Rooz

بیايید و با مردم سخن بگويید

نامه‌اي براي خاتمي از جانب 194 دانشجو و فارغ التحصيل شریف - دوشنبه 25 آذر 1387 [2008.12.15]

khatami842.jpg

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در دوره اصلاحات در نامه ای به محمد خاتمی دلنگرانی های خود را برای آینده کشور ابراز کرده با نقد دوران اصلاحات از وی خواسته اند به خاطر همه آن چه در دوازده سال گذشته رخ داده به صحنه انتخابات پا گذارد.

در بخش هائی از این نامه مفصل سیاست های اقتصادی، خارجی و سیاست داخلی دوران اصلاحات به نقد کشیده شده و از رییس جمهور سابق خواسته اند برنامه روشن و شفافی برای هر زمینه و هم برای گفتگو با توده های مردم تدارک ببینند.

نامه دانشجویان با معرفی خودشان شروع می شود. که در آن آورده اند:

ما جمعي از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف هستيم که کم و بيش دوران دانشجويي خود را در تب و تاب اصلاحات گذرانيده‌ايم. از نخستين حضور انتخاباتي شما در دانشگاه صنعتي شريف در روزهاي پاياني زمستان 75 تا دوم خرداد 76 و از زمان تصدي مسند رياست جمهوري تا 16 آذر 77 که در دانشگاهمان ميزبانتان بوديم، از دوران پرتلاطم تابستانهاي 78و79 ، تا حضور مجدد شما درانتخابات سال 80 و روزهاي نااميدي و سرخوردگي و استيصال سالهاي 82تا 84 ، همه و همه بخش اعظمي از خاطرات دوران دانشجوئي ما را به خود اختصاص داده است.

هنوز از ياد نبرده‌ايم که در ياس و سرخوردگي‌هاي پاييز 75، اميد به حضور شما براي پيشبرد اصلاحات بستيم و دل در گرو شعارهايي چون توسعه سياسي، جامعه مدني، آزادي، فردايي بهتر براي ايران و ايراني براي‌همه ايرانيان بستيم و همدلانه از شما و شعارهايتان حمايت کرديم و در اين راه خون دل‌ها خورديم؛ شعارها، آرزوها و اميدهاي خود را قابل دسترس يافتيم و با انبوهي از مطالبات به استقبال شما آمديم تا نسيم اصلاحات را در خاک کويري و تف ديده سرزمين‌مان جاري‌سازيم...

به نظر مي‌رسد همه ما در سال‌هاي اخير، آزرده و سرخورده از عدم تحقق بسياري از مطالباتمان، خسته از فشارها و کشمکش‌ها و پس از تحمل انواع هزينه‌ها، تحقيرها و سرخوردگي‌ها؛ به صورتي منفعلانه، آشفتگي‌ها و نابساماني‌هاي روز افزون ميهنمان را به نظاره نشسته‌ بوديم.

اما اکنون پس از آن سالهاي پر تب و تاب اصلاحات و پس از تجربه آشفتگي‌هاي سال¬ها و روزهاي اخير برآنيم که ديگرگونه بيانديشيم و واقع‌بينانه، به دور از آرزوهاي دور از دسترس، در حد توان خود، مانع از ادامه روند نابسامان کنوني گرديم.

بازخوانی اصلاحات

در بخش نخست نامه دوران اصلاحات بازخوانی شده:

جناب آقاي خاتمي؛

مرور دوران اصلاحات، خاطرات تلخ و شيرين از ناکامي‌ها و موفقيت‌ها، از نقاط قوت و ضعف(زمينه‌هاي قابل بهبود) در بخش‌هاي مختلف را پيش رو مي‌گشايد که تجربه حاصل از آن مي تواند چراغ راه آينده باشد.

در اين مجال بر آن نيستيم که در باره اشتباهات دوران اصلاحات تنها انگشت اتهام را به سوي دولت شما نشانه رويم. هر چند که انتقادهاي متعددي را به عملکرد شما و دولت اصلاحات وارد مي‌دانيم اما ساير بخش‌هاي جريان اصلاحات، بويژه روشنفکران، نهادهاي مدني همسو و خويشتن را نيز در اين زمينه مقصر مي‌دانيم.

ما تجربه تنفس در حال و هوا و فضاي اصلاحات، بهره بردن از آزادي‌هاي حداقلي سياسي، آرامش و انضباط نسبي اقتصادي و توسعه آن دوران را از ياد نبرده‌ايم؛ فراموش نمي‌کنيم که در دوران اصلاحات فريادهاي نقد و اعتراضمان بسيار رساتر از امروز شنيده مي‌شد و فضاي بسته اين روزها که مملو از سکوت و نا‌اميدي است در آن سال¬ها کمتر احساس مي‌شد.

ما به همه آنچه که حاصل فضاي گفتمان و شعار توسعه سياسي دولت جنابعالي بود ارج مي‌نهيم اما بر ضعف‌هاي متعدد جريان اصلاحات و رييس جمهور آن نيز تامل مي‌كنيم و با نگاهي آينده‌نگر به اين نقاط ضعف به چشم "زمينه‌هاي قابل بهبود" مي‌نگريم.

در بخش سياست، بسياري از شعارهاي سياسي شما و جريان اصلاحات به دلايلي همچون عدم درک روشن گروه¬هاي مختلف از اين شعارها، عدم تبيين درست آن‌ها و عدم شناخت درست از قدرت جريانات مخالف در حد شعار باقي ماند. اين امر نشان مي‌دهد که با توجه به ساختار موجود حاکميت و بافت اجتماعي جامعه ايران بسياري از آن شعارها به دليل نبود پشتوانه جدي در ارکان قدرت، بستر نامناسب فرهنگي و سطح پايين رفاه معيشتي و اقتصادي جامعه فرصت طرح نمي‌يابد و در صورت مطرح شدن نيز اسير کشمکش‌ها و تعارضات خواهد شد. بسياري از شعارهاي مطرح شده در برابر تفسيرهاي متفاوت، ماهيت خود را قلب‌شده مي‌يابند و توسعه سياسي حداقل در بررسي شكلي و نه ماهوي آن، در حد دو لايحه تنزل يافته و آن دو لايحه نيز ناکام رها مي‌شود.

فراموش نکنيم که عمده وقت و انرژي جريان اصلاحات صرف بخش ها و موضوعاتي شد که امکان اصلاحات جدي در ساختار فعلي، چندان در آن بخش ها وجود نداشت و متاسفانه با توجه به عدم ظرفيت سنجي‌هاي لازم براي اصلاحات، موانع و مشکلات پيش روي آن نيز روزافزون گرديد.

با نگاهي به گذشته بايد پذيرفت که جريان اصلاحات بدون برنامه بود و چشم انداز روشني براي تغييرات، وجود نداشت و براي پيشبرد اصلاحات، ظرفيت‌هاي جامعه و حاکميت به درستي روشن نشده بود. پس از مدتي نيز به دليل آنکه تحليل درستي از قدرت جريان اصلاحي و پشتوانه‌هاي حقيقي و منسجم مردمي آن، و نه پشتوانه‌هاي شعاري و انتزاعي، وجود نداشت و برآورد صحيحي از قدرت حاکميت صورت نگرفت، تشتت آراي فراواني بوجود آمد. در اين شرايط جريان مقابل با بهره بردن از اين وضعيت و باز‌سازي توان ذهني و تشکيلاتي خود و از طريق ايجاد بحران‌هاي پياپي، بن‌بست جدي در حوزه‌هايي که مانور زيادي بر اصلاحات در آن بخش‌ها داده شده بود، ايجاد نمود و نهايتا هم نتيجه اين بن¬بست و استيصال، سرخوردگي و از دست‌رفتن اعتماد به نفس عمومي و تشتت در استراتژي پيشبرانه براي اصلاحات بود. آنچنان که گروهي آرامش فعال توصيه مي‌کردند، عده‌اي خروج از حاکميت و يکدست شدن آن و ديگراني نافرماني و مقاومت مدني را راهگشا مي‌دانستند.

