ویران می کنند و برای نفت، به جنگ کشوری با پنج میلیون جمعیت رفته اند."

08:56 محمود جبریل، عضو ارشد شورای ملی انتقالی لیبی روز پنجشنبه با سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا، دیدار و در باره دسترسی شورا به اموال مسدود شده لیبی با او مذاکره می کند.

08:14 اتحادیه آفریقا، که لیبی عضو آن است، هیاتی متشکل از موریتانی، گنگو برازاویل، مالی، آفریقای جنوبی و اوگاندا را مامور کرده مقدمات اجلاس اعضای اتحادیه برای بررسی آینده لیبی پس از قذافی را فراهم آورند.

07:36 یک منبع دیپلماتیک آمریکایی گفته اگر آفریقای جنوبی (از اعضای شورای امنیت) با انتقال یک و نیم میلیارد دلار از اموال مسدود شده  لیبی به شورای انتقالی موافقت نکند، آمریکا خواستار رای گیری شورا در این مورد می شود.

07:20 مقامات آمریکایی نسبت به امنیت  تسلیحات شیمیایی حکومت قذافی اطمینان داده و گفته اند که شورای ملی انتقالی توانایی لازم برای در دست گرفتن اداره امور لیبی را دارد.

06:55 سازمان بشردوستانه پزشکان بدون مرز گفته است که مراکز درمانی شهر طرابلس به دلیل کثرت زخمی های درگیری های اخیر با کمبود شدید امکانات از جمله دارو مواجه هستند و نیاز به کمک فوری دارند.

06:35 دبیرکل سازمان ملل گفته روز جمعه، ریاست یک اجلاس بین المللی برای بررسی آینده لیبی را برعهده می گیرد. بان کی مون تحولات اخیر در جهان عرب را "سیر طبیعی تطور تاریخی" در این کشورها خوانده است.

05:44 به گزراش رویترز نیروهای مخالف در شهر مصراته یک پارک موتوری با تعداد زیادی تانک سالم متعلق به ارتش لیبی را یافته اند که ظاهرا در جریان درگیری و بمباران مواضع آنها آسیبی ندیده اما به حال خود رها شده بود.

03:56 خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که چندین جسد در خیابان های محله ابوسلیم طرابلس که هواداران قذافی در آن به مقاومت ادامه داده اند دیده می شود.

03:46 خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که مخالفان در حال اعزام زبده ترین نیروهای خود از شهرهای مختلف به طرابلس هستند تا کنترل کامل این پایتخت لیبی را در دست بگیرند. بنا بر این گزارش، این نیروها از ناحیه کوهستانی نفوسه در غرب و شهر بنغازی، واقع در شرق لیبی به پایتخت اعزام شده اند.

03:29 سامی، یکی از ساکنان شهر طرابلس، به بی بی سی می گوید با وجود آن که طرفدار قذافی نیست به شدت از هرج و مرج جاری در پایتخت نگران است. او می گوید: "وضع در حال بدتر شدن است. ما آب نداریم. آب شهری قطع شده است. شما نمی توانید حمام کنید، نمی توانید غذا بپزید. این فشار روحی بر خانواده ها می گذارد. همه نگرانند."

01:45 با وجود ادامه درگیری ها در برخی محلات طرابلس، مخالفان سرهنگ قذافی در میدان مرکزی این شهر جمع شده اند و به جشن و شادمانی و آتش بازی پرداخته اند.

01:31 یک سخنگوی اتحادیه آفریقا گفته است که این مردم لیبی هستند که باید حکومت خود را تعیین کنند. رهبران کشورهای عضو این سازمان روز پنجشنبه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، طی نشستی اوضاع لیبی را بررسی خواهند کرد.

23:41 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است 1.5  میلیارد دلار دارایی های لیبی را از انسداد خارج کند. بنا بر این گزارش، انتظار می رود که رای گیری در این باره در روز پنجشنبه انجام شود.

22:52 ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می گوید که تمام شهروندان زندانی کشورش در لیبی آزاد شده اند. وی از فرد خاصی نام نبرد اما گفت که خانواده های این اشخاص از آزادی آنان با خبر شده اند.

22:43 یک سخنگوی مخالفان به تلویزیون العربیه گفت که مخالفان درحال نبردی شدید با فرمانده ارشد ارتش سرهنگ قذافی در مزرعه اش در طرابلس هستند. عبدالسلام ابو زقوق گفت که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح لیبی هنوز در داخل این ملک است.

22:30 جان لاین خبرنگار بی بی سی در بنغازی می گوید که عملیات "پری دریایی سپیده دم" برای کنترل طرابلس توسط مخالفان از چند ماه قبل برنامه ریزی شده بود. او می گوید که شاهد تغییر بزرگی در میان مخالفان بوده و آنها بسیار منضبط تر هستند و به تدریج شبیه یک دولت بالقوه به نظر می رسند.

22:24 مخالفان مسلح وارد خانه عایشه، دختر سرهنگ قذافی در طرابلس، شده اند و مشغول گشتزنی از جمله در اطراف استخر سرپوشیده آن هستند.

22:08 جان لاین خبرنگار بی بی سی در بنغازی می گوید: "جالب است که شورای انتقالی ملی تصمیم گرفته مستقیما وارد طرابلس نشود. آنها تشخیص می دهند که بخش هایی از کشور هنوز تحت کنترل وفاداران به سرهنگ قذافی است. آنها در خارج مشغول جمع آوری کمک بوده اند. برای برطرف کردن انتظارات نیازمند پول خیلی زیادی هستند."

21:44 رویترز گزارش می دهد که شورشیان در جستجوی یکی از پسران قذافی به نام سعدی هستند که معتقدند در هتل کورینتیا در مرکز طرابلس پنهان شده است. به گفته آنها تیراندازی در اطراف هتل روی داده و در آن نزدیکی دود به هوا برخاسته است.

21:37 کیت آدی خبرنگار باسابقه بی بی سی بازدیدی از لیبی را به یاد می آورد: "زمزمه هایی بود، شایعاتی بود. سال ها قبل، سفیر ایتالیا به من گفت از فریادهایی که در شبها شنیده می شد شکایت کرده است. او گفت که آنها صبح سطل های آشغال یافته اند که در آنها بازو و پا وجود داشت. لیبی چنین جایی بود."

21:31 سعد جبار محقق در موسسه سلطنتی امور بین المللی به بی بی سی گفت که احتمال رفتن سرهنگ قذافی به سیرت بیش از هر جای دیگر است: "ناتو نمی تواند به آن دست پیدا کند زیرا ناقض قطعنامه سازمان ملل خواهد بود. قذافی این ناحیه را به پایتختی موازی تبدیل کرده بود - یک پارلمان، ساختارهای زیربنایی و ایستگاه های تلویزیونی."

21:23 جان لاین خبرنگار بی بی سی در بنغازی می گوید: "مخالفان اذعان دارند تا زمانی که قذافی دستگیر نشده، کنترل آنها بر کشور کامل نخواهد بود. در این بخش کشور تصویر کمی متفاوت است - آنها پیشروی کرده اند اما نه چندان چشمگیر، و هنوز به دروازه های پایگاه قذافی در سیرت نرسیده اند."

21:18 العروبه، شبکه تلویزیونی هوادار قذافی، پیام صوتی شش دقیقه ای که گفته می شود از سرهنگ قذافی است را بار دیگر پخش کرده است. او در این پیام از مردم می خواهد "طرابلس را از وجود خیانتکاران پاک کنند."

21:12 جان سیمپسون خبرنگار بی بی سی در طرابلس: "همه از 17 فوریه به عنوان تاریخ شروع این انقلاب حرف می زنند. سوءظن من این است که 24 اوت زمان پایان آن تلقی خواهد شد. من به ندرت شاهد فوران احساسات به این شکل فوق العاده بوده ام. فکر می کنم هر کسی اینجا هست بر این نظر است که کار کاملا تمام است."

21:07 یک مرد جوان اخیرا در میدان سبز سابق طرابلس که نام آن به میدان شهدا تغییر کرده به بی بی سی گفت: "آمده ام لیبی را آزاد ببینم. بیش از شش ماه منتظر این لحظه بودم. سعی کردم بجنگم اما نتوانستم. 28 ساله هستم و تمام عمر منتظر این لحظه بوده ام."

21:03 به گزارش بخش مونیتورینگ بی بی سی، العروبه، شبکه تلویزیونی طرفدار قذافی مجددا پخش برنامه را آغاز کرده است.

21:00 اتحادیه اروپا خواستار آزادی خبرنگاران ایتالیایی شده است. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "امیدواریم که خبرنگاران ربوده شده ایتالیایی در اسرع وقت به سلامت و در ایمنی آزاد شوند."

20:37 به گزارش اینترنشنال هرالد تریبیون مخالفان حملاتشان را با استفاده از یک هلیکوپتر تجسسی کوچک بدون سرنشین ساخت کانادا هماهنگ کرده اند. منبع این گزارش شرکت سازنده هلیکوپتر است.

20:16 به گزارش آسوشیتدپرس آمریکا گفته که از شورای امنیت سازمان ملل خواهد خواست 1.5 میلیارد دلار دارایی های لیبی را از انسداد خارج کند. این قطعنامه روز چهارشنبه عرضه خواهد شد تا این مبلغ که در بانک های آمریکا مسدود است برای رفع "نیازهای فوری انساندوستانه" آزاد شود.

19:50 هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا که حامی جدی سرهنگ قذافی است، می گوید که سفارت کشورش در طرابلس "مورد تعرض قرار گرفته و کاملا غارت شده است."

19:49 یک پزشک بریتانیایی در طرابلس در گفتگو با بی بی سی از وضعیت پزشکی آنجا گفته است. او گفت که سه شنبه را در یک بیمارستان صحرایی در مجتمع سرهنگ قذافی گذارنده است. "تعداد زیادی زخمی و تعداد زیادی مرده. نمی توانستند آنها را ببرند برای همین اجساد در گوشه ای تلنبار شده بود."

19:45 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که یکی از این خبرنگاران ربوده شده در تماسی تلفنی با ایتالیا گفته است که همگی خوب هستند.

19:25 گزارش ها حاکی از ربوده شدن چهار خبرنگار ایتالیایی در نزدیکی زاویه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه دو نفر آنها کارمند کوریر دلا سرا، یکی کارمند لا استامپا و چهارمی خبرنگار روزنامه کاتولیک آونیر است.

19:22 گوشه ای از آنچه لیبیایی ها در طرابلس درباره قیام ضدقذافی می گویند. محمد ساکن این شهر به دانیل استانفورد خبرنگار بی بی سی گفت: "ما آزادیم. می توانیم حرف بزنیم. می توانیم لبخند بزنیم. می توانیم خود را بیان کنیم. قبلا نمی توانستیم اینطور حرف بزنیم."

19:15 آروا دیمون خبرنگار سی ان ان در پیامی توئیتری می نویسد: "در دقایق اخیر فرودگاه طرابلس زیر آتشبار توپخانه قرار گرفت و جنگجویان مخالف می گویند که نیروهای قذافی از روستاهای اطراف عامل این آتشبار هستند."

19:11 بورکینا فاسو و چاد، دو کشوری که کمک زیادی از حکومت سرهنگ قذافی می گرفتند، اکنون به فهرست چهل و اندی کشوری پیوسته اند که شورای انتقالی ملی مخالفان را به عنوان مرجع مشروع قدرت در لیبی به رسمیت شناخته اند.

19:07 ظاهرا رویگردانی دیگری از اردوگاه سرهنگ قذافی. رویترز به نقل از تلویزیون العربیه می گوید که معاون رئیس سازمان اطلاعات لیبی به مخالفان پیوسته است.

18:40 دفتر نخست وزیر بریتانیا درباره کنفرانس هفته آینده در پاریس اعلام کرد که این نشست برای بررسی شیوه‌های کمک‌رسانی به مردم لیبی است تا کشوری بسازند که برپایه آزادی و دموکراسی باشد.

18:35 نیکلاس سارکوزی گفته که "دوستان لیبی" به کنفرانس آینده لیبی که پنجشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، دعوت دارند. علاوه بر کشورهایی که در عملیات نظامی علیه حکومت قذافی شرکت کرده بودند، روسیه، چین، برزیل و هند هم در این کنفرانس شرکت دارند.

18:30 هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، امروز هم تاکید کرد که تنها دولت قانونی در لیبی، حکومت سرهنگ قذافی است.

18:13 سارکوزی گفت که به محض اینکه خطر نیروهای وفادار به قذافی پایان یابد، عملیات ناتو در لیبی تمام می‌شود.

18:11 سارکوزی اعلام کرد تا زمانی که مخالفان مسلح قذافی به کمک فرانسه احتیاج داشته باشند با آنها خواهد بود.

18:09 محمود جبرئیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی، در جلسه مطبوعاتی با رئیس جمهوری فرانسه گفت که جنگ بزرگ برای لیبی بازسازی کشور است. درحالی که جنگ روی زمین همچنان ادامه دارد.

18:02 رئیس جمهوری فرانسه، زمان کنفرانسی درباره آینده لیبی که قرار است در پاریس برگزار شود را اعلام کرد: اول سپتامبر. (پنجشنبه هفته آینده)

18:00 نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه: "پیش از این با عملیات نظامی در لیبی بودیم و حالا با عملیات غیرنظامی در لیبی هستیم تا به نیازهای این کشور برسیم. مخصوصا در بازسازی لیبی."

17:56 "تا زمانی که دوستان لیبیاییمان به ما احتیاج داشته باشند ما به عملیاتمان با ناتو در لیبی ادامه‌ می‌دهیم." سخنان نیکلاس سارکوزی. دقایقی پیش.

17:50 تا دو ساعت دیگر شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای تشکیل می‌دهد تا درباره آزاد کردن اموال مسدود شده لیبی تصمیم گرفته شود.

17:41 تلویزیون مخالفان خبر داد که منطقه ابوسلیم طرابلس "کاملا آزاد شده است."

17:26 خبرنگار سی‌ان‌ان که در هتل ریکسوس بوده می‌گوید شبکه‌های اجتماعی تنها چیزی بود که خبرنگاران را در وضعیت گرفتاری در هتل حفظ کرده بودند.

17:09 رئیس شورای ملی انتقالی لیبی می‌گوید که برای حفظ امنیت در طرابلس "کمیته عالی امنیتی" تشکیل می‌شود.

17:00 آمریکا قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است که بنا به آن یک و نیم میلیارد دلار از سرمایه‌های لیبی که در کشورهای مختلف جهان مسدود شده‌اند، آزاد شوند تا به مصارف انسان‌دوستانه برسند.

16:53 علی، پزشکی در طرابلس می‌گوید که سی نفر از مخالفان مسلح و سه نفر از طرفداران قذافی را دیروز درمان کرده‌اند. اما غیرنظامیان در میان مجروحان نبودند.

16:50 گزارش تصویری از شادمانی مردم لیبی بعد از سقوط طرابلس

16:46 آقای جلود می‌گوید که مخالفان باید زمینه را فراهم کنند تا قذافی از شهر خارج شود. اگر این طور شود به گفته آقای جلود "قذافی امکان دارد که با لباس زنانه به سوی مرز الجزایر یا چاد حرکت کند."

16:44 آقای جلود می‌گوید که قذافی فکر می‌کند می‌تواند "در لیبی غیب شود" و زمانی که نیروهای ناتو از این کشور رفتند "می‌تواند هوادارانش را دوباره جمع کند.

16:42 عبدالسلام جلود، دست راست آقای قذافی، که پیش از حمله به طرابلس از سمتش کنار گذاشته شده بود رئیس سابقش را "مالیخولیایی" خواند.

16:39 پنتاگون دوباره امروز اعلام کرد که احتمال می‌دهد هنوز آقای قذافی زنده است و در لیبی به سر می‌برد.

16:38 پزشکی در بیمارستان مرکزی طرابلس به بی‌بی‌سی گفت که دیروز به تنهایی سی نفر را درمان کرده که انواع جراحت‌ها را داشته‌اند. او گفته که نبود جراح در بیمارستان باعث مرگ تعدادی از مجروحان شده.

16:33 زنی که می‌گوید عایشه دختر قذافی است، در تماس تلفنی با تلویزیون طرفداران قذافی از مردم خواسته تا دست در دست هم و در مقابل ناتو بایستند.

16:26 متیو پرایس می‌گوید مرد مسلحی که مراقب خبرنگاران بوده بعد از آنکه سلاحش را تحویل داده احساس می‌کرده که او را خواهند کشت.

16:22 متیو پرایس می‌گوید شهری که پیش از محبوس شدن در هتل دیده بود با آنکه امروز می‌بیند کاملا متفاوت است.

16:19 متیو پرایس، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که دو مرد مسلحی که مراقب خبرنگاران در هتل ریکسوس بودند، همچنان معتقد بودند که قذافی این نبرد را می‌برد.

16:16 رویترز به نقل از یکی از مخالفان گزارش داد که آنها دستور داده‌اند تا کار استخراج نفت در راس لانوف و بریقه آغاز شود.

16:05 خبرنگاران خارجی که طرفداران قذافی در هتلی در طرابلس محبوسشان کرده بودند از هتلشان بیرون آمدند.

16:02 تلویزیون مخالفان، گزارش کرد که زندانیان زندان ابوسلیم در جنوب غربی طرابلس را مخالفان آزاد کرده‌اند.

15:36 بیلان کاری ناتو در نزدیکی طرابلس در روز گذشته هدف قرار دادن اینهاست: "دو زره‌پوش، دو کامیون نظامی حمل سلاح، سه عدد تجهیزات موشک‌های زمین به هوا و یک دستگاه رادار"

15:31 مقام‌های بریتانیایی می‌گویند که شورای امنیت می‌تواند به زودی برای آزاد شدن اموال لیبی در حساب‌های مسدود شده جهانی، در همین هفته رای گیری کند.

15:12 عبد العاطي العبيدي، وزیر خارجه لیبی که از خانه‌اش در طرابلس با شبکه چهار بریتانیا مصاحبه می‌کرد، گفته که از اعضای کابینه خبر ندارد.

15:11 اسوشیتد پرس گزارش کرد: وزیر خارجه لیبی گفته که دوران قذافی به پایان رسیده است.

15:09 از راس جدیر، در مرز لیبی و تونس خبر می‌رسد که نیروهای وفادار به قذافی هنوز از سپردن مرزها به نیروهای شورای ملی انتقالی سر باز می‌زنند و در این باره مشغول گفتگو هستند.

15:04 "بنزین در راس لانوف مجانی است." این را یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در شهر نفتی راس لانوف در توئیتر نوشته است.

15:02 جان لاین خبرنگار بی‌بی‌سی در لیبی: پیشنهاد جایزه و عفو به کسی که قذافی را بیابد، تلاشی از جانب مخالفان هست برای ایجاد تفرقه در میان طرفداران قذافی.

14:58 مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گفته که تجار یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای مرده یا زنده قذافی جایزه تعیین کرده‌اند.

14:53 فیلم: خبرنگاران دیروز برای در امان ماندن از حمله‌ها به هتلشان در طرابلس به طبقه‌های بالایی گریختند.

14:47 تلویزیون طرفداران قذافی، امروز گفته که "شورشیان ناتو" از شهر "العجيلات‎" (در غرب طرابلس) بعد از موشک‌باران‌های نیروهای قذافی فرار کرده‌اند.

14:42 مخالفان مسلح قذافی گفته‌اند هر کس که کشته یا زنده معمر قذافی را برایشان بیاورد امنیتش را تامین می‌کنند.

14:36 عارف علی ناید گفت که به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانند روز مشخصی برای ورود شورای انتقالی به طرابلس را اعلام کنند.

14:33 یکی از اعضای ارشد شورای ملی انتقالی لیبی گفت که این شورا "خیلی خیلی زود" مقرش را به طرابلس منتقل می‌کند.

14:28 آن دسته از اعضای اوپک که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند، اعلام کرده‌اند که با عوض شدن حکومت در لیبی تولید نفت خود را بلافاصله کاهش نمی‌دهند تا زمانی که مشخص شود لیبی می‌تواند به اندازه سابق نفت صادر کند.

14:25 خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی اعلام کرده که غارتگران به سفارتخانه این کشور در طرابلس حمله کردند و اموالشان را غارت کرده‌اند.

14:15 شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده است که روند انتقال مقرش از شهر بنغازی به طرابلس را آغاز کرده است.

14:07 کاترین مایر، خبرنگار نشریه تایم، در صفحه توییترش نوشت: برای ماه‌ها همکاران در (هتل ریکسوس) شکایت می‌کردند که در انزوا قرار گرفته‌اند. کاش هنوز فقط همین موضوع، مطرح بود.

14:01 عاشور در صفحه توییتر خود نوشته: من از خانه‌ام توییت می کنم! بیرون رفتن خطرناک است چون تک‌تیراندازهای قذافی در مدرسه کنار خانه‌ام مستقر شده‌اند.

13:59 تلویزیون العروبه، طرفدار قذافی می‌گوید نیروهای هوادار او مواضع مخالفان در مرکز طرابلس را بمباران کرده‌اند.

13:53 وایر دیویس، خبرنگار بی بی سی در طرابلس: گروهی از وفاداران به قذافی آماده هستند تا پای جان در مرکز مقر او به جنگ ادامه دهند. این افراد، سربازان حرفه ای و  هم‌قبیله‌ای او هستند. به همین دلیل مقر قذافی هوز به طور کامل به تسخیر مخالفان درنیامده است.

13:49 سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید شهروندان خارجی مقیم هتل ریکسوس طرابلس، که بیشترشان روزنامه‌نگار هستند، "زندانیان رژیم در حال مرگی هستند که از زمین گذاشتن سلاح خودداری می‌کند."

13:47 رابین وادو از صلیب سرخ می گوید علاوه بر نبود امکانات بسیاری از پزشکان و کادر درمانی برای رسیدن به محل کارشان دچار مشکل شده اند.

13:43 صلیب سرخ بین الملل می گوید دسترسی به برخی نقاط و شماری از مجروحین در طرابلس با مشکل روبرو شده است.

13:38 مادر ایوان فلچر، پلیس زن بریتانیایی که در سال 1984 با شلیک گلوله‌ای از داخل سفارت لیبی در لندن کشته شد، به بی بی سی گفت که این تحولات 'بهترین موقعیت' برای اجرای عدالت در این پرونده است.

13:32 لیز دوست، خبرنگار بی بی سی در طرابلس: تیراندازی در میدان سبز، که اکنون میدان شهدا نامیده می شود، در جریان است. وانت های حمل سلاح مرتب در حال عبور از این میدان هستند. اینجا محل جشن و شادی مخالفان است.

13:30 رادیوی مخالفان می‌گوید 'درگیری سختی' در شهر زواره در شمال غرب لیبی در جریان است.

13:25 یکی از سخنگویان مخالفان به رویترز خبر داده که مقر قذافی و هتل محل اقامت خبرنگاران در حال بمباران شدن است. او گفته که این کار را وفاداران به قذافی انجام می‌دهند.

13:16 دریاسالار دی‌پائولو می‌گوید که ناتو برنامه‌ای برای ماندن در لیبی، بعد از برکناری کامل حکومت قذافی را ندارد.

13:13 دریاسالار جیامپائولو دی پائولو از فرماندهان ناتو، گفت که ناتو همچنان به حملاتش به مواضع طرفداران سرهنگ قذافی ادامه می‌دهد.

13:05 یکی از سخنگویان مخالفان می‌گوید که نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی مناطق مرکزی طرابلس را بمباران می‌کنند از جمله مقر سرهنگ قذافی را که دیروز به دست مخالفان افتاده بود.

13:00 دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه گفت که روسیه حکومت مخالفان را در صورتی به رسمیت می‌شناسد که "کشور را متحد نگه دارد."

12:57 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته که تلاش فرانسه این است که "لیبی سرنوشت خود را به دست بگیرد."

12:55 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به خبرگزاری این کشور گفته که فرانسه و متحدانش برای آزاد شدن پول‌های لیبی که در حساب‌های جهانی مسدود است، تلاش می‌کنند.

12:51 یکی از خبرنگاران اقتصادی بی‌بی‌سی می‌گوید که لیبی بدهی خارجی ندارد و ثروت زیادی در کشورهای خارجی دارد که با آزاد شدن آنها لیبی وضعیت اقتصادی خوبی خواهد داشت.

