RT Arabic - Wikipedia
RT Arabic
  (Redirected from Rusiya Al-Yaum)
This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages)
This article may rely excessively on sources too closely associated with the subject, potentially preventing the article from being verifiable and neutral. Please help improve it by replacing them with more appropriate citations to reliable, independent, third-party sources. (March 2021) (Learn how and when to remove this template message)
Some of this article's listed sources may not be reliable. Please help this article by looking for better, more reliable sources. Unreliable citations may be challenged or deleted.(March 2021) (Learn how and when to remove this template message)
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.
Find sources: "RT Arabic" – news ·newspapers · books · scholar · JSTOR(September 2015) (Learn how and when to remove this template message)
(Learn how and when to remove this template message)
RT Arabic, formerly known as Rusiya Al-Yaum (Arabic: روسيا اليوم, meaning Russia Today[1]) is a Russian state-owned free-to-air television news channel broadcasting in Arabic and headquartered in Moscow, Russia.[2] Rusiya Al-Yaum started broadcasting on 4 May 2007. The parent company of RT Arabic is TV-Novosti, which is an Autonomous Non-Commercial Organization owned by the Russian Federation.
RT Arabic
CountryRussia
Broadcast areaEurope, Middle East, North Africa, Africa, South Asia, Asia Pacific, Australia, North America
NetworkRT
HeadquartersMoscow
Programming
Language(s)Arabic
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Ownership
Owner(ANO) TV-Novosti
Sister channelsRT
RT Documentary
RT France
RT en español
RT America
RT UK
History
LaunchedMay 2007
Links
Website
arabic.rt.com
Availability
Cable
Mozaic TV (Qatar)Channel 128 (SD)
Satellite
Eutelsat 7 West A 7.3° West10892 H / 27500 / 5/6
Hot Bird 13C 13° East11013 H / 27500 / 3/4
Badr 4 26° East11996 H / 27500 / 3/4 (SD)
BADR-6 26° East11747 V / 27500 / 3/4 (HD)
Yahsat 1A 52.5° East11977 H / 27500 / 8/9
Yamal 2023740 L / 38000 / 7/8
beINChannel 209
OSN (Middle East and North Africa)Channel 455 (SD)
IPTV
Freebox TV (France)Channel 698 (SD)
Streaming media
Live streamOn Air (Free)
[1] (Free)
The channel covers a wide variety of events worldwide from the point of view of the Russian government. It also features interviews, debates and stories about cultural life in Russia and major cities.
History
The work at “Rusiya Al-Yaum” began in February, 2006 right after the successful start of its English counterpart “RT” in December, 2005. The test of the first Russian channel in Arabic began on May 4, 2007, and soon started broadcasting in full. At the moment people from the Middle East, North Africa and Europe have open access to the satellite signal of the channel. The potential audience of the channel is 350 million people. The channel can also be watched on the Internet all over the world. As of November 2012, it also became available on myTV, an over-the-top technology platform in North and South America.[3]
Demographics
The channel staff includes experienced Russian and Arab journalists, Russian Arabists and orientalists. Today the multinational team consists of more than 500 employees including natives of Algeria, Egypt, Jordan, Iraq, Yemen, Lebanon, Mauritania, Morocco, Palestine, Syria, Sudan, Tunisia, Oman and other countries. The channel has correspondents in Lebanon, Palestine, Iraq, Egypt, Israel, Turkey, Great Britain and the USA. The channel also stated in 2007 that it plans to get its own exclusive materials from Syria, Jordan and Iraq in the near future.[4]
Editor-in-chief
Previously, when ANO TV-Novosti announced plans to launch Arabic language channel the editor-in-chief's position was taken by Akram Khuzam (Al Jazeera Channel's former Moscow Bureau chief). But later he decided to come back to Syria and to start his new project there. Margarita Simonyan, since 2005 editor-in-chief of Russia Today TV news channel broadcasting in English, has been appointed editor-in-chief of Rusiya Al-Yaum TV channel. In her new post, Margarita Simonyan became responsible for the work of both English language Russia Today and Rusiya Al-Yaum, broadcasting in Arabic. Aidar Aganin has been appointed Deputy Editor-in-chief of Arabic Channel.[5]
Programs
Assessment and Responses
RT Arabic has always been a subject of criticisms for its explicit connections with the Russian government. The parent company of the RT Arabic, TV-Novosti is registered as a state-owned ANO. According to the figure from Russian Ministry of Justice, TV- Novosti, the Russian state provides 176.7 billion rubles in financing and 42.3 million rubles in other funding.[6] On November 9, 2017, RT announced that it had been given a notice deadline to register under the U.S. Foreign Agents Registration Act (FARA) by the U.S. Justice Department.[7] Although the U. S. Justice Department has never finalized the demand nor made it public, the action has generates a series of responses made by RT and the Russian government. Margarita Simonyan referred to this letter as a "cannibalistic deadline" and argued that this was an attempt to limit RT's functionalities.[8] Top Russian officials has also stated their stand with RT on this matter, and that a retaliation was likely to follow on U.S. foreign media.
