Valleywag - Wikipedia
Valleywag was a Gawker Media blog with gossip and news about Silicon Valley personalities. It was initially launched under the direction of editor Nick Douglas in February 2006. After Douglas was fired,[1] the blog was taken over by Owen Thomas. Thomas himself left in May 2009, to be replaced by Ryan Tate.[2] It was the first to break some stories, such as the leaking of a Gene Simmons sex tape.[3] However, it has been criticized for broadcasting unsubstantiated and damaging gossip about people who are not in the public eye,[4] such as a college intern who falsely called in sick to work and had it publicized across the Internet by Valleywag.[5] The blog ceased operating in February 2011, and the URL began directing to a Gawker page with a selection of technology industry-themed stories.

The Valleywag homepage on April 17th, 2009
Type of site
Available inU.S. English
OwnerGawker Media
Created byNick Douglas
LaunchedFebruary 2006 (relaunched April 2013)
Current statusInactive
On April 22, 2013, Valleywag was resurrected under the editorship of Sam Biddle.[6] In November 2015, it was announced that the website would be shut down as part of a focus to have Gawker become a politics site.[7][8]
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.
Find sources: "Valleywag" – news · newspapers ·books · scholar · JSTOR (May 2008) (Learn how and when to remove this template message)
Valleywag launched in February 2006 with editor Nick Douglas. As a college student, Douglas had edited a blog-focused gossip blog called Blogebrity.
In its first post, Valleywag outed the fact that Google founder Larry Page and high-ranking employee Marissa Mayer had dated for months. It shortly followed that with the revelation that Google CEO Eric Schmidt had an apparently open marriage and had joined a church (as documented on a Web page in Google's cache) with a girlfriend. The point of these articles was that the reporters and editors who covered Silicon Valley were well aware of these relationships and their potential impact on Google's stock price and brand reputation. But they had tacitly agreed not to report them in order to curry favor with Google staff. Another popular early series of items pitted "famous for the Internet" tech celebrities against each other in beauty contests.
In November 2006, Douglas was fired.[9] An internal memo about the departure surfaced, suggesting Douglas had become too focused on a small group of Internet entrepreneurs who had befriended him to get press coverage. The memo also quoted an interview he gave the R.U. Sirius Show (republished on a sister web site 10 Zen Monkeys) in which Douglas had joked that one of his goals for Valleywag was to get sued.[10]
Gawker founder Nick Denton took over the editing duties until a replacement editor could be found.[11] Douglas remained on as a part-time contributor. Under his reign, Denton broke such stories as CEO Marc Benioff's attempt to detain a Wall Street Journal reporter, claiming that reporters were sitting on this story. Denton also recruited national magazine writer Paul Boutin to post a daily "Silicon Valley Users Guide" feature on local customs, politics and places, though Boutin subsequently dropped the column when he briefly rejoined Wired.
Valleywag's Owen Thomas blogging live from an event.
In July 2007, Owen Thomas, formerly Business 2.0's online editor, with a career that stretched from and Wired to Time and the Red Herring, assumed the role of managing editor. He added several staff members and contributors, "very special correspondent" Paul Boutin, associate editors Nicholas Carlson and Jackson West. In September 2007, Boutin published a list of 40 companies to be showcased by rival publication TechCrunch at a conference, again suggesting that reporters and bloggers were keeping the list—on display at the conference site—from their readers to gain favor with TechCrunch and the companies.
Valleywag posted a link to its automated traffic stats on its front page. In March 2008, stats showed an average of 131,000 visits and 189,000 pageviews per day, with 2 million visits and 3 million pageviews in December. It is one of the top 100 technology news sites, according to Techmeme. Mainstream technology reporters John Markoff, Walt Mossberg and David Pogue acknowledged that they read the site regularly, and had their emails to Valleywag published on the site.
In fall 2008, associate editors Nicholas Carlson and Jackson West and reporter Melissa Gira Grant were laid off, leaving Owen Thomas and Paul Boutin to run the site. This was part of an overall restructuring by Gawker Media, described in a memo by Nick Denton as shifting resources to the most commercially successful Gawker sites, away from the focus on increasing traffic, in view of the 2008 credit crisis.[12]
On November 12, Nick Denton informed Owen Thomas that Valleywag would be folded, laying off Paul Boutin, with Thomas taking over a column on its parent site Gawker.