البته در اين ميان، بي‌تجربگي‌ها واشتباهات ساير بخش‌هاي جريان اصلاحات را نيز نبايد از نظر دور داشت. بالا‌بردن انتظارات، توقعات و مطالبات، بدون توجه به امکان‌پذيري آنها و اثرات منفي عدم تحقق اين مطالبات در سرخوردگي عمومي، اشتباه و توهم در قدرت جريانات اصلاحي و جنبش‌هاي سياسي، اسير بودن در رويا‌پردازي‌هاي خوش‌باورانه و توقعات فراتر از ظرفيت اصلاحات بدون توجه به واقعيات جامعه، پرنکردن مناسب فاصله نخبه ـ توده، توجه بيش از حد به مطالبات سياسي برآورده نشده طبقه روشنفکري و کم توجهي به مطالبات اقتصادي عمومي، بيان عبارات پر طمطراق و استفاده از زبان و ادبيات غير قابل فهم براي عموم جامعه، از اين جمله‌اند.

در بعد سياست خارجي وسواس بيش از حد در تابوشکني‌ها و بسنده‌کردن به حداقل تغييرات ممکن (با وجود فراهم بودن شرايط آن) را، به عنوان يكي ديگر از نقاط ضعف شما و تيم سياست خارجي دولت اصلاحات در اين حوزه مي‌توان برشمرد. وسواس‌هايي که در تابوشکني‌هاي امروز دستگاه سياست خارجي دولت نهم، به‌جا يا نابجا، کمتر اثري از آن ديده مي‌شود. با وجود اين، موفقيت و کاميابي‌هاي دولت شما در تنش‌زدايي و بهبود نسبي شرايط بين‌المللي و عزت و احترام کسب شده براي ايرانيان در سطح جهاني را نيز از ياد نبرده‌ايم و بر بهبود بي‌سابقه روابط بين‌المللي در دوران اصلاحات و اهميت آن، که اکنون از دست‌رفته مي‌نمايد، اذعان داريم.

در حوزه اقتصادي، به خاطر داريم برنامه چهارم توسعه که به اذعان اکثريت اقتصاددانان قوي‌ترين و مناسب‌ترين برنامه توسعه در تاريخ کشور بوده است، در دولت حضرتعالي تهيه و تنظيم و تدوين گرديد و از ياد نمي‌بريم که سامان و انضباط اقتصادي و ساختار مناسب و رو به بهبود مديريتي در اقتصاد کشور در دوران اصلاحات ميسر گرديد. بهبود شاخص‌هاي توسعه نظير تورم 10.4 درصد، نرخ بيکاري 11.5 درصد، کاهش ضريب جيني به ميزان 0.423 و بهبود وضعيت سلامت اقتصادي و کاهش فساد اداري (رسيدن به رتبه 87 در ميان 180 کشور جهان)، ساختارمندي نسبي اقتصاد کشور با وجود متوسط قيمت 20 دلار براي‌ هر بشکه نفت در دوران اصلاحات، قابل مقايسه با شرايط آشفته کنوني نيست. شرايطي که حاصل مديريت دولت نهم است و نتيجه آن تورم نقطه‌اي 29.5 درصد، نرخ بيکاري 15 درصد، افزايش فساد اداري و سقوط رتبه ايران به لحاظ سلامت اقتصادي به رتبه 141 ام در ميان کشورهاي جهان و افزايش فاصله طبقاتي با وجود متوسط قيمت بيش از 90 دلار براي ‌هر بشکه نفت، است و اين درحالي رخ مي‌دهد که شعارهاي پر طمطراقي که دم از عدالت مي‌زد و کاهش اختلاف طبقاتي در اين دولت را وعده مي‌داد، گوش مردم را پرکرده بود.

