گوناگون

بمب خبری مرسی در تهران

پارسینه: انعکاس رسانه‌ای سخنرانی رئیس‌جمهور مصر در مراسم افتتاحیهٔ شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی پارسینه ، محمد مرسی (رئیس‌جمهور جمهوری مصر) در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیهٔ شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، بار دیگر بر موضع خود را در ضدیت با نظام سوریه اعلام کرد. انعکاس رسانه‌ای اظهارات مرسی در رسانه‌های ایران با حواشی همراه بوده است.



به گزارش شبکهٔ خبری العالم که به صورت مستقیم سخنرانی وی را پخش کرد، «محمد مرسی» سخنرانی خود با درود و سلام به پیامبر اسلام (ص) اهل بیت (ع) و پس از آن "ابوبکر"، "عمر"، "عثمان" و (امام) "علی" (ع) و پیروان آنها آغاز؛ و پس از تبریک و سلام به همه حاضران، آغاز شانزدهمین اجلاس عدم تعهد را اعلام کرد.

مرسی در قسمتی از سخنان خود اظهار داشت : «حکومت سوریه ظالم است و مخالفان آن باید متحد شوند.» او افزود: «اعلام همبستگی با مردم سوریه در مقابل حکومتی که مشروعیت خود را از دست داده است ، وظیفه اخلاقی است. ما آماده حمایت از سوریه جدید و آزاد هستیم.» او همچنین خواستار یک «دخالت کارآمد» از سوی همگان برای پایان بحران سوریه شد.

رسانه‌های ایران در نقل سخنان مرسی پیرامون سوریه، به نقل جملات کوتاه و بی‌ضرر وی اکتفا کرده‌اند. بنا بر این گزارش، ترجمهٔ همزمان سخنرانی مرسی دربارهٔ سوریه نیز نارسا بوده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارش سخنرانی مرسی آورده است :

رییس جمهوری مصر با تاکید بر این که حق وتو مانع دستیابی به راه حل‌هایی است که مشکلات را حل می‌کند، گفت: «حق وتو و بحران سوریه قلب‌های ما را به درد آورده است.»


خبرگزاری مهر سخنان مرسی را این‌گونه گزارش داده است :

محمد مرسی امروز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس غیر متعهد ها در تهران بر همبستگی با سوریه تاکید کرد : «برخی توطئه ها که بر سوریه اعمال می شود نباید فراموش شود و این یک وظیفه اخلاقی ، سیاسی و راهبردی است.» وی ادامه داد : «ما باید امیدوار باشیم در سوریه نظام مردمی حاکم باقی بماند و تمام تلاش خود را برای تحقق اصلاحات در سوریه به عمل آوریم ، این وظیفه ما و خط و مشی سیاسی ماست.» رئیس جمهور مصر گفت: «باید تمام اقدامات به صورت مسالمت آمیز دنبال شود. ملت سوریه آزاد است و می تواند در برابر توطئه ها بایستد.»


به گزارش پارسینه، رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که هیئت سوری حاضر در محل اجلاس، همزمان با اظهارات مرسی سالن را ترک کرده‌اند. این اقدام هیئت سوری به عنوان اعتراض به مواضع سخنران تلقی شده است . شبکهٔ العالم ضمن ردّ این مسئله اعلام کرد که هیئت سوری برای مصاحبه با این شبکه تنها دقایقی جایگاه خود را ترک کرده‌اند. اما مصاحبهٔ نخست‌وزیر سوریه با شبکهٔ العالم نیز در اعتراض به اظهارات مرسی بوده است.

ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر را دخالت در امور داخلی کشورش دانست. او گفته است که محمد مرسی با اظهارات خود اصول جنبش غیر متعهدها را زیر پا گذاشت. ولید المعلم به شبکهٔ العالم گفته است: «سخنان مرسی در حداظهارات رئیس یک حزب است و در حد ریاست جنبش بین المللی غیرمتعهدها به شمار نمی رود.»

سایت اصولگرای «جهان‌نیوز» (وابسته به علیرضا زاکانی) در تحلیلی نسبت به اظهارات محمد مرسی اعتراض کرد . این سایت مواضع رئیس‌جمهور مصر را «تند»، «غیر منطقی»، و «ناپخته» وصف کرد و او را "مرسی تازه کار" نامید.

همچنین، بسیج دانشجویی چند دانشگاه تهران با انتشار نامه‌ای خطاب به محمد مرسی، او را به «تجدید نظر در مواضع نسبت به سوریه» توصیه کردند.

به گزارش پارسینه، در بیانیهٔ بسیجیان آمده است : «سوانح دلخراش سوریه و درگیری بین برادران ما در اخوان المسلمین سوریه و دولت این کشور، دل ملت ایران را به درد آورد... همسویی سیاست های دولت حضرت عالی و برخی از برادران ما در دیگر کشورها در مسئله سوریه با آنچه که از تریبون های دولت های مستکبر شنیده می شود باعث بهت زده شدن ما شد و نگرانی های ملت ما مبنی بر ایجاد درگیری در بین نیروهای جبهه ی واحد اسلامی رنگ واقعیت گرفت.»

سخنان محمد مرسی پیرامون سوریه، بازتاب وسیعی در وب‌سایت‌های خبری بین‌المللی یافته است.

گفتنی است حضور محمد مرسی در تهران، سفر یک مقام مصری به ایران پس از گذشت سه دهه است. این سفر در محافل و رسانه‌های بین‌المللی به نشانه‌ٔ عادی‌سازی روابط دو کشور تلقی شده است.


ارسال نظر

  • ناشناس

    مرسی یک نوکر و مزدور جدید آمریکا بیشتر نیست. هدف مرسی از حرف های به ظاهر انقلابی هم که گاهی میزند فریب ایران و تیغ زدن اوست. همین که میلیاردها دلار سر ایران کلاه بگذارد و دارایی مردم ایران را به جیب بزند ماهیت اصلی اش را بر ملا خواهد کرد.

  • ناشناس

    همه مزدورند ما فقط خوبیم

  • علی

    ببخشید آقای مرسی تو اول همه سخنرانی هاش درود و سلام به ابوبکر و عمر و عثمان و علی(ع) می ده یا تو مملکت حضرت زهرا(س) یادش افتاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    همه مزدورند فقط و فقط ما... خیلی خوبیم . ایول

  • آشنا

    حالا که اینقدر سنگ تروریستهای سوریه را به سینه میزنید امیدوارم با اونها محشور بشوید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار