שתף קטע נבחר

חרף "הצינון": ר"מ מצרים לשעבר ירוץ לנשיאות

אחמד שפיק, שמועמדותו נפסלה בשל היותו ראש הממשלה האחרון של משטר מובארק, ישוב למירוץ לאחר שערעורו התקבל. ועדת הבחירות ביקשה גם לבחון את חוקיות האיסור החדש שמונע מבכירים לשעבר להתמודד בבחירות בעשור הקרוב

הזדמנות שנייה לראש הממשלה האחרון של משטר מובארק. אחמד שפיק, שהיה מבכירי משטרו של נשיא מצרים המודח, יוכל להתמודד בבחירות לרשת את תפקידו. כך החליטה אמש (יום ד') ועדת הבחירות במדינה, לאחר ששפיק ערער על פסילת מועמדותו בעקבות אישור החוק שכפה "תקופת צינון" ממושכת על בעלי התפקידים במשטר הקודם.

 

עוד חדשות ממצרים:

מצרים מנעה את השחתת האנדרטה הישראלית

מצרים: מוכנים לחדש הזרמת הגז - במחיר חדש

 

סוכנות הידיעות הרשמית מאנה דיווחה כי ועדת הבחירות, בראשות פארוק סולטן, קיבלה את הערעור של שפיק, ואף החליטה להפנות את החוק החדש לבחינת בית המשפט החוקתי העליון במצרים, כדי שיקבע אם החוק תואם לעקרונות חוקת המדינה. "קבלת הערעור מוכיחה כי ועדת הבחירות מתפקדת כגוף עצמאי ובהתאם לשלטון החוק", אמר עורך דינו של שפיק.

 

שפיק מול הנשיא מובארק. אנשי משטרו הורחקו מהבחירות למשך עשור (צילום: AP) (צילום: AP)
שפיק מול הנשיא מובארק. אנשי משטרו הורחקו מהבחירות למשך עשור(צילום: AP)

 

החוק, שאושר לפני כשבוע, אוסר על בעלי תפקידים במשטרו של הנשיא המודח להציג מועמדות לכל סוג של בחירות במצרים, פרלמנטריות או נשיאותיות, במשך עשר שנים מיום נפילתו של מובארק. האיסור מתייחס לכל מי שכיהן במשרה כלשהי בממשלה, במוסד הנשיאות, במועצת העם או במועצת השורא מטעם המפלגה הלאומית-דמוקרטית של מובארק, בחמש השנים האחרונות למשטרו. בערעור שהגיש אתמול טען שפיק כי החוק אינו חוקתי וכי הוא אושר לאחר שכבר הגיש את מועמדותו, ולכן לא ניתן לבטלה בדיעבד.

 

הבחירות צפויות להיערך ב-23 וב-24 במאי, וסבב נוסף יתקיים כנראה

בחודש יוני. שפיק הוא היחיד מבין המתמודדים הנוכחיים שנפגע מהחוק החדש, לאחר שוועדת הבחירות כבר פסלה את מועמדותו של ראש המודיעין המצרי וסגן נשיא מצרים לשעבר, עומר סולימאן, מכיוון שמספר החתימות שהגיש לא הספיק לרישום מועמדותו. מועמדותו של מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא, ככל הנראה לא תיפגע, שכן כיהן כשר החוץ רק עד תחילת שנת 2001.

 

הוועדה גם מנעה את השתתפותו בבחירות של חיירת א-שאטר, נציג תנועת האחים המוסלמים, משום שישב בכלא ולא עבר די זמן מאז החנינה שקיבל. א-שאטר הוחלף על ידי מוחמד מורסי, שאתמול זכה לתמיכת מועצה דתית קיצונית במצרים, בתקווה למשוך אליו מצביעים סלאפים לצד תומכי האחים המוסלמים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה במצרים על רקע הבחירות
צילום: AFP
מומלצים