12:42 یک شهروند کنیایی هم امروز به بی‌بی‌سی ای‌میل نوشته که قذافی از بهترین روسای جمهوری جهان است و ابراز امیدواری کرده که "خدا مخالفانش را ببخشد."

12:40 رویترز به نقل از یکی از مقام‌های مخالفان گزارش کرد که بعید نیست قذافی در جنوب طرابلس قایم شده باشد. برای همین جنگ را در آنجا پیش خواهیم برد.

12:30 وزیر خارجه بریتانیا: "حالا زمانش رسیده که قذافی از صدور اعلامیه‌های مالیخولیایی دست بردارد و بپذیرد که دیگر زمام امور را به دست نمی‌گیرد."

12:27 سخنگوی ناتو می‌گوید که ناتو وظیفه ندارد که قذافی را پیدا کند.

12:15 رعنا جواد، خبرنگار بی‌بی‌سی که در شرق طرابلس است، می‌گوید در این بخش از شهر اوضاع آرام است اما همچنان در میان مردم نوعی عصبیت موج می‌زند.

12:10 یک خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس: "از داخل مقر قذافی راکت یا آر.پی.جی به بیرون شلیک شد و در نزدیکی من ترکید."

12:07 ابراهیم دباشی، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی در سازمان ملل می‌گوید: "سرهنگ قذافی اگر بفهمد جایی برای فرار ندارد، خودکشی می‌کند."

12:05 یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی از تلاش نیروهای وفادار به قذافی برای حفاظت از هتل خبرنگاران تعجب کرده و مشکوک است که شاید چیزی یا کسی در آنجا هست که این طور از آن مراقبت می‌کنند.

12:00 یکی از کسانی که در نزدیکی باب‌العزیزیه، مقر سرهنگ قذافی، به بی‌بی‌سی گفته امروز که از خانه بیرون رفته نزدیک بوده کشته شود. او می‌گوید که آنجا تیراندازی زیاد است.

11:57 چین گفته که به انتخاب مردم لیبی احترام می‌گذارد و برای مردم این کشور آرزو کرده که دوران انتقالی را به آرامی پشت سر بگذارند.

11:54 ویر دیویس، خبرنگار بی‌بی‌سی که درون مقر سرهنگ قذافی است، می‌گوید بسیاری معتقدند که این محل دارای تونل‌های فراوانی است که در آنها مهمات نگهداری می‌شود.

11:52 هنگام مصاحبه تلفنی خبرنگار بی‌بی‌سی از درون مقر قذافی در طرابلس، صدای انفجار بزرگی شنیده شد.

11:50 یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که هم اکنون به درون مقر آقای قذافی رفته، گزارش می‌دهد که اجازه ورود به همه نقاط این مجموعه را ندارد و می‌گوید که از بیرون به این مجموعه شلیک می‌شود.

11:47 رویترز گزارش داد که صدای درگیری‌های شدیدی از هتل محل اقامت خبرنگاران در طرابلس به گوش می‌رسد.

11:35 سردبیر اقتصادی خاورمیانه بی‌بی‌سی با اشاره به برگزاری نشست "کمک کنندگان به لیبی" در قطر، می‌گوید که این کشور می‌خواهد نقش بزرگی در پایان یافتن دوره سرهنگ قذافی بازی کند.

11:30 هفته آینده رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست وزیر بریتانیا به همراه هم جلسه‌ای را در پاریس برگزار می‌کنند که در آن نمایندگان کشورها درباره نحوه کمک به لیبی بعد از قذافی تصمیم می‌گیرند.

11:22 آقای جبرئیل در حال تلاش برای سرعت بخشیدن به آزاد شدن سی میلیارد دلار از سرمایه‌های لیبی است که در کشورهای مختلف جهان مسدود شده است.

11:20 محمود جبرئیل، رئیس دولت موقت لیبی در آغاز یک سفر اروپایی به فرانسه وارد شد.

11:14 عکس خبرنگارانی که دیشب در هتلشان در طرابلس با ترس خوابیدند.

11:05 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد که دیپلمات‌های سفارت لیبی در تهران، با صدور اعلامیه‌ای به مخالفان قذافی پیوستند.

10.30نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بامحمود جبرئیل رئیس شورای ملی انتقالی امروز  در پاریس دیدار خواهد کرد.

09:21 یک گروه از دزدان مسلح به محل اقامت سفیر کره جنوبی در طرابلس حمله کردند. به گفته یک منبع دیپلماتیک در سئول سی نفر فرد مسلح به این محل اقامت حمله کرده و تلویزیون و وسایل الکترونیکی را با خود برده‌اند.اما هیچ کس در این حمله آسیب ندیده است.

09:15 رئیس جمهوری روسیه از معمر قذافی خواسته است تا دست از جنگ بردارد و برای حل مشکلات موجود، با مخالفان مذاکره کند تا در مورد آینده لیبی به توافق برسند.

09:10 نیروهای مخالف قذافی گفته اند می کوشند به راه حلی مسالمت آمیز با طرفداران قذافی در  شهر سرت و همچنین شهر سبها در جنوب که شاهد درگیری های سنگین بوده است دست یابند.

08:27 عبدالاله الخطیب، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی گفته است که مقامات دولت لیبی چند روز پیش از آغاز حمله مخالفان به پایتخت از او خواسته بودند برای خاتمه دادن به درگیری میانجیگری کند.

08:20 خبرگزاری ها به نقل از منابع مخالفان معمر قذافی گزارش کرده اند که در عملیات تصرف طرابلس، چهارصد نفر کشته و شمار دیگری زخمی شده اند.

07:38: نایب رئیس اول مجلس ایران "سقوط دیکتاتورهای منطقه" را ناشی از "خون به ناحق ریخته ملت مظلوم فلسطین" دانسته و گفته است این تحولات "رژیم صهیونیستی را یک قدم به نابودی نزدیک می کند."

07:27 چین که به دلیل عدم حمایت از مخالفان قذافی ظاهرا نگران آینده روابط اقتصادی پرسود با لیبی است از دبیرکل سازمان ملل خواسته برای "انتقال مسالمت آمیز قدرت" در آن کشور  تلاش کند.

07:14 نخست وزیر ترکیه گفته مردم لیبی به مقصدی که سالها در حسرت آن بوده اند نزدیک می شوند و افزوده استبداد عاقبتی ندارد و او برای پایان خونریزی در سوریه دعا می کند.

06:48 به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلاس سارکوزی گفته با رئیس جمهوری آمریکا توافق شده است تا عملیات ناتو علیه نیروهای وفادار به قذافی تا زمان تسلیم کامل آنان ادامه یابد.

06:14 یکی از فرماندهان نیروهای مخالف قذافی در طرابلس به خبرگزاری فرانسه گفته است که افراد مسلح طرفدار قذافی در مسیر جاده منتهی به فرودگاه شهر پنهان شده اند.

05:47 شماری از نیروهای وفادار به قذافی همچنان در نقاطی از طرابلس از جمله در اطراف هتل ریکسوس حضور دارند در حالیکه خبرنگاران در طبقات بالای هتل گرد هم آمده اند.

04:27 یک سخنگوی شورای مخالفان رهبر لیبی گفته است سرهنگ قذافی در صورت دستگیر شدن، پیش از آن که به دادگاه بین المللی کیفری تحویل داده شود، باید در لیبی محاکمه شود.

04:14 احمد جبریل، یکی از سخنگویان مخالفان، در مصاحبه ای با بی بی سی پیش بینی کرد که معمر قذافی به زودی دستگیر شود. او گفت شواهد حاکیست که سرهنگ قذافی احتمالا هنوز در طرابلس است.

03:30 نیویورک تایمز طی مقاله ای درباره لیبی نوشته: موجی از اطلاعات غلط و ابهام حقیقت را در لیبی غرق کرده است.

01:47 رعنا جواد، خبرنگار بی بی سی در طرابلس درباره این سخنان سخنگوی دولت لیبی که بیش از ۶۵۰۰ نیروی وفادار به سرهنگ قذافی به زودی به داخل پایتخت می آیند ابراز تردید کرده اما گفته است که این اظهارات مردم را نگران می کند.

01:38 سرهنگ قذافی طی پیامی رادیویی بر مقاومت در برابر ناتو و مخالفان تاکید کرده است. او به مردم طرابلس گفت که نیروهای قبایل برای مقابله با مخالفان آماده می شوند و وعده داد که در ظرف دو تا سه روز آینده پایتخت "آزاد" شود.

01:30 رعنا جواد، خبرنگار بی بی سی در طرابلس می گوید که درگیری ها در حوالی مقر تصرف شده سرهنگ قذافی همچنان ادامه دارد.

01:27 در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا برای آزاد کردن دارایی های مسدود شده لیبی آماده می شوند یک کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس برآورد کرده که حداقل ۱۱۰ میلیارد دلار از دارایی های رهبر و دولت این کشور مسدود شده باشد.

01:20 سخنگوی ناتو اعلام کرده که تعداد عملیات هوایی چند ماه اخیر این سازمان در لیبی روز سه شنبه از مرز ۲۰ هزار پرواز گذشت. او تاکید کرد که این عملیات تا زمانی که لازم باشد ادامه پیدا خواهد کرد.

01:08 مخالفان  مستقر در شهر مصراته لیبی می گویند که نیروهای سرهنگ قذافی از شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، به سوی آنها موشک های اسکاد پرتاب کرده اند.

01:05 با فرارسیدن شب در طرابلس، گزارش ها از وقوع درگیری هایی در مرکز این شهر و مواردی از غارت اموال مردم حکایت دارد.

01:02 خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون العربیه گزارش می دهد که درگیری های طرابلس بیش از ۴۰۰ کشته و دو هزار زخمی برجای گذاشته است.

00:53 سخنگوی دولت لیبی می گوید نیروهای سرهنگ قذافی مقر وی را ترک کرده بودند زیرا حفظ آن اهمیت نظامی یا استراتژیک نداشت. مجمتع باب العزیزیه هم اکنون به تصرف مخالفان درآمده است.

00:46 موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی می گوید که نیروهای سرهنگ قذافی هنوز ۸۰ درصد طرابلس را کنترل می کنند.

23:45 خبرنگار شبکه اسکای نیوز که در طرابلس حضور دارد می گوید که پس از غارت روز سه شنبه صدها قبضه اسلحه نو در دست مردم دیده می شود. او در شبکه اجتماعی توییتر نوشته: "به نظر می رسد که همه می خواهند مبارزان آزادیخواه باشند."

22:48 یکی از مخالفان رهبر لیبی که در مجتمع باب العزیزیه، مقر معمر قذافی، بوده با کلاهی نظامی در برابر انظار عمومی ظاهر شده است که به گفته او به سرهنگ قذافی تعلق دارد.

22:42 تلویزیون العربیه گزارش می دهد که نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی شهر زواره، واقع در شمال غرب لیبی، را هدف آتشبار خود قرار داده اند.

21:54 این فرمانده مخالفان از درگیری شدید نیروهایش با وفاداران به سرهنگ قذافی در شهر صبحا، واقع در جنوب لیبی، خبر داده است.

21:54 احمد بانی، از فرماندهان نظامی مخالفان، به تلویزیون العربیه گفته است که مخالفان هم اکنون در حال مذاکره با رهبران قبایل شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، هستند تا این شهر بدون خونریزی تسلیم شود.

21:59 محمود جبریل، مقام شماره دو در شورای مخالفان معمر قذافی، اعلام کرده که در نشست روز چهارشنبه در قطر تلاش خواهد شد که دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای کمک به لیبی جمع آوری شود. قطر نخستین کشور عرب بود که حاکمیت مخالفان را به رسمیت شناخت.

21:54 هم اکنون صدها نفر از مردم لیبی در میدان شهدا (سبز) طرابلس جمع شده و به جشن شادی پرداخته اند. مخالفان مسلح در این میدان به نشانه شادی اقدام به تیراندازی هوایی می کنند.

21:50 محمود جبریل، از رهبران مخالفان سرهنگ قذافی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز چهارشنبه در قطر نشستی درباره لیبی برگزار خواهد شد.

