شهر سرت 'در آستانه سقوط' قرار دارد

مرکز گردهم‌آیی واغودوغو در نبردهای اخیر به مرکز مقاومت هوادران آقای قذافی تبدیل شده بود

منبع تصویر، AFP

توضیح تصویر، مرکز گردهم‌آیی واغودوغو در نبردهای اخیر به مرکز مقاومت هوادران آقای قذافی تبدیل شده بود

نیروهای وابسته به شورای ملی انتقالی لیبی می‌گویند کنترل چند مرکز مهم در شهر سرت، آخرین پایگاه اصلی هوادران معمر قذافی را به دست گرفته‌اند.

فرماندهان نیروهای شورای انتقالی می‌گویند بیمارستان اصلی شهر، دانشگاه و یک مرکز گردهم‌آیی را که مورد استفاده نیروهای طرفدار آقای قذافی قرار داشته به تسخیر خود در آورده‌اند.

با وجود این پیشرفت‌ها درگیری‌های شدید در شهر سرت، زادگاه معمر قذافی همچنان ادامه دارد.

شورای انتقالی لیبی می‌گوید به محض سقوط این شهر، حتی اگر سرهنگ قذافی دستگیر هم نشده باشد، آزادی کامل لیبی را اعلام خواهد کرد.

نیروهای هوادار آقای قذافی کنترل شهر بنی‌ولید را نیز در دست دارند، ولی این منطقه به دلیل این که به هیچ مسیری برای خروج از لیبی منجر نمی‌شود، از نظر استراتژیک اهمیت کمتری دارد.

در ماه اوت شماری از اعضای خانواده آقای قذافی به همراه بعضی از نزدیکان او به الجزایر و نیجر، کشورهای همسایه لیبی گریختند.

تک‌تیراندازان روی بام

مرکز گردهم‌آیی واغودوغو که برای میزبانی اجلاس اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۰۹ ساخته شده بود، در نبردهای اخیر به مرکز مقاومت هوادران آقای قذافی تبدیل شده بود و تک‌تیراندازانی که در بام این ساختمان موضع گرفته بودند، مانع از نزدیک شدن نیروهای شورای انتقالی به این مرکز می‌شدند.

اما یکشنبه بعد از ظهر، نیروهای شورا کنترل این مجتمع را که به شدت آسیب دیده، به دست گرفتند.

این نیروها همچنین بیمارستان اصلی شهر را نیز به تصرف خود درآوردند و چند نفر را به اتهام همکاری با هوارادان سرهنگ قذافی بازداشت کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس برق و آب این بیمارستان قطع شده و تنها چند دانشجوی پزشکی و پرستار در آن مشغول به خدمت هستند.

به گزارش این خبرگزاری هوادران آقای قذافی یکی پس از دیگری در حال از دست دادن مناطق مهم تحت کنترل خود هستند.

در حال حاضر آنها تنها کنترل کاخ قذافی و شماری از ساختمان‌های مسکونی و یک هتل در نزدیکی میدان سبز در مرکز شهر سرت را در دست دارند.

بنا بر گزارش‌ها هزاران نفر از ساکنان غیرنظامی سرت موفق به خروج از این شهر نشده‌اند و بسیاری از آنها نگران اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی از سوی نیروهای شورای انتقالی هستند.

محمد حمودا، یکی از فرماندهان نیروهای مسلح مخالف سرهنگ قذافی، روز شنبه به بی‌بی‌سی گفت که علاوه بر وجود غیرنظامیان در سرت، وزیدن طوفان شن هم میدان دید را برای مبارزه محدود کرده است.

با وجود سقوط طرابلس، پایتخت لیبی و متواری شدن سرهنگ قذافی از مجموعه باب العزیزیه که سال‌ها نماد قدرت او محسوب می‌شد، بسیاری معتقدند که سقوط سرت نقطه پایانی بر داستان دیکتاتور لیبی خواهد بود.