با این وجود، علي‌رغم تلاش‌ها و برنامه‌ها، متاسفانه اقدامات صورت‌گرفته جهت کوچک نمودن دولت و تقويت بخش خصوصي كفايت لازم را نداشت و از تمام فرصت¬هاي پيش‌آمده استفاده بهينه نشد. حساب ذخيره ارزي نيز، که تشکيل و راه‌اندازي آن از اقدامات قابل تقدير در دولت حضرتعالي بود، فرصت آن را نيافت كه تقويت زيرساختهاي دموکراتيک و پايه‌هاي زيربنايي اقتصاد، توسعه و تقويت جدي بخش خصوصي را در مسيري غيرقابل بازگشت قرار دهد.

يكي از ضعف‌هاي كليدي شما و دولت اصلاحات، عدم وجود زبان مشترک جهت گفت‌وگو و ارتباط با توده جامعه و بيان پيشرفتهاي زيربنايي حاصله با زبان قابل فهم بود و به نظر مي‌رسيد که مخاطب شما در دوران اصلاحات بيشتر طبقه متوسط و روشنفکران جامعه بودند كه متاسفانه سرخوردگي‌هاي حاصله براي ايشان، فرصت ارتباط موثر با سایر طبقات اجتماعی را نيز مسدود كرد. هرچند اين رويکرد قابل ستايش است اما با توجه به نبود زيرساختهاي توسعه اجتماعي و سياسي در ايران، برقراري ارتباط موثر با عموم مردم و طبقات پايين‌تر اجتماع رمز موفقيت توسعه و اصلاحات بود که متاسفانه ميسر نشد.

در کنار تمام موضوعات فوق معتقديم نقاط قوت خاتمي همچون محبوبيت، جلب اعتماد ملي و بين‌المللي و نگاه توسعه‌محور وي در عرصه سياست اين مرز و بوم ارزشمند است و ما را به گذر از دوران سخت کنوني اميدوار مي‌سازد.

اصلاحات در ساختار موجود و ظرفیت هایش

امروز انتظار داريم، خاتمي باز هم در عرصه انتخابات رياست جمهوري حاضر شود.

از آنجا که در 12 سال گذشته شرايط مختلفي را تجربه کرده‌ايم و واقعيات بيشتري بر ما نمايان شده است ،ديگر انتظار نداريم خاتمي به راهبر مقتدري در جريان اصلاحات بدل شود. بلکه از او مي‌خواهيم با توجه به تغيير شرايط و رشد رفتار عقلاني و سياسي بخشهاي مختلف جامعه و فاصله گرفتن آنها از هيجان‌زدگي از يک سو و از سوي ديگر رويکرد مثبتِ ‌بخشي از طيف ميانه‌روي جريان مقابل و به پشتوانه اعتماد گسترده عمومي، با رويکرد و برنامه‌اي متفاوت، باز هم در عرصه انتخابات رياست جمهوري حاضر شود.

نگاه ما به اين حضور، به دور از شيفتگي، قهرمان‌سازي و روياپردازي‌ است و توقعات ما نيز با توجه به شرايط فعلي واقع‌بينانه شده است. لذا از خاتمي نيز انتظار داريم پس از اجابت اين دعوت، برنامه‌ها، شعارها و رويکرد خود را با توجه به شرايط پيش رو، به دور از کلي‌گويي و ابهام، به صورتي واقعي‌ و عيني، دست‌يافتني‌تر و قابل فهم‌تر‌ براي همه اقشار جامعه، بويژه طبقات پايين، مطرح نمايد.

اگر ديروز دست قاطع همراهي با شما به عنوان رهبر اصلاحات مي داديم ، امروز حمايت مشروط خود را از شما به عنوان کانديداي رياست جمهوري ( و نه رهبري اصلاحات) ابراز مي‌داريم. همانگونه که جنابعالی شرط¬هايي را براي حضور در انتخابات قايل شده‌است، ما نيز به عنوان بخشي از جامعه، پاسخ‌هايي روشن براي برخي سوالات خود از نامزد مورد حمايت خويش انتظار داريم تا بر مبناي آن، بتوانيم حرکتي منسجم را در جهت سازماندهي نيروها و کسب پشتيباني مردم و حمايت حداکثري از حضرتعالي پايه‌ريزي نماييم.