Events
Injured journalist—On 29 January 2020, RT Arabic correspondent Wafa Shabruni was badly injured and lost consciousness by an exploded shell during a militants' weapon depot removal in the southeast Syrian province of Idlib.[9] She was later rescued and taken to Hama State Hospital under the care of Russian military medics. RT Editor-in-Chief Margarita Simonyan personally thanked the medic and Russian Minister of Defense Sergei Shoigu in the Telegram channel for their assistance in this matter.[10][11]
Israeli Hostility— On 17 May 2015, an RT Arabic journalist was allegedly assaulted by Israeli security force during the filming of Jerusalem Day celebrations in Jerusalem, Israel.[12] Similar occurrence took place in 12/9/2017 as an Israeli security force soldier was attacking RT Arabic journalist.[13]
See also
References
  1. ^ "Началось вещание телеканала "Россия сегодня" на арабском языке". РИА Новости. Retrieved 6 May 2016.
  2. ^ "RT Arabic". RT Arabic (in Arabic). Retrieved 2020-05-19.
  3. ^ "myTV - Page Not Found". Archived from the original on 28 June 2012. Retrieved 6 May 2016. Cite uses generic title (help)
  4. ^ "TV Channel "Rusiya Al-Yaum" Takes Part in the Russian-Emirati Business Forum". Retrieved 6 May 2016.
  5. ^ "Single editor-in-chief for Russia Today". Retrieved 6 May 2016.
  6. ^ @DFRLab (2018-11-23). "Question That: RT's Military Mission". Medium. Retrieved 2020-05-29.
  7. ^ "Putin Says U.S. Pressure On RT An 'Attack,' Will Get 'Proper Response'". RadioFreeEurope/RadioLiberty​. Retrieved 2020-05-29.
  8. ^ "Washington orders RT America to register as foreign agent by Monday". RT International. Retrieved 2020-05-29.
  9. ^ "RT Arabic correspondent injured in Syria | tellerreport.com". www.tellerreport.com. Retrieved 2020-06-11.
  10. ^ "Simonyan thanked the Russian military for saving RT Arabic correspondent wounded in Idlib | tellerreport.com". www.tellerreport.com. Retrieved 2020-06-11.
  11. ^ "Симоньян поблагодарила российских военных за спасение раненного в Идлибе корреспондента RT Arabic". RT на русском (in Russian). Retrieved 2020-06-11.
  12. ^ "Israel/Palestine: See IDF forces ATTACK RT journalist". Ruptly. Retrieved 2020-06-11.
  13. ^ "WATCH as Israeli soldiers attack RT Arabic correspondent". Fort Russ. 2017-12-09. Retrieved 2020-06-11.

External links
Last edited on 22 April 2021, at 13:09
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted.
Privacy policy
Terms of Use
Desktop
HomeRandomNearbyLog inSettingsDonateAbout WikipediaDisclaimers
LanguageWatchEdit