21:38 گزارش ها حاکیست که مخالفان سرهنگ قذافی تا دو روز دیگر مقر خود را از شهر بنغازی، واقع در شرق لیبی، به طرابلس منتقل خواهند کرد.

21:29 گزارش ها حاکیست که لبنان حاکمیت مخالفان سرهنگ قذافی را به رسمیت شناخته است. به گزارش خبرگزای فرانسه، دولت لبنان در بیانیه خود، خواهان روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر، روحانی شیعه، شده است که در سال ۱۹۷۸ در سفرش به لیبی ناپدید شد.

21:17 به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، اعلام کرده که حاکمیت مخالفان رهبر لیبی را به رسمیت نمی شناسد. هوگو چاوز که با معمر قذافی رابطه نزدیکی دارد، به شدت از از عملیات ناتو در لیبی انتقاد کرده است.

20:30 هانی حسن سوفراکیس سخنگوی مخالفان به بی بی سی گفته است که دستگاه قضایی لیبی احتمالا ابزارهای لازم برای محاکمه سرهنگ قذافی در این مقطع را ندارد و بهتر است چنین محاکمه ای در لاهه برگزار شود.

20:05 حتی ماشین بازی گلف معمر قذافی در مقرش در طرابلس هم به یغما رفت.

20:01 کورتنی گریفیتس که وکالت چارلز تیلور را در جریان اتهام‌هایش در جنگ داخلی سیریالئون به عهده داشت، به بی‌بی‌سی گفته است که مقدمه چینی برای محاکمه سرهنگ قذافی در دیوان کیفری بین المللی در لاهه جنگی چهار یا پنج سال طول می‌کشد.

19:55 مخالفان مسلح قذافی در راس‌لانوف اعلام کرده‌اند که به تاسیسات نفتی این شهر آسیبی وارد نشده است. اما در بریقه می‌گویند که یک مخزن نفت آتش گرفته است.

19:52 شورای ملی انتقالی لیبی برای حرکت از بنغازی به طرابلس آماده می شود. این شورا قصد دارد اداره امور لیبی را به دست گیرد.

19:30: خبرنگار بی بی سی می گوید که مردم را دیده است که در حال حمل تابلوهای نقاشی و وسایل تزئینی از اقامتگاه آقای قذافی بوده اند.

19:20: مخالفان می گویند که کنترل شهر نفتی راس لانوف را در دست گرفته اند اما تلویزیون العروبه وابسته به دولت قذافی می گوید که نیروهای دولتی مخالفان را عقب رانده اند.

19:03یک خبرنگار بی‌بی‌سی از درون مقر معمر قذافی در طرابلس، گزارش می‌دهد که اموال اقامتگاه آقای قذافی در حال غارت است.

19:01 رویترز گزارش داده طرفداران قذافی که در برابر نیروهای مخالفان در راس‌لانوف مقاومت می‌کردند، حالا به سمت "دره سرخ" عقب نشینی کرده‌اند. این دره سر راه "سرت" زادگاه آقای قذافی است.

19:00 رویترز به نقل از مخالفان مسلح قذافی گزارش داده که آنها کنترل شهر نفتی راس‌لانوف را به دست گرفته‌اند.

18:55 یکی از سخنگویان مخالفان به بی‌بی‌سی گفت که تصاویر ورود مخالفان به مقر معمر قذافی و بالارفتنشان از مجسمه مشت طلایی، نمادین است.

18:51 تحلیلگران مسائل نظامی می‌گویند، بعد از هفته‌ها بن‌بست در عملیات مخالفان، احتمال آموزش‌های نظامی توسط نیروهای غربی و عرب به مخالفان را افزایش داده است.

18:48 صدای تیراندازی در اطراف هتل خبرنگاران زیاد شده. خبرنگاران خارجی به طبقات بالاتر هتل فرار کرده‌اند.

18:47 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از سلاح‌هایی که در دست مخالفان و شبه نظامیان هست، ابراز نگرانی کرد.

18:42 سوئیس قول داده به محض این که سازمان ملل تحریم‌های دولت قذافی را بردارد، میلیون‌ها دلار از اموال این کشور که در سوئیس بوده و مسدود شده بودند را آزاد می‌کند. به گزارش رویترز، بیشتر این اموال متعلق به شرکت‌های دولتی هستند.

18:41 فیلم ورود مخالفان به مقر معمر قذافی

18:40 آمریکا به مخالفان که کم کم قدرت را در لیبی به دست می‌گیرند، قول داده که حدود یک و نیم میلیارد دلار از اموال مسدود شده لیبی را برای کمک به آنها آزاد کند.

18:37 آمریکا به مخالفان قذافی قول کمک بزرگی را داده است.

18:35 یک سخنگوی سازمان ملل: دبیر کل سازمان ملل در گفتگو با رهبر شورای ملی انتقالی لیبی از او خواست تا "آشتی ملی" در کشور برپا کند.

18:33 ماموران مخفی بریتانیا به دنبال یافتن سرهنگ قذافی هستند که در مقرش نبوده و گریزان است. در زیر مقر او تونل‌هایی هست که به نقاط دیگر شهر راه دارد.

18:05 عکس سر کنده شده مجسمه قذافی

17:55 یکی از سخنگویان مخالفان مسلح قذافی می‌گوید که او یا همچنان در طرابلس است یا اینکه در نزدیکی پایتخت است.

17:45 سر مجسمه معمر قذافی که در مقر ویژه او قرار داشت را مخالفان کنده‌اند. آن را زیر پا له می‌کنند. با آن عکس یادگاری می‌اندازند و سعی می‌کنند به صورتی با آن ابراز خوشحالی کنند.

17:42 خبرنگار روزنامه تلگراف در توئیترش نوشت: پیش از آنکه کنترل کامل باب‌العزیزه به دست مخالفان بیافتد، در بنغازی، مخالفان از سر خوشحالی بوق می‌زنند و شلیک هوایی می‌کنند و فریاد "الله اکبر" سر می‌دهند.

17:40 شبکه تلویزیونی طرفداران سرهنگ قذافی خبر داده که هواداران او از سوی زادگاهش شهر سرت به سوی طرابلس روان شده‌اند.

17:28 ابراهیم دباشی،‌ نماینده لیبی در سازمان ملل به رویترز گفته که تنها ۷۲ ساعت زمان لازم است تا کشور به طور کامل به دست مخالفان قذافی بیافتد.

17:26 همچنان در باب‌العزیزه، مقر ویژه سرهنگ قذافی صدای در‌گیری می‌آید.

17:24 یکی از خبرنگاران هم اکنون در مقابل مجسمه مشتی که در مقر ویژه سرهنگ قذافی قرار دارد ایستاده و گزارش می‌دهد. (عکس مجسمه را در لینک خبر پائین تماشا کنید)

17:20 اولین عکس از مخالفان مسلح قذافی در درون مقر ویژه سرهنگ قذافی.

17:16 بعضی از کشورهایی که تا کنون شورای انتقالی ملی را به عنوان حکومت لیبی به رسمیت شناخته‌اند: نیجریه، یونان، عراق، بحرین و مراکش.

17:15 در توئیتر شخصی نوشته‌: "نمی‌دانم اسد حالا به چه فکر می‌کند وقتی که دارد خبرهای مربوط به سوریه را می‌بیند."

17:08 گزارش ویدیویی:‌ تاثیر پیروزی مخالفان در لیبی بر بازار جهانی نفت

17:06 باراک اوباما و نیکلای سرکوزی، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، از برگزاری نشستی در پاریس برای بررسی کمک‌های جهانی به لیبی حمایت کردند.

17:00 تلویزیون مخالفان دولت لیبی، گفت: "مردم ما که در طرابلس هستید. ما به دنبال آزادی هستیم نه انتقام."

16:54 یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی می‌گوید که مخالفان سرهنگ قذافی جاده‌ها را مسدود کرده‌اند. آنها برای جنگ بین شهرهای مختلف در رفت و آمد هستند."

16:52 تلویزیون مخالفان ترانه‌ای پخش می‌کند که در آن گفته می‌شود: "طرابلس عاشقتم. دیوانه‌وار عاشقتم... طرابلس نترس. پیروزی نزدیک است."

16:48 تلویزیون مخالفان گزارش داده که پرچم مخالفان (پرچم لیبی پیش از قذافی) بر فراز باب‌العزیزه، مقر معمر قذافی به اهتزاز درآمده است.

16:46 خبرنگار سی‌بی‌سی کانادا، که از جانب تونس به طرف لیبی در حرکت است نوشته که با نزدیکتر شدن به مرز دو کشور، تعداد دکه‌های سوغاتی فروشی که در آنها پرچم سابق لیبی که مخالفان به دست گرفته‌اند را می‌فروشند، بیشتر می‌شود.

16:40 اسوشیتدپرس هم گزارش داد که مقر معمر قذافی تصرف شده است.

16:38 پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا باور دارد که قذافی همچنان در لیبی به سر می‌برد.

16:36 منابع خبری الجزیره می‌گویند که نیروهای مخالفان وارد خانه معمر قذافی در باب العزیزه شده‌اند.

16:32 رویترز خبر داد که نیروهای وفادار به قذافی از مقابله با نیروهای مخالفان دست کشیدند.

16:31 مخالفان مسلح قذافی از درون باب العزیزه تیر هوایی شلیک می‌کنند و پیروزی خود را جشن می‌گیرند.

16:30 رویترز خبر داد که مخالفان وارد مقر ویژه قذافی شدند.

16:08 یکی از سخنگویان صلیب سرخ جهانی گفت که به علت شرایط امنیتی ویژه، برخی از اعضای تیم‌های پزشکی قادر به حضور در بیمارستان‌ها نیستند.

16:02 صلیب سرخ جهانی، اعلام کرده که تعداد کشته‌ها در طرابلس در حال افزایش است.

15:58 کاترین اشتون: شورای ملی انتقالی می‌گوید برای پیش‌روی‌های بیشتر زمان بیشتری لازم است.

15:49 کاترین اشتون: شورای ملی انتقالی خواستار حمایت جامعه جهانی شده تا بتوانند برای انتخابات آماده شوند.

15:47 کاترین اشتون: رهبران مخالفان به من گفتند که کنترل هشتاد در صد از طرابلس را در دست دارند.

15:45 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا هم اکنون یک گزارش مطبوعاتی دارد و درباره لیبی با خبرنگاران صحبت می‌کند.

15:43 گزارش شده که محمد قذافی فرزند دیگر معمر قذافی نیز از دست مخالفان گریخته است.

15:40 اینترفکس به نقل از این مقام روسی، سخنان قذافی را چنین گزارش کرده است: "زنده و سلامت هستم. در طرابلس هستم و برنامه‌ای برای خروج از لیبی ندارم. گزارش‌های تلویزیون‌های دروغگوی غربی را باور نکنید."

15:36 اینترفکس، گزارش داده که آن مقام روسی، رئیس فدراسیون جهانی شطرنج است که دو ماه پیش عکسی از او و سرهنگ قذافی در حال شطرنج بازی کردن منتشر شده بود.

15:33 یک مقام روس به رویترز گفته که امروز تلفنی با معمر قذافی صحبت کرده و به نقل از او گفته که قذافی همچنان در طرابلس است و می‌خواهد "تا آخر بجنگد."

15:30 العربیه گزارش کرده که مخالفان از اولین در باب‌العزیزه، مقر سرهنگ قذافی گذشته‌اند.

15:27 ولید که خانواده‌اش در طرابلس زندگی می‌کنند، به بی‌بی‌سی گفته کهحال  خانواده‌اش خوب است و آنها یکی از معدود خانواده‌هایی هستند که در کوچه‌اشان از مخالفان قذافی حمایت می‌کنند. آنها به ولید گفته‌اند که اداره شهر در دست مخالفان است.

15:22 الکس کراوفورد، خبرنگار تلویزیون اسکای که پریشب به همراه مخالفان وارد طرابلس شده بود و گزارش‌هایش مورد توجه قرار گرفته بود، هم اکنون در پنجاه متری مقر معمر قذافی است. صدای تیراندازی‌های زیادی در پس‌زمینه گزارش‌های زنده او شنیده می‌شود.

15:20 مخالفان مسلح دولت لیبی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به سمت شهر نفتی راس لانوف در حرکتند و سرراهشان از شهر "سرت"، زادگاه قذافی خواهند گذشت.