سعي شده است اين سوالات از جنس پرسش‌هاي انتزاعي و بي پاسخ مطرح شده در روزهاي اخير نباشد. به گمان ما پرسش‌هايي نظير اينکه "چگونه مي‌خواهيد در برابر قدرتهايي که هر 9 روز يک بحران مي‌آفرينند مقاومت کنيد؟" و يا اينکه "چه راهکاري براي خروج از بن‌بست تدارکاتچي بودن داريد؟" در فضاي كنوني راهگشا نيست.

از سوي ديگر تجربه سال‌هاي اصلاحات لزوم تعامل با نيروهاي ميانه‌روي جريان اصول‌گرا را مبدل به امري اجتناب ناپذير کرده و به سختي مي‌توان بر آن خرده گرفت. شايد يکي از اشتباهات دوران اصلاحات عدم توجه به راهکار مناسب براي‌ همراهي بخشهاي ميانه‌روتر جريان راست و گاه ايجاد واهمه جدي در آنان بدليل ترس از حذف شدن در آن سالها بود. اشتباهاتي که نمونه‌اي از آن توهماتي چون "به دريا ريختن کساني که مقابل راي مردم بايستند" و يا در تقابل قرار دادن شخصي چون هاشمي رفسنجاني با جريان اصلاحات بود که زماني با همه انتقادات وارد بر وي، کمک شاياني در ايجاد زيرساختها و مقدمات اصلاحات و مهمتر از آن برگزاري انتخابات دوم خرداد کرده بود.

ما معتقديم که در زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي از هر جريان اصلاحي که در شرايط حاضر بتواند در مسند قدرت اجرايي قرار گيرد، نمي‌توان انتظار اصلاحات زيربنايي داشت . بلكه ايجاد فرصت‌ تنفس براي بخش‌هاي مختلف جامعه و ايجاد روزنه‌هايي براي برون رفت از فشارها و محدوديت‌هاي کنوني ،اميد حرکت در آينده را ايجاد خواهد کرد. علاوه بر اين تقويت نسبي نهادهاي غير دولتي و کمک به جنبش‌ها و گروه¬هاي قانوني‌، نهادهاي مدني و صنفي که دور از دسترس نخواهد بود، خود مي‌تواند بهبود نسبي و حداقلي در فضاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي جامعه را ايجاد نمايد.

در سياست خارجي با در نظرگرفتن همه محدوديت‌ها، مي‌توان حداقل انتظار داشت که با تشويق حاکميت براي حرکت در مسير منطقي، مانع از ماجراجويي‌هاي تندروان جريان اقتدارگرا شد تا اعتبار از دست رفته ايران و ايراني، در جوامع بين المللي که حاصل شعارهاي بي مورد و سياستهاي دشمن‌تراشانه و بي‌منطق چند سال اخير است، بازگردانده شود.

اما در بعد اقتصادي، که مهمترين و با اولويت‌ترين بحث از نظر نويسندگان اين سطور است، معتقديم در ساختار کنوني حاکميت در ايران، بيشترين امکان اصلاحات در اين بخش فراهم است و اتفاقا" مهمترين دغدغه و انگيزه اين جمع براي رجوع مجدد به حضرتعالي در همين بعد بوده است.

معتقديم در کشوري که حداقل 15 ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي‌کنند و دست کم 5 ميليون نفر بيکار در آن روز را به شب مي‌رسانند، در شرايطي که نهايت ظرفيت كشور براي فضاي آزاد و مستقل اطلاع‌رساني تيراژ کمتر از صدهزار نسخه براي روزنامه‌هاي مستقل آن است و مسير ناگزير توسعه ارتباطات و اطلاعات و دسترسي به اينترنت مسدود و باريک مي‌شود، در شرايطي که حدود 80 تا 90 درصد اقتصاد کشور دولتي يا وابسته به دولت است، لازم است توجه به مسائل اقتصادي در اولويت برنامه‌ها قرار گيرد.

