en.m.wikipedia.org
Islamic Republic of Iran Broadcasting
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.
Find sources: "Islamic Republic of Iran Broadcasting" – news · newspapers · books ·scholar · JSTOR (January 2021) (Learn how and when to remove this template message)
The Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) (Persian: صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران‎‎, Sedā va Sīmā-ye Jomhūri-ye Eslāmi-ye Īrān, lit. Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran, formerly called National Iranian Radio and Television until the Iranian revolution of 1979) is an Iranian state-controlled media corporation which holds a monopoly of domestic radio and television services in Iran, and is also among the largest media organizations in the Asian and Pacific regions, and a regular member of Asia-Pacific Broadcasting Union.[2][3] IRIB is independent of the Iranian government, but its head is appointed directly by the Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei.[4]
Islamic Republic of Iran Broadcasting
TypeBroadcast radio, television and online
CountryIran
AvailabilityNational
International 
Revenue40 trillion IRR ($950 million)(2019)[1]
HeadquartersJaame Jam, Park-Vey, Valiasr Street, Tehran
OwnerGovernment of Iran (publicly owned)
Key people
Abdulali Ali-Asgari (Director-General)
Ali Darabi (Vice Director-General)
Launch date
1926 (radio)
1958 (television)
1966 (incorporated)
1979 (current form)
Former names
National Iranian Radio and Television
Official website
http://www.irib.ir/
With 13,000 employees and branches in 20 countries worldwide, including France, Belgium, Malaysia, Lebanon, United Kingdom, the United States, the Islamic Republic of Iran Broadcasting offers both domestic and foreign radio and television services, broadcasting 12 domestic television channels, 4 international news television channels, six satellite television channels for international audiences, and 30 provincial television channels available countrywide, half of which are broadcast in minority-status languages in Iran, for example Azeri and Kurdish, as well as local accents or dialects of Persian. The IRIB provides twelve radio stations for domestic audiences and through the IRIB World Service thirty radio stations are available for foreign and international audiences.[5] It also publishes the Persian-language newspaper Jam-e Jam.[6]
IRIB's place in Iran's civil code
Modified Telefunken FuBK colour test card used by IRIB television
According to Article 175 of the Iranian constitution,
  1. The freedom of expression and dissemination of thoughts in the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran must be guaranteed in keeping with the Islamic criteria and the best interests of the country.
  2. The appointment and dismissal of the head of the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran rests with the Leader. A council consisting of two representatives each of the President, the head of the judiciary branch, and the Islamic Consultative Assembly, the Iranian parliament shall supervise the functioning of this organization.
  3. The policies and the manner of managing the organization and its supervision will be determined by law.
IRIB's northeast gate along Valiasr Street, Tehran
Prior to the 1979 Iranian Revolution, IRIB was known as National Iranian Radio and Television (NIRT).[7]
The constitution further specifies that the director of the organization is chosen directly by the Supreme Leader for five years, and the head of the judiciary branch, the president, and the Islamic Consultative Assembly oversee the organization.[7] The first director after the 1979 Revolution was Sadeq Qotbzadeh. The current director is Abdulali Ali-Asghari. The previous directors included Mohammad Sarafraz, Ezzatollah Zarghami, Ali Larijani and Mohammad Hashemi Rafsanjani. The Sima Festival is a TV productions contest sponsored annually by IRIB organization for the best producers, directors, actors and directors in multiple categories.
Allegations of false confessions broadcast by IRIB
A study published in June 2020 by the Justice for Iran and the International Federation for Human Rights said Iranian television had broadcast the potentially coerced confessions of 355 detainees since 2010.[8] Former prisoners stated they had been beaten and received threats of sexual violence as a means for their false testimonies to be delivered for use by the country's broadcasters.[8]
Censorship of reformists
IRIB, along with other Iranian state-run media tend to censor or silence voices or opinions of reformists politicians as well ridicule them even as the reformists are in power, since most of his editorial bias is more closed to the Ayatollah and the principlists.[9][10]
Facts about IRIB
This section is in list format, but may read better as prose. You can help by converting this section, if appropriate. Editing help is available.(September 2014)
Affiliates
Director-generals
The director general of IRIB is Dr. Abdol Ali Aliaskari, who was appointed by the Supreme Leader of Iran in 2016.
#PresidentYearsTime in post
1Reza Ghotbi1966–197913 years
2Sadegh Ghotbzadeh1979–19823 years
Mohammad Mousavi Khoeiniha (acting)1982–19842 years
3Mohammad Hashemi Rafsanjani1984–199410 years
4Ali Larijani1994–200410 years
5Ezzatollah Zarghami2004–201410 years
6Mohammad Sarafraz2014–20162 years
7Abdulali Ali-Asgari2016–presentin post
Sanctions
Pursuant to the United States Presidential Executive Order 13628, the Islamic Republic of Iran Broadcasting is subjected to U.S. sanctions under Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act which gives the Treasury Department the authority to designate those in Iran who restrict or deny the free flow of information to or from the Iranian people.[12]
See also
References
  1. ^ "آیا تلویزیون دولتی ایران از برنامه مخصوص کودکان بخش فارسی بی‌بی‌سی نگران است؟".
  2. ^ a b "IRIB's Testimony Submitted to The WHO Public Hearings on FCTC" (PDF).
  3. ^ a b c "Can Iran's new TV chief bring IRIB, Rouhani closer?".
  4. ^ Dehghan ht, Saeed Kamali (6 February 2014). "Rouhanicare: Iran's president promises healthcare for all by 2018". TheGuardian.com. The Guardian. IRIB is independent of the Iranian government and its head is appointed directly by the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei. It is the only legal TV and radio broadcaster inside the country but millions of Iranians watch foreign-based channels via illegal satellite dishes on rooftops.
  5. ^ a b c d Comments Press TV. Archived July 15, 2011, at the Wayback Machine
  6. ^ "IRIB at a glance". Islamic Republic of Iran Broadcasting. 2010. Retrieved 14 August 2014.
  7. ^ a b Pahlavi, Pierre (May 2012). "Understanding Iran's Media Diplomacy" (PDF). Israel Journal of Foreign Affairs. Israel Council on Foreign Relations. 6 (2): 22. doi​:​10.1080/23739770.2012.11446499​. S2CID 145607236. Archived from the original(PDF) on 2014-08-12.
  8. ^ a b Gambrell, Jon (25 June 2020). "Report: Iran TV airs 355 coerced confessions over decade". ABC News. Associated Press. Retrieved 13 July 2020.
  9. ^ "Censorship and Self-Censorship During the Protests". IranWire | خانه. Retrieved 2021-01-27.
  10. ^ "Censorship and Self-Censorship During the Protests". journalismisnotacrime.com​. Retrieved 2021-01-27.
  11. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2015-01-14. Retrieved 2015-11-22.
  12. ^ Press Center treasury.gov
External links
Wikimedia Commons has media related to Islamic Republic of Iran Broadcasting.
Videos
IRIB World Service (PressTV - 2016)
Last edited on 2 May 2021, at 11:55
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted.
Privacy policy
Terms of Use
Desktop
HomeRandomNearbyLog inSettingsDonateAbout WikipediaDisclaimers
LanguageWatchEdit