Axel Springer SE
This article is about the German digital publishing house. For the German academic publisher, see Springer Science+Business Media. For the American academic publisher, see Springer Publishing.
Axel Springer SE is a German digital publishing house which is the largest in Europe, with numerous multimedia news brands, such as Bild, Die Welt, and Fakt and more than 15,000 employees. It generated total revenues of about €3.3 billion and an EBITDA of €559 million in the financial year 2015. The digital media activities contribute more than 60% to its revenues and nearly 70% to its EBITDA. Axel Springer’s business is divided into three segments: paid models, marketing models, and classified ad models. Since 2020, it is majority-owned by the US private equity firm KKR.[3][4][5]
Axel Springer SE
TypeSocietas Europaea
Founded1946; 75 years ago
FounderAxel Springer
HeadquartersBerlin, Germany
Key people
Mathias Döpfner
(CEO and Chairman of the management board)
Ralph Büchi
(Chairman of the supervisory board)
ProductsMagazines, newspapers, online portals, affiliate marketing
Revenue3.3 billion (2015)[1]
€559.0 million (2015)[1]
€304.6 million (2015)[1]
OwnerKKR (43.54%)[2]
Number of employees
15,023 (average, 2015)[1]
Headquartered in Berlin, Germany, the company is active in more than 40 countries with subsidiaries, joint ventures, and licensing.
Front entrance to the Axel Springer headquarters building in West Berlin, 1977, with the Fritz Klimsch owl sculpture.
It was started in 1946/1947 by journalist Axel Springer.[6] Its current CEO is Mathias Döpfner. The Axel Springer company is the largest publishing house in Europe and controls the largest share of the German market for daily newspapers; 23.6%, largely because its flagship tabloid Bild is the highest-circulation newspaper in Europe with a daily readership exceeding 12 million.[7]
Newspapers, magazines, online offerings
The media offerings of Axel Springer SE are clustered in: current news, autos, sports, computers and consumer electronics, as well as lifestyle.
Side view of the Axel Springer corporate headquarters in Berlin.
Axel Springer building in Hamburg.
Selection of publications
In addition, the company is active in the online editorial and marketing business with its shares in aufeminin.com, Awin, and buy.at, and owns several online classified advertising platforms such as the career site StepStone, the real estate marketing portal immonet, various coupon portals, including Sparheld.de Germany and Reduc.fr in France and price comparison platform idealo. It is also a significant investor in the American digital media company Group Nine Media.[9]
This section is in list format, but may read better as prose. You can help by converting this section, if appropriate. Editing help is available.(July 2014)
The Springer building in Berlin was built adjacent to the Berlin Wall
East Berlin "death strip" of the Berlin Wall, as seen from the Axel Springer Building
Editorial bias and alleged ties to US intelligence agencies
According to German scholar Gudrun Kruip of the Stiftung Bundespräsident-Theodor-Heuss-Haus​, Axel Springer SE and its subsidiaries spread a strongly pro-American view in which criticism of US foreign policy is largely absent.[28] As of 2021, the Axel Springer SE names "solidarity with the free values of the United States of America." as one of its core principles on its website.[29] Many scholars and independent observers allege a "subservience to American geopolitical interests" of the publishing house and its subsidiaries to this day.[28][30][31][32][33]
Accusations of editorial interference in Poland
In 2017, Ringer Axel Springer Polska was accused of editorial interference, when the head of the joint venture Mark Dekan wrote a letter to the company's Polish employees in which he disparaged the head of the conservative Law and Justice political party, calling the Polish politician Jaroslaw Kaczynski a "loser" for opposing the candidacy of Donald Tusk as President of the European Union, stating that "...we should never forget about the basic values that we represent... Here is the moment where free media, such as ours must be active. We speak for the ideas of... a United Europe." In the letter, Dekan also raised his concerns that European integration was least supported by the youngest generation of Poles and vowed to take appropriate action, suggesting "Let's tell them what to do to stay in the fast lane and not end in the parking lot."[34][35]
Major competitors in the German publishing market include Bauer Media Group, Bertelsmann, Hubert Burda Media, and Holtzbrinck.
In the 1960s and 1970s the company was targeted by a number of left-wing groups. It was denounced by German-American writer Reinhard Lettau in an incendiary speech at the Freie Universität Berlin; in 1968 their Berlin headquarters was blockaded by students; in 1972 the Red Army Faction claimed responsibility for six bombs placed in the Hamburg building (only three exploded and 17 people were injured) and in 1975 a bomb exploded in their Paris office, the "6th of March Group" (connected to the Red Army Faction) claimed responsibility.[36]
See also
  1. ^ a b c d "Axel Springer SE Annual Report 2015". Retrieved 16 March 2016.[permanent dead link]
  2. ^ "KKR becomes Axel Springer's biggest shareholder".
  3. ^ Eisenring, Christoph (31 May 2019). "Finanzinvestor KKR bei Springer: Was wollen die Amerikaner?". Neue Zürcher Zeitung. Retrieved 30 January 2021.
  4. ^ Nünning, Volker (30 August 2019). "US-Finanzinvestor KKR nun größter Aktionär des Axel‑Springer‑Konzerns"​. Medienkorrespondenz.
  5. ^ "US-Investor KKR hält vorübergehend 99,1 Prozent an Axel Springer". Reuters. 15 October 2020. Retrieved 30 January 2021.