پرسش‌هايي که در ادامه خواهد آمد در عين سادگي و روزمره بودن، مشغوليت ذهني و واقعي جامعه، و نه لزوماً روشنفکران، است. پس از 8 سال حضور شما در مسند رياست جمهوري و نزديک به 4 سال پس از آن، نيروهاي تحول‌خواه و اصلاح طلب نيز بايد دريافته باشند که درحال حاضر، تاكيد بر شعارهايي‌ همچون جامعه مدني، توسعه سياسي، دموکراسي و ازاين‌دست ،نه تنها شوري در جامعه بر نمي‌انگيزد بلکه در شرایطی که حداقل بسترهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن فراهم نيست دردي را نيز دوا نمي‌کند و تنها حساسيت‌ها و مقاومت‌هاي جناح مقابل را روزافزون می سازد.

بنابراين ورود به صحنه انتخابات و سپس بر عهده گرفتن مسند رياست جمهوري، بدون داشتن طرح‌هاي دقيق، روشن، عملياتي و قابل اجراي اقتصادي، هيچ اثر ديگري جز آزمودن راه رفته و خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به شما و مجموعه اصلاح‌طلبان و ايجاد فضاي ياس و نااميدي در پي نخواهد داشت!

لذا به نظر مي‌رسد هر گونه فعاليت انتخاباتي بايد پشتوانه‌ي برنامه‌ي اقتصادي دقيق و روشن به همراه معرفي گروه کاري از اساتيد، مديران و متخصصان باتجربه، براي پاسخ به مطالبات امروز مردم را داشته باشد. با توجه به اينکه علي‌رغم وعده‌هاي سال¬هاي اخير، همه اقشار جامعه شرايط نابسامان اقتصادي را با تمام وجود لمس کرده‌اند، ارائه اين برنامه و نشان دادن تقابل آن با عملکرد ضعيف دولت فعلي، امکان حركت به سمت بهبود نسبت به وضعيت کنوني را فراهم مي‌سازد.

سوالات و تشريح مطالبات

در این بخش از محمد خاتمی و تیم همکاران وی خواسته شده سئوالات زیر را پاسخ گویند

1. طرح تحول اقتصادي و بحث پرداخت نقدي يارانه‌ها، ‌سوالات بسياري را در ذهن مردم به وجود آورده است و احتمال پرداخت مبالغي در اين قالب به بخشي از مردم تا پيش از انتخابات، (به قيمت حتي بر باد دادن تتمه حساب ذخيره ارزي) کم نيست. سياست مشخص دولت احتمالي شما در قبال اين پرداخت¬ها چه خواهد بود؟ در مجموع نظام "اجرايي" مد نظر شما و تيم اقتصادي همراه، براي اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها وراي شعارهاي کلي در ستايش اين طرح چيست؟

2. تا کنون بخشي از مردم در قالب سهام عدالت مبالغي را دريافت نموده‌اند و تا زمان انتخابات احتمالا پرداخت¬هاي بيشتري در اين چارچوب انجام خواهد شد. سياست و برنامه دولت شما در اين زمينه چه خواهد بود؟

3. در اين مدت از طرق مختلفي غير از آنچه ذکر شد (مانند وام¬هاي زودبازده، صندوق مهر رضا، زمين‌هاي 99 ساله و...) به جمعيت قابل توجهي از مردم نقدينگي‌هايي تزريق شده است و انتظارات مختلفي را به خصوص در روستاها و شهرهاي کوچک پديد آورده است. برنامه مشخص شما و تيم اقتصادي‌ همراه، در اين خصوص چه خواهد بود؟ در صورت برنامه‌ريزي براي قطع چنين نقدينگي‌هايي، غير از کلي‌گويي‌هاي غير قابل درک براي قشر عظيمي از مردم (از جمله تورم زا بودن اين اقدامات)، چه برنامه مدوني براي توجيه اقشاري که از اين منابع بهره‌مند شده‌اند، تهيه خواهد شد و چه مکانيزم جايگزيني براي آن ارايه مي‌شود؟