15:15 وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد شورای ملی انتقالی را به عنوان دولت موقت لیبی پذیرفت.

14:56 سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی گفت: "اگر سرهنگ قذافی دستگیر شود،‌ آن وقت کسی هست که مردم از او شکایت کنند. اما اگر نشود هم دیگر مهم نیست. ما باید زندگی خودمان را بکنیم."

14:53 یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی لیبی،‌ در گفتگو با بی‌بی‌سی، گفت تنها اطلاعی که از ماجرای سیف‌الاسلام قذافی دارد این است که او دستگیر شده بود و بعد هم فرار کرده است.

14:49 گرجستان، از شورای ملی انتقالی لیبی حمایت کرد.

14:43 سخنگوی ناتو می‌گوید که ناتو از محل اختفای معمر قذافی خبر ندارد و می‌گوید که "این اصلا موضوع مهمی نیست" برای اینکه دیگر "قذافی در لیبی نقشی بازی نمی‌کند.

14:32 نماینده مخالفان مسلح لیبی در ایتالیا می‌گوید که به محض شروع به کار دولت موقت، ایتالیا به قراردادهایش با لیبی ادامه می‌دهد.

14:31 شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که نیروهای ناتو مجتمع باب‌العزیزیه، مقر سرهنگ قذافی را بمباران کرده‌اند.

14:25 تلویزیون مخالفان سرهنگ قذافی، از درگیری نیروهای نظامی مخالفان با نظامیان "بازمانده" از وفاداران به معمر قذافی در مجتمع باب‌العزیزیه، مقر سرهنگ قذافی، خبر داده است.

14:24 مقامات آفریقای جنوبی دوباره گزارش‌هایی را که درباره درخواست پناهندگی سرهنگ قذافی و اعضای خانواده‌اش از این کشور منتشر شده‌اند، رد کرده‌اند.

14:14 پل وود، خبرنگار بی‌بی‌سی که در شهر بنغازی، یکی از مراکز مخالفان سرهنگ قذافی است، می‌گوید که در صورت کنار رفتن سرهنگ قذافی از قدرت، مشکلات اصلی در لیبی پیش خواهد آمد. به گفته او، حتی در شرایط کنونی هم گروه‌های مختلف در درون نیروهای مخالف سرهنگ قذافی، از جمله اسلامگرایان و سکولارها، با هم اختلاف نظر دارند.

14:10 به گزارش جاناتان هد، خبرنگار بی‌بی‌سی که هم‌اکنون در شهر مصراته در لیبی حضور دارد، مخالفان سرهنگ قذافی می‌گویند که همیشه می‌دانسته‌اند نبرد برای در دست گرفتن کنترل در طرابلس، طول خواهد کشید.

14:00 رادیویی که مخالفان سرهنگ قذافی اداره می‌کنند، گزارش داده است که نیروهای مخالفان توانسته‌اند حمله‌ای موفقیت‌آمیز به یکی از ورودی‌های اصلی مقر سرهنگ قذافی در طرابلس داشته باشند.

13:46 تصاویر ویدئویی تاییدنشده‌ای از مخالفان دولت لیبی در سایت یوتیوب منتشر شده است که آنها را در فرودگاه بین‌المللی طرابلس در غرب این شهر نشان می‌دهد.

13:45 سخنگوی ناتو در یک جلسه مطبوعاتی گفت که ناتو از تعداد نیروهای وفادار به قذافی اطلاعی ندارد.

13:43 ناتو می‌گوید که تنها از راه هوا با نیروهای وفادار به قذافی می‌جنگد.

13:37 خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی نیروهای ناتو گزارش داد که در صورت ادامه جنگ از سوی نیروهای وفادار به قذافی بمباران‌ جنگنده‌های ناتو ادامه می‌یابد.

13:36 ناتو تایید کرد که هواپیماهایش بر فراز طرابلس در پروازند.

13:30 یک خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس می‌گوید که اوضاع در این شهر به نفع مخالفان مسلح سرهنگ قذافی است.

13:20 یک خانواده در طرابلس برای کمک به مراکز پزشکی خودشان دست به کار شده‌اند. یکی از اعضای این خانواده می‌گوید که مجروحان زیادی به سوی بیمارستان‌ها روان شده‌اند، در حالی که نه جایی در بیمارستان‌ها هست و نه به اندازه کافی پزشک و پرستار هست.

13:11 علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در پیامی "سقوط دیکتاتوری" در لیبی را به مردم این کشور تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده که حکومتی مبنی بر "خواست مردم" تشکیل شود با حضور "انقلابيون مسلمان" و بدون دخالت "بيگانگان و عناصر خارجي".

13:07 یک لیبیایی که خارج از کشورش است، در توئیتر نوشته که با خانواده‌اش در طرابلس صحبت کرده و حال آنها خوب است و نوشته که اوضاع در دست مخالفان است.

13:01 عکسی از سیف‌الاسلام قذافی، پس از آزادی از دست مخالفان مسلح

12:56 وزیر خارجه آلمان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا با تصویب قطعنامه‌ای میلیاردها دلار از پول‌های لیبی که در حساب‌های بانکی بلوکه شده را آزاد کند تا این پول‌ها برای بازسازی لیبی بعد از قذافی استفاده شود.

12:53 در اطراف هتلی که خبرنگاران در آنجا ساکن هستند صدای درگیری‌های شدید می‌آید.

12:48 یکی از سخنگویان مخالفان مسلح به سی‌ان‌ان‌ گفت که مخالفان به باب العزیزه، مقر سرهنگ قذافی حمله کرده‌اند.

12:45 وزیر خارجه ترکیه گفت که عملیات ناتو در لیبی تا زمان برقراری صلح ادامه می‌یابد.

12:40 یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی می‌گوید که اخبار مربوط به سیف‌الاسلام، پسر قذافی مایوس کننده بوده است. دیروز سیف‌الاسلام را نیروهای وفادار به قذافی از چنگ مخالفان در آورده بودند.

12:35 سازمان عفو بین‌الملل، برای مردمی که در بین درگیری‌ها مانده‌اند ابراز نگرانی کرده است.

12:20 رویترز گزارش کرده که مخالفان مسلح به نزدیکی شهر نفتی راس لانوف رسیده‌اند.

12:10 یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که به غرب طرابلس رسیده می‌گوید اوضاع در این بخش از شهر عادی به نظر می‌رسد به جز ایست بازرسی‌هایی که در محله‌ها دیده می‌شود.

12:05 نیجریه ضمن به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی از معمر قذافی خواست تا از سمت خود کناره‌گیری کند.

11:55 وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور همچنان به پروازهای شناسایی خود بر فراز لیبی ادامه می‌دهند، اما در بمباران‌های شب گذشته نیروهای ناتو شرکت نکرده‌اند.

11:52 کمک ترکیه به دولت جدید در لیبی شامل۱۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوض است، ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد برای راه‌اندازی دولت جدید و مخارج فوری از جمله مخارج ماه رمضان و ۱۰۰ میلیون دلار برای پروژه‌های در دست کار.

11:50 احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در جلسه مطبوعاتی مشترک خود با رئیس شورای ملی انتقالی گفت که ترکیه ۳۰۰ میلیون دلار به دولت جدید لیبی پول می‌دهد.

11:46 مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی که زمانی وزیر دادگستری دولت قذافی بود، از مردم لیبی خواست تا "خونسرد" باشند و "سعی نکنند تا قانون را سر خود اجرا کنند."

11:43 رئیس شورای ملی انتقالی در جلسه مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ترکیه قول داد که معمر قذافی و متحدانش را بنا به قانون و در دادگاه‌های جنایی محاکمه کنند.

11:38 رئیس شورای ملی انتقالی و وزیر خارجه ترکیه در بنغازی جلسه مطبوعاتی مشترک گذاشتند.

10:05 سازمان بین المللی مهاجران اعلام کرده که به منظور تخلیه اتباع خارجی مقیم طرابلس یک فروند کشتی با ظرفیت حمل سیصد مسافر را به آبهای ساحلی این شهر اعزام کرده است.

8:50 دولت فرانسه با توجه به تحولات جاری در طرابلس، موضع محتاطانه تری را نسبت به "خاتمه دوران حکومت قذافی" اتخاذ کرده است.

07:59درگیری نیروهای مخالف و طرفداران معمر قذافی در برخی نقاط طرابلس همچنان ادامه دارد.

06:50 روز گذشته، بهای نفت خام در بازارهای جهانی کاهش یافته بود، اما ادامه نبرد در طرابلس و نگرانی در مورد بی ثباتی سیاسی در این کشور باعث شد تا قیمت نفت خام در معاملات روز سه شنبه در بازارهای نفتی آسیا نسبت به روز گذشته اندکی افزایش یابد.

06:20رسانه های خبری ایران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به حزب الله لبنان، گزارش کرده اند خانواده امام موسی صدر از دولت جانشین حکومت معمر قذافی در لیبی خواسته به پرونده "مفقود شدن امام موسی صدر و دو همراه او در لیبی" رسیدگی کند.

05:55 در حالیکه نبرد بین نیروهای مخالف و طرفدار معمر قذافی همچنان در طرابلس ادامه دارد، اعضای شورای انتقالی ملی که رهبری مخالفان را برعهده دارند گفته اند که در نظر دارند به منظور اقدام برای تشکیل دولت جدید روز چهارشنبه به این شهر سفر کنند و امیدوارند تا آن زمان، فرودگاه طرابلس آمادگی پذیرش هواپیما را بیابد.

04:55 چین خواهان ادامه حضور خود در بازار انرژی لیبی پس از تغییر حکومت در این کشور شده است. معاون وزیر بازرگانی چین در یک کنفرانس خبری گفت: "امیدواریم پس از بازگشت ثبات در لیبی، این کشور به حفاظت از منافع و حقوق سرمایه گذاران چینی ادامه دهد." به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران می گویند به خاطرعدم حمایت روسیه و چین از مخالفان سرهنگ قذافی، شرکت های نفتی این دو کشور ممکن است در بازار نفت و گاز لیبی دچار مشکل شوند.

03:53 متیو پرایس، خبرنگار بی بی سی در طرابلس می گوید وضع این شهر در ابهام است و معلوم نیست پایتخت لیبی در اختیار کیست. به گفته او مخالفان بخش هایی از طرابلس را در اختیار دارند ولی هواداران معمر قذافی موفق به تقویت مواضع خود شده اند. او همچنین از به خطر افتادن بعضی از خطوط مواصلاتی مخالفان خبر داد. گزارش ها بیانگر افزایش تلفات دو طرف است.

03:17 ابهام در وضع مخالفان در طرابلس و ادامه مقاومت هواداران سرهنگ قذافی نوسان در بهای نفت خام در بازارهای آسیایی را به همراه داشته است. پیش تر، انتشار خبر پیشروی مخالفان در پایتخت افزایش بهای نفت خام را به همراه داشت. کارشناسان هشدار می دهند به دو سال زمان برای افزایش تولید نفت خام لیبی به میزان قبل از جنگ وقت لازم است.

03:00 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد، خطاب به مردم لیبی گفت: "لیبی که شایسته آن هستید، در دسترس شماست." او در این حال به مردم این کشور هشدار داد که "چالش های بزرگی پیش روی  شماست."باراک اوباما در سخنان خود خواهان "یک انتقال همه گیر قدرت" در لیبی با هدف استقرار مردم سالاری در این کشور شد. آقای اوباما وعده داد آمریکا یک دوست و شریک برای حکومت جدید لیبی خواهد بود.

02:55 برق هتل ریکسوس که محل اقامت روزنامه نگاران خارجی در طرابلس است، پس از یک روز وصل شد. در این مدت، روزنامه نگاران در خاموشی به سر بردند.

02:40 سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه از پایان بحران لیبی در آینده نزدیک خبر داده است. به گفته آقای لاوروف روسیه باور دارد مخالفان به زودی قدرت را در لیبی به دست خواهند گرفت. او همچنین از آمادگی کرملین برای همکاری با حکومت جدید در طرابلس خبر داد.

02:00 مخالفان سرهنگ قذافی می گویند هشتاد درصد پایتخت را در اختیار دارند اما به گفته موسی ابراهیم، وزیر اطلاع رسانی لیبی، هواداران حکومت هفتاد و پنج درصد طرابلس را در دست دارند و حال قذافی و فرزندانش نیز خوب است.

01:41 به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از خبرنگاران این سازمان خبری به همراه دو نفر دیگر به اقامتگاه سرهنگ قذافی برده شده اند تا با سیف الاسلام قذافی دیدار کنند. سیف الاسلام ضمن رد اخبار مربوط به بازداشت خود گفته است که علت این دیدار "رد دروغ های مخالفان است." به گفته او طرابلس در دست هواداران سرهنگ قذافی است.

01:22 وزارت دفاع آمریکا از شلیک یک موشک اسکاد از نزدیکی شهر سیرت به سوی مواضع مخالفان خبر داده است. محل اصابت این موشک اعلام نشده است.

01:03 شبکه العربیه از بمباران سنگین مقر سرهنگ قذافی در طرابلس به وسیله ناتو خبر داده است.

01:00 به گفته متیو پرایس معلوم نیست که آیا سیف الاسلام قذافی همان طور که مخالفان گفته اند، در بازداشت بوده و سپس رها شده یا این که گزارش های اولیه نادرست بوده اند. او در این حال تاکید کرد که حضور سیف الاسلام در بین روزنامه نگاران نشان می دهد مخالفان بخشی از دستاوردهای خود در طرابلس را از دست داده اند.

00:48 به گفته متیو پرایس، خبرنگار بی بی سی، سیف الاسلام قذافی با یک خودروی زرهی به محل اقامت خبرنگاران آمد و در گفت و گویی کوتاه از امن بودن محل حضور پدرش خبر داد. او همچنین گفت: "پشت شورشی ها را شکسته ایم. این یک تله بود. به آنها ضربات سنگینی وارد کرده ایم و در حال پیروزی هستیم."

00:45 به رغم انتشار گزارش های اولیه از بازداشت سیف الاسلام قذافی، یکی از پسران رهبر لیبی به وسیله مخالفان، خبرنگار بی بی سی در طرابلس از حضور او در میان روزنامه نگاران مستقر در یکی از هتل های پایتخت لیبی خبر داده است.

00:10 سخنگوی دولت لیبی همچنین دستگیری سیف الاسلام را تکذیب کرد. او گفت: "در مورد سیف الاسلام، آنها خواب می بینند و فقط آرزوی (دستگیری اش) را دارند."

24:00 سخنگوی دولت لیبی گفت: "رهبر لیبی ثابت قدم است، او در لیبی است، و شخصا نبرد را هدایت می کند. ما تحت فرمان او هستیم. پسرانش هم در لیبی هستند، می جنگند و خونشان را می دهند."

23:50 آقای ابراهیم همچنین گفت که سرهنگ قذافی و پسرانش "خوب" هستند.

23:38 موسی ابراهیم سخنگوی دولت لیبی به تلویزیون العروبه گفت: "طرابلس اکنون در وضعیت خیلی بهتری از دیروز است" و افزود که "80 درصد طرابلس تحت کنترل کامل است. اگر اشتباه کنم، شاید 75 درصد تحت کنترل باشد."

23:36 العربیه گزارش می دهد که ناتو درحال بمباران کردن مجتمع سرهنگ قذافی در طرابلس است.

22:42 سرهنگ احمد عمر بانی سخنگوی نظامی شورای مخالفان می گوید که مخالفان اکنون 95 درصد طرابلس را کنترل می کنند. او به بی بی سی گفت: "شاید یک یا دو روز وقت ببرد و بعد کاملا آزاد خواهیم بود."

22:20 این سخنگوی مخالفان می افزاید: "تصور نمی کنم مجتمع باب العزیزیه (متعلق به سرهنگ قذافی) به راحتی بریزد و به تصور من نبرد شدیدی روی خواهد داد."

22:18 موقعیت سرهنگ قذافی و پسرانش ممکن است هنوز نامعلوم باشد اما عبدل حافظ غوغا یک سخنگوی مخالفان به الجزیره گفت که ایستگاه های بازرسی درحال برپا شدن در اطراف طرابلس است و به عقیده او رهبر لیبی و خانواده اش قادر به فرار نخواهند بود.

21:26 مقام های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که هنوز هیچ اطلاعاتی درباره اینکه هدف موشک اسکادی که بنابه گزارش ها از سیرت شلیک شده چه بوده وجود ندارد.

21:21 ایستگاه تلویزیونی مخالفان، مستقر در دوحه، گزارش می دهد که محمود جبریل رهبر مخالفان لیبی به پلیس و نیروهای امنیتی لیبی دستور داده است به سر کارهایشان بازگردند و از اموال عمومی حفاظت کنند.

21:15 کاخ سفید می گوید که نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور آمریکا در مکالمه ای تلفنی، "شورای انتقالی ملی لیبی را ترغیب کرده اند همچنان از خود تدبیر نشان داده و به حقوق مردم لیبی احترام بگذارند، از بروز تلفات در میان غیرنظامیان جلوگیری کنند و گذاری به سوی دموکراسی را طی کنند که عادلانه باشد و همه مردم لیبی را شامل شود."

20:55 گزارش ها حاکی از بازداشت هلا مصراتی، مجری تلویزیونی هوادار سرهنگ قذافی توسط مخالفان است. او پیشتر در هفته جاری هنگام اجرای برنامه اسلحه ای کمری همراه داشت و می گفت "امروز خواهد کشت یا کشته خواهد شد."

20:43 ریچارد دالتون سفیر سابق بریتانیا در لیبی به بی بی سی گفته است که او به شورای مخالفان برای مدیریت دوره گذار اعتماد دارد: "به عقیده من اصول قانون اساسی که توسط شورای انتقالی ملی تشریح شده راهنمای آنها خواهد بود و آنها بیشترین تلاششان را برای تحقق همه آنها خواهند کرد."

20:34 بتانی بل خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید که سکوت بسیاری از کشورهای عربی جالب توجه است، که می تواند منعکس کننده احساسات ضد و نقیض درباره حوادث لیبی باشد. بسیاری از رفتن سرهنگ قذافی احساس آسودگی خواهند کرد اما دیگران ممکن است نگران سرنگونی رهبر یک کشور توسط شورشیان و نیروی هوایی غرب باشند.

20.29 باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل می گوید یکی از پیشنهادهای بان کی مون اعزام "ناظران صلح" است. او می گوید که معلوم نیست آیا منظور همان صلحبانان است که توسط سازمان ملل در سایر کشورها مستقر می شوند یا نه. اما به هر حال شورای امنیت که در مورد ماموریت لیبی دچار اختلاف بوده، هرگونه دستور کاری برای لیبی را به دقت بررسی خواهد کرد.

20.10 یکی از سخنگویان مخالفان معمر قذافی می گوید این نیروها کنترل فرودگاه طرابلس را بدست گرفته اند. پس از درگیریهای شدید امروز، این یکی از اولین موفقیتهای مخالفان پس از ورود به پایتخت است.

19.57 آقای اوباما همچنین گفت که شجاعت مردم لیبی "شکست ناپذیر" است. او افزود: "حرکت انقلابی شما مال شماست و فداکاری های شما شگفت آور بوده است."

19.48 باراک اوباما از نیروهای آمریکایی و ناتو قدردانی کرد.

19.45 آقای اوباما خاطر نشان کرد که مبارزه همچنان ادامه دارد. او همچنین گفت اکنون کاملا روشن است که نقش قذافی به پایان رسیده اما او این فرصت را دارد تا با کنار رفتن از قدرت از میزان  خونریزی و کشتار در این کشور بکاهد.

19:42 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می گوید این نقطه عطفی در بحران لیبی است. جشن و شادمانی برای پیشروی شورشیان نشان می دهد که پیگیری مقام انسانی نیرومندتر از هر دیکتاتوری است.

19:15 دادگاه بین المللی کیفری به دنبال ژنرال قذافی، پسر او سیف و دامادش عبدالله سنوسی است که هر سه متهم به جنایت علیه بشریت هستند.

18:59 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت که باید از خونریزی بیشتر در لیبی جلوگیری شود. او خواهان انتقال سریع قدرت در لیبی شد.

18:47 علی ابراهیم، اهل سومالی و ساکن طرابلس به بی بی سی گفت که مهاجرین به خصوص آفریقایی ها در طرابلس نگران این هستند که مورد حمله قرار بگیرند. او دلیل این وضوع را شایعاتی مبنی بر استخدام 'مزدوران' آفریقایی برای جنگ توسط قذافی عنوان کرد.

18:40 جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در مصراته: شمار زیادی از نیروهای مخالف از مصراته به طرابلس اعزام شده اند. اما بسیاری از آنها به دلیل بسته شدن جاده ها توسط نیروهای هوادار قذافی به مقصد نرسیده اند.

18:37 پل وود، خبرنگار بی بی سی در بنغازی: جمعیت شادمان در بنغازی پایان دوران حکومت معمر قذافی را با شلیک گلوله جشن گرفتند. اما بعد از آن حالت آماده باش به دلیل خطرهای احتمالی بعد پیروزی به وجود آماده است.

18:32 کاخ سفید می گوید دلیلی وجود ندارد که نشان دهد سرهنگ قذافی از طرابلس خارج شده است.

18:29 باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است حدود نیم ساعت دیگر بیانیه ای در ارتباط با لیبی صادر کند.

18:26 تلویزیون الجزیره گزارش داده است که محمد قذافی، یکی از پسران معمر قذافی موفق شده با کمک هواداران پدرش از بازداشت خانگی فرار کند.

18:24 تلویزیون مخالفان لیبی گزارش داده است که نیروهای طرفدار قذافی از داخل باب العزیزیه در حال "گلوله باران بی‌هدف" مناطق اطراف در طرابلس هستند.

18:15 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که دیپلمات هایی از 'گروه تماس' لیبی، برای 'هماهنگ کردن گام های بعدی' در این کشور روز سه شنبه در استانبول ترکیه دیدار خواهند کرد.

18:10 گزارش هایی مبنی بر بستری شدن معمر قذافی در منطقه ای در شرق طرابلس منتشر شده است. این اولین بار نیست که اخبار تاییدنشده ای درباره خروج رهبر لیبی از مقر خود در باب العزیزیه منتشر می شود.

18:06 اتحادیه آفریقا امروز یک نشست اضطراری درباره وضعیت لیبی برگزار کرد. یک سخنگوی این اتحادیه گفت که اعضای آن اطلاعات زیادی ردوبدل کرده اند، اما تصمیم گرفته اند فعلا بیانیه ای صادر نکنند.

18:01 جان مک کین، سناتور آمریکایی در توییتر: جشن و شادی در طرابلس؛ اکنون زمان آشتی و وحدت ملی است.

17:59 جان ویلیامز خبرنگار بی بی سی در توییتر: وضعیت در هتل محل اقامت خبرنگاران در طول روز بدتر شده است. برق در بخش هایی از هتل ریکسوس رفته است. اوضاع نگران کننده است.

17:57 وزارت خارجه آمریکا: ما خواهان انتقال آرام قدرت در لیبی هستیم.

17:55 تازه ترین تحولات لیبی را می توانید در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی هم دنبال کنید.

17:45 متیو چنس، خبرنگار سی ان ان در توییتر: "برق هتل به طور کامل رفته است و ذخیره غذا و آب در حال اتمام است. اینجا در هتل ریکسوس در تاریکی نشسته ام و صدای تیراندازی از بیرون به گوش می رسد."

17:37 هانی از طرابلس: "من ژنراتور دارم، اما در بیشتر مناطق برق رفته است. تلفن های موبایل به علت قطع برق یا پر شدن ظرفیت شبکه قطع شده است."

17:29 گزارش هایی مبنی بر قطع برق هتل ریکسوس، محل اقامت خبرنگاران خارجی در طرابلس منتشر شده است.

17:20 یکی از سازمان های امداد پزشکی فعال در لیبی به بی بی سی گفت: "اگر امکان رساندن کمک های پزشکی در عرض چند روز آینده فراهم نشود، وضعیت انسانی در طرابلس  به یک بحران انسانی تبدیل خواهد شد."

17:15 متیو پرایس، خبرنگار بی بی سی در طرابلس: "ستونی از دود بر فراز مقر معمر قذافی، محل درگیری دو طرف، قابل مشاهده است و در اطراف هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی نیروهای هوادار قذافی کنترل خیابان ها را به دست دارند."

