Taraf - Wikipedia
Taraf
For other uses, see Taraf (disambiguation).
Taraf ("Side" in Turkish) was a liberal newspaper in Turkey. It had distinguished itself by opposing interference by the Turkish military in the country's social and political affairs.[2] It was distributed nationwide, and had been in circulation since November 15, 2007.[3] On July 27, 2016, the newspaper was closed under a statutory decree during the state of emergency after the 2016 Turkish coup d'état attempt, due to its alleged links with the coup plotters' Gülen movement.[4]
Taraf
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Başar Arslan
PublisherAlkım Kitabevi
EditorAhmet Altan (2007-2012)
Neşe Düzel (2013-2016)
Founded10 September 2002
Political alignmentLiberal democracy
Cultural liberalism
LanguageTurkish
Ceased publication27 July 2016
HeadquartersIstanbul, Turkey
Circulation56571[1]
Websitetaraf.com.tr at the Wayback Machine (archive index)
Overview
Taraf has published a series of highly-controversial stories that revealed the involvement of the Turkish military in daily political affairs. The revealed documents, such as coup plans that involved the bombing of historical mosques in Turkey ("Sledgehammer" coup plan) and bombing of a museum (Operation Cage Action Plan), significantly damaged the social image of the Turkish military. The sources that leaked such critical insider information to Taraf are still unknown.[5]
The response of the Turkish military to Taraf included canceling the newspaper's accreditation from press releases at its headquarters.[6][7] A political journal, Nokta, had similarly published leaked military information (Sarıkız, Ayışığı, Yakamoz and Eldiven) and was closed down in 2007 due to pressure.[8]
The founder and owner of Taraf, Başar Arslan, dismisses accusations of bias and outside funding, saying that he has made a considerable loss in his mission to create what he calls the country's most prestigious newspaper.[9] He considers Taraf an investment that will eventually pay off.[10]
Some prominent names of Taraf, such as reporter Mehmet Baransu, columnist Emre (Emrullah) Uslu, and former columnist Önder Aytaç are known for their affiliation with the Gülen movement, although it has been denied that they act as quasi-officials representatives of the movement.[11]
Taraf also served the interests of the Gülen movement in other ways, including silencing the allegations of cheating in compulsory public servants’ examinations in Turkey.[12]
History
In 2011 Taraf became the first Turkish partner of the whistle-blowing website WikiLeaks, joining internationally known publications in signing a contract to publish the site's leaked documents firsthand. The Turkish daily was picked by WikiLeaks because it is "the bravest newspaper in Turkey", as described by the site's founder, Julian Assange.[13][14]
On 14 December 2012, founding editor-in-chief Ahmet Altan, his assistant editor Yasemin Çongar, columnists Murat Belge and Neşe Düzel stepped down from their posts at the newspaper. The next day, columnist Hadi Uluengin followed the leaving group of journalists.[15] Owner of the daily, Başar Arslan stated that the resignations resulted from difference of opinion that developed in recent times, and nevertheless, the newspaper will continue to be published.[16]
Columnists
Cartoonist
Tan Oral
References
  1. ^​https://web.archive.org/web/20170311125818/https://www.medyatava.com/tiraj/2015-12-28
  2. ^ Birch, Nicholas (16 September 2008). "Turkey: Arrests, Court Case Reveal that Turkey is Dangerously Polarized". EurasiaNet. Retrieved 2008-02-07. ...Taraf, a hard-hitting new daily that has had dozens of scoops since it started publishing in late 2007
  3. ^ Kılıç, Abdullah (2007-11-10). "Bâbıâli artık hiçbir haberi gizleyemeyecek". Zaman. Archived from the original on 2012-03-14. Retrieved 2010-11-03.
  4. ^ "Taraf ve Zaman'ın yanı sıra 16 televizyon kanalı da kapatıldı". CNN Türk. Retrieved 28 July 2016.
  5. ^ "Şimdi de 'eldiven darbesi'". Vatan (in Turkish). 2008-07-08. Retrieved 2008-09-24. Powerpoint sunumu haline getirilen darbe planının Emniyet’ten 6 gün içinde sızdırılıp Taraf gazetesinin eline ulaştırılması ve bu gazetede dün özel haber yayınlanması dikkat çekti.
  6. ^ "Yeni Şafak ve Star Genelkurmay'da". Türkiye. Radikal (in Turkish). 2008-09-10. Retrieved 2008-09-10.
  7. ^ Önderoglu, Erol (2008-09-10). "Chief Of Staff Refuses Accreditation for Pro-Left Media". Bianet. Archived from the original on 2012-07-20. Retrieved 2008-09-11.
  8. ^ "Turkey and the army: Paper soldiers". The Economist. 2008-06-26. Retrieved 2008-08-20.
  9. ^ Kilic, Ecevit (2008-07-21). "Nokta gibi olacağız diye bir kaygım yok". Sabah (in Turkish). Retrieved 2008-10-22.
  10. ^ Kilic, Ecevit (2008-07-21). "Sıkışınca borç alarak gazeteyi çıkartıyoruz". Sabah (in Turkish). Retrieved 2008-10-22.
  11. ^ "CEMAAT HANGİ TARAF YAZARLARINDAN RAHATSIZ". Oda TV (in Turkish). 2012-01-09. Retrieved 2012-12-15.
  12. ^ "Taraf'ın çelişen manşetleri".
  13. ^ Turkish daily to publish WikiLeaks cables on Turkey Archived 2011-10-02 at the Wayback Machine, Today's Zaman
  14. ^ Turkish newspaper Taraf signs contract with WikiLeaks, Hürriyet Daily News, 16 March 2011
  15. ^ "Taraf'ta istifa depremi". Hürriyet Gündem (in Turkish). 15 December 2012. Retrieved 15 December 2012.
  16. ^ "Ahmet Altan istifa etti". Sabah (in Turkish). 14 December 2012. Retrieved 15 December 2012.
External links
Taraf at the Wayback Machine (archive index)
Last edited on 3 May 2021, at 04:56
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted.
Privacy policy
Terms of Use
Desktop
HomeRandomNearbyLog inSettingsDonateAbout WikipediaDisclaimers
LanguageWatchEdit