  6. ^ "www.axelspringer.com". Archived from the original on 18 July 2011. Retrieved 9 September 2010.
  7. ^ Hans J. Kleinsteuber in Kelly. M, Mazzoleni. G and McQuail. D. eds. 2004 "The Media in Europe. The Euromedia Handbook."
  8. ^ "watchmi - Persönliches Fernsehen von TV DIGITAL". www.watchmi.tv. Archived from the original on 13 March 2011. Retrieved 1 April 2010.
  9. ^ "Digital Publishers Come Together as Group Nine Media, Backed by $100 Million From Discovery". adage.com. 13 October 2016. Retrieved 14 April 2020.
  10. ^ "Sex, Smut and Shock: Bild Zeitung Rules Germany". Spiegel Online. 25 April 2006. Retrieved 14 July 2014.
  11. ^ Kirschbaum, Erik (23 June 2012). "German daily sent to all 41 million households". Reuters. Retrieved 14 June 2014..
  12. ^ Jeremy Varon, Bringing the War Home: The Weather Underground, the Red Army Faction, and Revolutionary Violence in the Sixties and Seventies (Los Angeles: University of California Press, 2004), p.39
  13. ^ Jillian Becker, Hitler’s Children: The Story of the Baader-Meinhof Terrorist Gang (New York: JB Lippincott, 1977), p.39
  14. ^ Noam, Eli (1991). Television in Europe. Oxford University Press. p. 90. ISBN 0195069420.
  15. ^ "Springer May Shake Up Ad Market With ProSieben1 Bid (Update1)". Bloomberg. 1 August 2005. Archived from the original on 15 July 2014. Retrieved 14 July 2014.
  16. ^ Boston, William (10 February 2014). "In Axel Springer's Bid for Forbes, a German Player Steps Out". The Wall Street Journal. Retrieved 14 July 2014.
  17. ^ "Chronicle on www.axelspringer.com". Archived from the original on 18 July 2011. Retrieved 13 September 2010.
  18. ^ "Seloger.Com Shares Rise Most Ever as Shareholder Questions Springer Offer". bloomberg. 13 September 2010. Archived from the original on 3 November 2012. Retrieved 2 July 2013.
  19. ^ "Axel Springer plans no higher offer for seloger.com". 16 September 2010.[permanent dead link]
  20. ^ "General Atlantic in €237m JV with German publisher Axel Springer". AltAssets. 6 March 2012. Retrieved 14 July 2014.
  21. ^ "Axel Springer buys Reed Elsevier's Totaljobs site". MarketWatch. 4 April 2012. Retrieved 14 July 2014.
  22. ^ Schultz, Stefan; Steinmetz, Vanessa; Teevs, Christian (26 July 2013). "Sell-Off: Newspaper Giant Turns Back on Journalism" – via Spiegel Online.
  23. ^ Editorial, Reuters. "Axel Springer sheds some French magazines -report".
  24. ^ "German publishing powerhouse Axel Springer buys Business Insider at a whopping $442 million valuation".
  25. ^ "Axel Springer gives General Atlantic shares for classified ads stake". Reuters. Retrieved 18 December 2015.
  26. ^ "Axel Springer acquires the remaining 15 percent in online classified ad company Axel Springer Digital Classifieds". Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 18 December 2015.
  27. ^ "Media Mogul Gives $1.2 Billion to Ex-Journalist at Axel Springer". www.msn.com. Retrieved 25 September 2020.
  28. ^ a b Kruip, Gudrun (31 January 1999). Das "Welt"-"Bild" des Axel Springer Verlags: Journalismus zwischen westlichen Werten und deutschen Denktraditionen. Berlin: De Gruyter. doi​:​10.1515/9783486595918​. ISBN 978-3-486-59591-8.
  29. ^ "Grundsätze und Werte". Springer SE. Retrieved 30 January 2021.
  30. ^ Gülzau, Jan (2015). Amerikanische Außenpolitik und transatlantisches Verhältnis nach "9/11" im Kommentar. Leipzig, Germany: University of Leipzig.
  31. ^ von Bülow, Andreas (1998). Im Namen des Staates: CIA, BND und die kriminellen Machenschaften der Geheimdienste. Munich, Germany: Piper. ISBN 9783492040501.
  32. ^ Weiner, Tim (2011). CIA: Die ganze Geschichte. Frankfurt am Main, Germany: S. Fischer. ISBN 9783104010274.
  33. ^ Aanderud, Kai-Axel (2019). Axel Springer und die Deutsche Einheit. Hamburg, Germany: E. S. Mittler & Sohn. ISBN 9783813210316.
  34. ^ "Tak delikatny segment jak prasa nie może być w rękach obcego kapitału" (in Polish). Retrieved 23 November 2018.
  35. ^ "Szef Ringier Axel Springer Media pisze pracownikom o wygranej Tuska z Kaczyńskim i radzi: podpowiedzmy czytelnikom, jak zostać w UE". Retrieved 19 April 2020.
  36. ^ Baader-Meinhof.com Archived 15 June 2006 at the Wayback Machine
External links
Wikimedia Commons has media related to Axel Springer AG.
Official website
Last edited on 16 March 2021, at 15:36
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted.
Privacy policy
Terms of Use
HomeRandomNearbyLog inSettingsDonateAbout WikipediaDisclaimers