17:13 یک شبکه تلویزیونی طرفدار قذافی از یک شاهد عینی در طرابلس نقل کرده است که "بیش از 90 درصد از شهر در کنترل معمر قذافی است."

17:05 راب کریلی، خبرنگار تلگراف در بنغازی در صفحه توییتر خود نوشته است:"هنوز جزییاتی درباره برنامه های مخالفان برای اداره لیبی اعلام نشده است."

16:58 دیو لاپان، سخنگوی پنتاگون گفته است که عملیات های پروازی شناسایی آمریکا بر فراز لیبی فعلا ادامه خواهد یافت.

16:56 یک سخنگوی وزرات دفاع آمریکا می گوید این کشور برنامه ای برای فرستادن نیروی حافظ صلح به لیبی ندارد.

16:45 بنا به گزارش رویترز شکری غانم، وزیر نفت سابق لیبی گفته است هجده ماه طول خواهد کشید تا سطح تولید نفت لیبی به سطح پیش از شروع جنگ برسد.

16:41 مقامات نظامی نیجر گفته‌اند که یک رشته عملیات شناسایی هوایی را بر فراز مرزهای شمالی این کشور با لیبی آغاز کرده‌اند تا جلوی فرار احتمالی گروه‌های مسلح از لیبی به نیجر را بگیرند.

16:34 یکی از مقامات وزارت امور خارجه کنیا گفته است که جای سرهنگ قذافی در "آفریقا" خالی خواهد ماند. او گفت: "مردم کنیا سرهنگ قذافی را به عنوان کسی می‌شناسند که به ویژه برای "حرکت‌های آزادیخواهانه در آفریقا" دست به هر اقدامی زده است.

16:33 دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که این سازمان "آماده است تا تمام کمک‌های ممکن را به مردم لیبی ارائه کند."

16:32 او گفت: "سازمان ملل متحد در دو و سه ماه گذشته در حال بررسی راه‌های کمک به روند بازسازی لیبی بوده است."

16:30 آقای بان می‌گوید که خبری از مکان سرهنگ قذافی ندارد، ولی امیدوار است که هرچه سریع‌تر معلوم شود که او کجاست.

16:27 دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: "از نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر به خشونت پایان دهند و شرایط را برای روند آرام انتقال قدرت فراهم کنند."

16:26 آقای بان گفت که "هم‌اکنون ضروری است تا درگیری در لیبی برای جلوگیری از تلفات بیشتر به پایان برسد."

16:25 بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دقایقی پیش، در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد که در ارتباط با تحولات لیبی، امروز با اعضای شورای امنیت در تماس خواهد بود.

16:16 خبرنگار بی‌بی‌سی که در غرب طرابلس، پایتخت لیبی است، می‌گوید که ظاهرا نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی، کنترل مناطقی از این شهر را که صبح امروز در اختیار مخالفان دولت بود، دوباره در دست گرفته‌اند.

16:12 درباره تحولات لیبی بیشتر بخوانید: معمر قذافی کجاست؟

16:11 یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که به باور آمریکا، سرهنگ قذافی لیبی را ترک نکرده است.

16:06 ساعدی قذافی، پیش از این کاپیتان سابق تیم فوتبال لیبی بوده است. درباره اعضای خانواده سرهنگ قذافی که در دولت لیبی هم ایفای نقش کرده‌اند، در سایت فارسی بی‌بی‌سی بیشتر بخوانید.

16:02 العربیه گزارش داده است که مخالفان سرهنگ قذافی، ساعدی، یکی دیگر از پسران سرهنگ قذافی را بازداشت کرده‌اند. سیف‌الاسلام و محمد، دو پسر دیگر معمر قذافی هم در اختیار مخالفان دولت لیبی هستند.

16:01 پیش از این، آقای داووداوغلو به یک شبکه تلویزیونی در ترکیه گفته بود: "آنچه در لیبی رخ داد، درسی برای رهبران کشورهای منطقه است و (تحولات لیبی) نشان داد رهبرانی که به خواسته‌های مردمشان توجه نکنند، نمی‌توانند بر سر کار بمانند."

1600 خبرگزاری رویترز به نقل از احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گزارش داده است که او بعد از شرکت در نشست اضطراری اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا، روز سه‌شنبه به شهر بنغازی می‌رود.

15:43 با آغاز درگیری‌ها در لیبی، صدها هزار نفر که بیشتر آنها کارگران مهاجر بودند، از لیبی به کشورهای همسایه گریختند. در آن زمان، بسیاری از کارگران آفریقایی‌تبار از سوی لیبیایی‌ها به مزدوری سرهنگ قذافی متهم می‌شدند.

15:42 کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان از تمام طرف‌های درگیر در لیبی خواسته است تا از امنیت تبعه‌های کشورهای دیگری که همچنان در لیبی هستند، اطمینان حاصل کنند.

15:30 شبکه العربیه انگلیسی در سایت توییتر نوشت: درگیری‌هایی در سیدی خلیفه در مرکز طرابلس بین مخالفان دولت و نظامیان تحت کنترل یکی از پسران قذافی.

15:27 شبکه تلویزیونی العربیه از درگیری شدید مخالفان دولت و نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در نزدیکی مرز تونس خبر داده است.

15:25 تلویزیون مخالفان دولت لیبی که برنامه‌هایش را از دوحه پخش می‌کند، گزارش داده است که نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در حال عقب‌نشینی به سمت شهر بشر در شرق بریقة هستند.

15:20 بتانی بل، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره، می‌گوید که تاکنون فقط تعداد انگشت‌شماری از کشورهای عرب، مخالفان دولت لیبی را به رسمیت می‌شناختند. ولی هم‌اکنون مصر و دبیرکل اتحادیه عرب حمایت خود را از مخالفان سرهنگ قذافی اعلام کرده‌اند.

15:18 دیوید کامرون به رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که ناتو به ماموریتش برای حمایت از غیرنظامیان در لیبی ادامه می‌دهد تا زمانی که "تهدید قذافی" از بین برود.

15:15 آقای عبدالجلیل به دیوید کامرون گفته است که مخالفان دولت هم‌اکنون کنترل بیشتر مناطق طرابلس را در دست دارند، ولی همچنان درگیری‌هایی در طرابلس و چند منطقه دیگر لیبی در جریان است.

15:12 مقامات رسمی بریتانیا از گفت‌وگوی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی خبر داده‌اند.

15:10 خبرگزاری رویترز گزارش داد که پرچم مخالفان دولت لیبی بر فراز سفارت این کشور در الجزایر هم به اهتزاز درآمد.

15:06 مصر، همسایه شرقی لیبی که به تازگی تجربه انقلابی مردمی را پشت سر گذاشته است، اعلام کرد که شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت می‌شناسد.

15:05 حسن فتحی، روزنامه‌نگار در ایران به بی‌بی‌سی گفت: "روشی که دولت آینده لیبی در پیش می‌گیرد، روشی دموکراتیک خواهد بود و با توجه به دوستانی که ایران برای خود انتخاب کرده است، به نظر نمی‌رسد که این کشور تمایلی داشته باشد با رژیم جدید لیبی ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد."

15:00 به دنبال تحولات لیبی، ارزش سهام در بازارهای اروپا و امریکا افزایش یافته است. ارزش سهام در بازار ایتالیا سه درصد بیشتر شده و بازارهای نیویورک، لندن، فرانکفورت و پاریس هم شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌اند.

14:57 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران به ایرنا گفته است که "ایران می‌تواند با تلاش دیپلماسی خود، حرکت را به گونه‌ای هدایت کند که مردم لیبی بر سرنوشت خود حاکم شوند."

14:52 بخش مونیتورینگ بی‌بی‌سی خبر قطع برنامه‌های تلویزیون دولتی لیبی را تایید می‌کند.

14:51 خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برنامه‌های تلویزیون دولتی لیبی قطع شده و مقر اصلی آن تحت کنترل مخالفان سرهنگ قذافی قرار گرفته است.

14:45 برنامه نوبت شما در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی به تحولات اخیر در لیبی اختصاص دارد. نظرات خود در این باره را می‌توانید در صفحه نوبت شما در سایت فارسی بی‌بی‌سی ثبت کنید.

14:41 مهرداد فرهمند، خبرنگار ما می‌گوید که به نظر می‌رسد نیروهایی ویژه که تحت امر پسران سرهنگ قذافی آموزش دیده‌اند، به مقاومت در برابر مخالفان دولت لیبی ادامه می‌دهند.

14:38 وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفته است که مردم لیبی، خودشان باید درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.

14:35 مقامات آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که "برای فرار" از لیبی، با سرهنگ قذافی همکاری نخواهند کرد.

14:28 اعضای اتحادیه آفریقا امروز در نشستی اضطراری در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، وضعیت لیبی را بررسی می‌کنند.

14:26 ریچارد گلدستون، یکی از قضات آفریقای جنوبی به بی‌بی‌سی گفت که اگر سرهنگ قذافی بازداشت شود، مخالفانش باید او را برای محاکمه به لاهه بفرستند.

14:22 این خبرنگار ما اضافه کرد که وقتی مخالفان دولت وارد طرابلس شدند، مردم نگران آن بودند که سرهنگ قذافی از تسلیحات کشتار جمعی در این شهر استفاده کند.

14:21 خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس می‌گوید که مردم این شهر اشتیاق زیادی به بازداشت سرهنگ قذافی دارند.

14:20 رعنا جواد، یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در طرابلس، می‌گوید که مردم عادی در طرابلس پست‌های ایست-بازرسی زیادی در این شهر ایجاد کرده‌اند.

14:12 آقای جلود به یک شبکه تلویزیونی ایتالیا گفته است که باور ندارد سرهنگ قذافی تسلیم مخالفان شود یا دست به خودکشی بزند.

14:10 براساس گزارش‌ها، ایتالیا به عبدالسلام جلود، مرد شماره دوی دولت سرهنگ قذافی پناهندگی داده است. آقای جلود از هفته گذشته از طرابلس گریخته است.

14:07 سخنگوی نیروهای ناتو در لیبی به بی‌بی‌سی گفت که ناتو حمله‌ای به مجتمع سرهنگ قذافی در طرابلس نداشته است.

14:05 مصطفی عبدالجلیل پیش از این، وزیر دادگستری دولت سرهنگ قذافی بود و در ماه فوریه به مخالفان دولت لیبی پیوست. او به اقدام نیروهای دولتی در تیراندازی به سمت غیرنظامیان معترض بود.

14:03 رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در پایان کنفرانس مطبوعاتی‌اش در شهر بنغازی گفت که "لحظه واقعی پیروزی، وقتی است که قذافی بازداشت شود."

13:59 او اضافه کرد که سرهنگ قذافی در دادگاهی عادلانه محاکمه خواهد شد، ولی "نمی‌دانم که او درباره جنایاتی که علیه مردم لیبی و دنیا مرتکب شده است، چگونه از خود دفاع خواهد کرد."

13:57 آقای عبدالجلیل گفت که امیدوار است سرهنگ معمر قذافی زنده بازداشت و در دادگاه محاکمه شود.

13:56 رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که شب گذشته و در جریان بازداشت محمد قذافی و خانواده‌اش، هیچ آسیبی به آنها نرسیده، ولی تیراندازی‌هایی رخ داده است."

13:54 براساس اعلام آقای عبدالجلیل، محمد و سیف‌الاسلام، پسران سرهنگ قذافی که بازداشت شده‌اند، هم اکنون "تحت کنترل انقلابیون و در مکان‌هایی امن هستند."

13:53 رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گفت: "حتی نمی‌دانیم سرهنگ قذافی در لیبی است یا این کشور را ترک کرده است."

13:52 آقای عبدالجلیل گفت: "مجتمع باب‌العزیزیه و مناطق اطراف آن همچنان خارج از کنترل مخالفان است و ما اطلاعی نداریم که سرهنگ قذافی در این محدوده است یا نه."

13:51 مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی، در کنفرانسی خبری در شهر بنغازی گفت: "نمی‌توانیم بگوییم که مخالفان، کنترل کامل طرابلس را در اختیار دارند."