In April 2013, Valleywag was resurrected under the editorship of Sam Biddle.[6]
Criticism and controversy
Critics of Nick Denton argue that Valleywag was created in order to give himself leverage over Silicon Valley companies.[13]
The website made several high-profile mistakes in reporting stories. Editor Nick Denton twice misreported the identity of the author of the Fake Steve Jobs blog, before Daniel Lyons was outed as the true author. Stating he "ought to have known better", Owen Thomas falsely reported that a drunk employee caused a major power outage at data center 365 Main by relying on the gossip of an unidentified source.[14] Industry analyst and speaker Dave Taylor, who runs several technical and business websites, pointed out, "In journalism school, you would never even think about sharing any gossip of this nature without at least two reliable sources, but that never stopped Owen, nor did it stop other bloggers from picking up the incendiary story and shining a very negative light on the Web server hosting company in question."[15]
Under Thomas, the site became known for unsubstantiated gossip and "linkbait", or stories whose substance lay solely in the title, making it a tempting link for other on-line sites but that effectively only "baited" traffic to Valleywag.[citation needed] A small-but-influential tech website hosted by Y Combinator, Hacker News, banned stories from Valleywag. Y Combinator founder Paul Graham wrote "Several users have suggested we ban Valleywag, not for anything in particular that they write about, but because their articles are always such deliberate linkbait. I personally agree. In 99% of Valleywag articles, the most interesting thing is the title."[16] Sixty percent of Hacker News readers voted yes to the ban.
Several Silicon Valley writers questioned the tactics of Valleywag and similar sites, especially in the wake of the suicide death of executive Paul Tilley, who came under fierce attacks from anonymous bloggers. Writing in TechCrunch, Michael Arrington, himself a focus of Valleywag's posts, wondered when Valleywag would be the cause of a suicide:
[For] people in Silicon Valley, who are not celebrities and who have no desire other than to build a great startup, a post on Valleywag comes as a huge shock. Seeing your marriage woes, DUI or employment termination up on a popular public website (permanently indexed by search engines) is simply more than they can handle. They have not had the ramp up time to build resistance to the attacks.[4]
Internet marketing expert Andy Beal responded to Arrington's column on his website
Perhaps all bloggers–in fact, all journalists– should stop and consider the personal psychological harm our words might have on an individual. While it's easy for us to post our scathing criticisms. we're often desensitized to the harm we inflict–simply because we're miles away, safe behind our web browser.[17]
Responding in The Daily Telegraph technology blog, Shane Richmond felt Arrington had a conflict-of-interest in writing the column: "As for Mr Arrington's suggestion, which basically amounts to 'I wish everyone would be nicer', I imagine it's largely motivated by the fact that, as he acknowledges in his post, he's a frequent target of Valleywag himself."[18]
  1. ^ Why Valleywag Sacked its Editor, New York Times, November 14, 2006.
  2. ^ Owen Thomas Leaving Gawker,, May 5, 2009.
  3. ^ Gene Simmons sex tape leaked on Web (NSFW),
  4. ^ a b When Will We Have Our First Valleywag Suicide?, Michael Arrington, TechCrunch, March 2, 2008.
  5. ^ Thomas, Owen (2007-11-12). "Bank intern busted by Facebook". Valleywag. Archived from the original on 2008-07-01. Retrieved 2014-10-21.
  6. ^ a b Sam Biddle. "Sorry to Disrupt: Valleywag Is Back". Valleywag. Gawker Media.
  7. ^ McAlone, Nathan (2015-11-17). "Gawker will become a politics site — and that means layoffs". Business Insider. Retrieved 2015-11-17.
  8. ^ John Cook. "R.I.P. Valleywag, 2006-2015". Valleywag. Gawker Media.
  9. ^ Nick Denton announces departure of Nick Douglas Archived March 14, 2008, at the Wayback Machine
  10. ^ Interview With Valleywag Nick Douglas, 10 Zen Monkeys
  11. ^ "Valleywag - Sorry to disrupt". Valleywag. Archived from the original on 2008-03-14. Retrieved 2008-06-02.
  12. ^ Owen Thomas: Valleywag cuts 60 percent of staff Valleywag, 3 October 2008
  13. ^ "Pando: Fmr Gawker exec: Valleywag was created to "give Nick Denton leverage over Silicon Valley companies"". Pando.
  14. ^ Drunk Editor Kills the Gossip Item You Care About, Owen Thomas, Valleywag, July 2007.
  15. ^ Valleywag demonstrates why the blogosphere is a poor source for news, Dave Taylor,, July 29, 2007.
  16. ^ Hacker News Bans Valleywag, Michael Arrington, Tech News, April 11, 2008.
  17. ^ Blog Attacks Leading to Suicide, Andy Beal,, March 3, 2008
  18. ^ Blog Wars Over-Simplifying Suicide, Shane Richmond, The Telegraph, March 3, 2008.
External links
Last edited on 21 January 2021, at 15:02
Content is available under CC BY-SA 3.0 unless otherwise noted.
Privacy policy
Terms of Use
HomeRandomNearbyLog inSettingsDonateAbout WikipediaDisclaimers