13:45 اعضای اتحادیه عرب با رهبران مخالفان دولت لیبی اعلام "همبستگی کامل" کرده‌اند.

13:41 خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر زاویه می‌گوید که بیشتر درگیری‌هایی که مخالفان دولت لیبی در طرابلس دارند، تحت رهبری افرادی است که از ماه فوریه در منطقه کوهستانی الجبل الغربی با نیروهای دولتی درگیر بوده‌اند.

13:37 خبرگزاری کویت به نقل از سفیر لیبی گزارش داده است که او به شورای انتقالی ملی لیبی پیوسته است و سفارت لیبی در کویت، زیر نظر این شورا اداره می‌شود.

13:36 به گزارش خبرگزاری کویت، مخالفان معمر قذافی پرچم لیبی را در سفارت این کشور در کویت پایین کشیده و آتش زده‌اند.

13:28 سخنگوی وزارت امور خارجه ایتالیا به بی‌بی‌سی گفته است که "رژیم قذافی به پایان رسید. 40 سال دیکتاتوری روبه پایان است و این روند، پیامی روشن و مهم به تمام دیکتاتورها در این منطقه به شمار می‌رود."

13:24 تلویزیون الجزیره گزارش داده است که معتصم، یکی از پسران سرهنگ قذافی در مجتمع باب‌العزیزیه در طرابلس است.

13:22 به گفته دیبه فخر، میزان تجهیزاتی که به بیمارستان طرابلس ارسال شده است، برای درمان ۴۰۰ مجروح کافی است.

13:21 خانم فخر می‌گوید که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها سازمان امدادی در طرابلس است.

13:20 دیبه فخر، سخنگوی صلیب سرخ در شهر بنغازی لیبی به ما گفت که بیمارستان‌ها در لیبی نیازمند تجهیزات هستند و میزان مجروحان و تلفات به حدی است که بخش‌های درمانی در رسیدگی به آنها مشکل دارند.

13:13 اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای "لیبی بدون آقای قذافی" است.

13:12 تلویزیون العربیه به نقل از مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی گزارش داده است که هیچ‌کس نمی داند معمر قذافی کجاست.

13:08 مهرداد فرهمند، خبرنگار ما می‌گوید که در خاورمیانه تحلیلگرانی که نگاه سنتی مخالف آمریکا دارند، ورود کشورهای غربی به کشورهایی مانند لیبی را با منافع اقتصادی و سیاسی آنها در ارتباط می‌دانند.

13:05 الکس کراوفورد، خبرنگار شبکه اسکای در سایت توییتر نوشت: پزشکان در تنها بیمارستان فعال در طرابلس، به شدت در حال فعالیت هستند. دو کودک کم‌سن و سال هم از جمله زخمی‌ها هستند.

13:01 تلویزیون الجزیره گزارش داده است که بغدادی علی محمودی، نخست وزیر لیبی و رئیس تلویزیون دولتی لیبی هم‌اکنون در تونس هستند. این گزارش هنوز تایید نشده است.

12:59 رعنا رحیم‌پور، خبرنگار ما که در مقابل سفارت لیبی در لندن است، می‌گوید که سفیر لیبی که نماینده شورای ملی انتقالی است، به ملاقات مقامات رسمی بریتانیا رفته است.

12:58 به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌ها و مسئولان سفارت لیبی در دمشق، پایتخت سوریه، حمایت خود را مخالفان دولت لیبی و شورای ملی انتقالی این کشور اعلام کرده‌اند.

12:55 مسئولان سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده‌اند که برای خارج کردن پناهجویان و شهروندان کشورهای خارجی، یک کشتی را از بنغازی به طرابلس فرستاده‌اند.

12:53 عبدالفتاح، یکی از ساکنان طرابلس که در مناطق مرکزی این شهر زندگی می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت که هم‌اکنون خیابان‌های منطقه‌ای که در آن به سر می‌برد، تا حدی آرام شده است.

12:50 مقامات رسمی دولت فرانسه در پاریس اعلام کرده‌اند که قرار است نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، با مخالفان دولت لیبی تماس بگیرد و در چند روز آینده نشستی با آنها داشته باشد.

12:49 بتانی بل، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره، می‌گوید که طرفداران مخالفان سرهنگ قذافی در مقابل سفارت لیبی در قاهره تجمع کرده‌اند.

12:47 خبرهای بیشتر درباره گزارش‌ها از تسلط مخالفان دولت بر تلویزیون دولتی لیبی: بخش مونیتورینگ بی‌بی‌سی گزارش داده است که این تلویزیون همچنان در حال پخش برنامه‌هایی در حمایت از سرهنگ قذافی است.

12:44 به گفته آقای صدرزاده، شورای ملی انتقالی لیبی قصد دارد برای ایجاد آرامش در لیبی، هرچه زودتر به در طرابلس مستقر شود.

12:43 علی صدرزاده، کارشناس حوزه شمال آفریقا، می‌گوید که به نظر می‌رسد سرهنگ قذافی می‌خواهد همچنان در مقابل مخالفان مقاومت کند.

12:42 خبرنگار بی‌بی‌سی در مصراته می‌گوید که چالش اصلی در لیبی، برقراری ثبات در این کشور بعد از نزدیک به شش ماه درگیری بین مخالفان و نیروهای هوادار سرهنگ قذافی است.

12:31 شبکه خبری ای‌بی‌سی به نقل از مقامات رسمی آمریکا گزارش داده است که مخالفان دولت لیبی، کنترل تلویزیون دولتی این کشور را در دست گرفته‌اند. بی‌بی‌سی تاکنون نتوانسته است این گزارش را تایید کند.

12:25 براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مهاجمان به سفارت لیبی در سارایوو، عکس‌های سرهنگ قذافی را دور انداخته و پرچم مخالفان دولت را به اهتزار درآورده‌اند.

12:24 به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از حمله‌ای که به سفارت لیبی در سارایوو، پایتخت بوسنی، انجام شد، نیروهای پلیس در اطراف این سفارتخانه مستقر شده‌اند.

12:23 علی اوجلی، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی در واشنگتن به بی‌بی‌سی گفت که در دوره جدید، قبایل لیبی برای برقراری صلح و امنیت همکاری خواهند کرد.

12:18 یکی از ساکنان شهر بنغازی در لیبی، در ایمیلی به بی‌بی‌سی نوشته است که به باور او، طرفداران سرهنگ قذافی همچنان سعی خواهند کرد تا شایعاتی را در طرابلس منتشر کنند، ولی آنها باید اعتراف کنند که طرابلس هم اکنون تحت کنترل مخالفان قذافی است.

12:14 به گفته خبرنگار ما در طرابلس، در مناطق شرقی طرابلس که بیشتر فقیرنشین است، استقبال بیشتری از مخالفان شده و امنیت در این منطقه بیشتر است.

12:13 خبرنگار بی‌بی‌سی که الان در طرابلس است، می گوید که مشخصا وضعیت در غرب طرابلس خطرناک است، چون بیشتر طرفداران سرهنگ قذافی در این منطقه هستند و تک‌تیراندازها در خیابان‌های این منطقه مستقر شده‌اند.

12:09 بر اساس گزارش‌ها، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی کاهش یافته است. به باور معامله‌گران در بازار جهانی، درگیری در لیبی به پایان رسیده است و صادرات نفت این کشور به زودی از سر گرفته می‌شود.

12:07 به گزارش ایرنا، خروج "سعد مجبر"، سفیر لیبی در تهران، از ایران تایید شده است و گفته می‌شود که چند وقتی است او در مرخصی است و از تهران خارج شده است.

12:05 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده است که "دیپلمات‌های لیبی در سفارت این کشور در تهران، به تعطیلی رفته‌اند."

12:00 براساس گزارش‌ها از طرابلس، مخالفان دولت در بخش‌های مختلف این شهر، پست‌های ایست-بازرسی ایجاد کرده‌اند.

11:57 از این که برای دنبال کردن آخرین تحولات لیبی با بی‌بی‌سی فارسی هستید، متشکریم. برنامه‌های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی هم به پوشش خبری این تحولات اختصاص یافته است. می‌توانید نظرات خود درباره تحولات لیبی را هم در صفحه نوبت شما در سایت فارسی بی‌بی‌سی ثبت کنید.

11:51 اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تحریم‌های این اتحادیه علیه دولت لیبی، در شرایط کنونی به قوت خود باقی می‌ماند، ولی در زمان مناسب، می‌توان این تحریم‌ها را "به سرعت" لغو کرد.

11:49 رعنا رحیم‌پور، خبرنگار بی‌بی‌سی که در مقابل سفارت لیبی در لندن است، می‌گوید که هم‌اکنون پرچم شورای ملی انتقالی لیبی بر سر در این سفارت نصب شده است.

11:46 سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است که "چین آماده است تا با جامعه بین‌الملل برای ایفای نقشی موثر در روند بازسازی لیبی همکاری کند.

11:45 وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که دولت چین "متوجه تغییرات اخیر در وضعیت لیبی است و به انتخاب مردم این کشور احترام می‌گذارد."

11:42 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که روند انتقال قدرت هیچگاه به راحتی انجام نشده است و در لیبی "بدون شک، روزهای سختی پیش رو است."

11:38 براساس گزارش‌ها، هکرهای مخالف دولت لیبی، سایت مرکز ثبت دامین اینترنتی لیبی را هک کرده‌اند. هم‌اکنون در سایت nic.ly پرچم مخالفان دولت لیبی و شعار "خداحافظ قذافی" نمایش داده می‌شود.

11:33 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که می‌خواهد شاهد اجرای عدالت درباره سرهنگ قذافی باشد، ولی این موضوع به نظر مردم لیبی بستگی دارد.

11:29 خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقام‌های مخالفان دولت لیبی گزارش داده است که نیروهای وفادار به معمر قذافی تانک‌هایشان را در نزدیکی مقر آقای قذافی در مرکز طرابلس مستقر کرده‌اند و در برابر حملات مخالفان مقاومت می‌کنند.

11:25 مهرداد فرهمند، خبرنگار حوزه خاورمیانه بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که در شرایط کنونی، سرهنگ قذافی با تمام انتقادهایی که بر او وارد است، در جهان عرب هواداران کمی ندارد و هنوز افرادی هستند که به او امیدوار هستند.

11:20 آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که این کشور قصد دارد هفته آینده نشستی با حضور رهبران کشورهای درگیر در ماجرای لیبی برگزار کند.

11:18 خبرهایی بیشتر از سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی: مقامات دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه  مذاکره با مخالفان دولت لیبی برای حویل گرفتن سیف‌الاسلام قذافی را تایید کرده‌اند.

11:17 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که حساب‌های مسدودشده لیبی به زودی باز می‌شود.

11:15 از این که برای دنبال کردن آخرین خبرهای مربوط به درگیری مخالفان دولت و نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی، با ما هستید، متشکریم. همزمان، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی هم به منظور پوشش خبرهای طرابلس، هم‌اکنون در حال پخش برنامه‌های زنده است.

11:07 خبرگزاری رویترز به نقل از مخالفان دولت لیبی گزارش داده است که تاکنون "تعداد زیادی" از نیروهای نظامی تحت امر معمر قذافی در طرابلس کشته شده‌اند.

11:05 مخالفان دولت لیبی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نیروهای تحت امر معمر قذافی، همچنان در داخل مقر ریاست جمهوری لیبی در طرابلس مقاومت می‌کنند.

10:55 میسی رایان، خبرنگار رویترز در سایت توییتر نوشت: نگهبانان، داوطلبان و تک‌تیراندازان تحت امر سرهنگ قذافی هنوز در اطراف (هتل) رکسوس حضور دارند.

10:54 خیابان‌های اصلی پایتخت لیبی شاهد ابراز شادمانی گروه‌هایی از مردم بوده است. مخالفان سرهنگ قذافی از تسلط بر اکثر نقاط شهر خبر داده و گفته‌اند که حکومت معمر قذافی در آستانه فروپاشی کامل است.

10:48 لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، به آسوشیتدپرس گفته است که با مخالفان دولت لیبی در تماس خواهد بود تا از آنها بخواهد سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر لیبی را به دیوان بین‌المللی کیفری تحویل دهند.

محمود جبرئیل، رئیس شواری ملی انتقالی لیبی

BBC © 2014 بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.