4. رويکرد آتي شما در قبال مسايل روزمره اما مهم و گريبان‌گير چون بحث سوخت، سهميه‌بندي بنزين، تحريم احتمالي صادرات بنزين به ايران و... چه خواهد بود؟

5. هرچند که روند کنوني قيمت نفت، در کوتاه مدت رسيدن به درآمد مازاد را نشان نمي‌دهد ولي به طور کلي برنامه مشخص‌ شما در مورد نحوه هزينه کرد مازاد درآمد‌هاي نفتي احتمالي در سال¬هاي آينده چيست؟ صرف نظر از اظهارات هميشگي چون کاهش وابستگي به درآمد‌هاي نفتي، سرمايه‌گذاري در زير ساخت¬ها و ...، سياست دقيق و روشن تيم اقتصادي- مديريتي شما به منظور استفاده از اين منابع به نحوي که اثر تورم‌زايي نداشته باشد و يا قابل کنترل باشد، چيست؟

6. آقاي خاتمي؛ شواهد و قراين نشان مي‌دهد که در سالهاي پيش رو، هر دولتي که بر سر کار آيد بايد در كوتاه مدت علاوه بر نفت زير 50 دلار، بحران و رکود تورمي ناشي از بحران جهاني اقتصادي را که به آسيا و کشور ما هم وارد مي‌شود ، تحمل کند. راهکار شما در اين شرايط براي پشت سرگذاشتن اين بحران با حفظ و تقويت بنيه مالي و معيشتي جامعه، که طبيعتاً اصلي‌ترين مطالبه و انتظار مردم است، چيست؟

7. در سالهاي اخير به دليل افزايش بي‌سابقه نقدينگي و سياست‌هاي ناکارآمد دولت نهم در کنترل بازار سرمايه و نقدينگي، شوک جدي بر بازار مسکن وارد گرديد و نتيجه آن افزايش بي‌سابقه چند برابري قيمت مسکن در طول 3 سال تصدي دولت نهم بوده است. جناب آقاي خاتمي؛ برنامه شما و دولت احتمالي آتي براي کنترل قيمت و مديريت نقدينگي در عين حفظ رونق در بخش مسکن چيست؟ با توجه به آنکه بخش مسکن از يك‌سو نقش به سزايي در اشتغال‌زايي بر عهده دارد و از سوي ديگر سهم عمده هزينه‌ خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي‌دهد.

8. برنامه اجرايي شما براي تغيير روند نامناسب خصوصي‌سازي و واگذاري بسياري از شرکت‌ها به بخشهاي خاص و برخي نهادها تحت عنوان خصوصي‌سازي چيست؟

9. راهکار شما براي مقابله با مفاسد اقتصادي کشور، کاهش فساد اداري و افزايش سلامت اقتصادي در عين تقويت توان مديريتي چيست؟ اصولا با توجه به توقع جامعه اين مساله در اولويت¬هاي شما، چه جايگاهي دارد؟

10. برنامه‌هاي راهبردي و قابل اجراي دولت احتمالي شما براي تقويت بخش خصوصي و کوچک کردن دولت و کم کردن سهم دولت در اقتصاد، به دور از کلي¬گويي¬هايي که سالهاست همه شعار آن را داده‌اند و در عمل بر فربگي دولت در اقتصاد افزودند، چيست؟ شاخص‌هاي ‌هدف در طول چهار سال آتي در اين بخش را چگونه ترسيم مي‌کنيد؟

11. برنامه عملياتي و روشن شما در جهت تقويت نظام جامع تامين اجتماعي و حمايت از بخش‌ها و دهک‌هاي آسيب پذير جامعه با توجه به حجم بودجه جاري کشور چيست؟

12. راهکار شما براي کاهش فاصله طبقاتي جامعه و افزايش احساس عدالت در جامعه و توليد و توزيع عادلانه ثروت، چيست؟

13. در طول سال اخير متاسفانه به دليل سوء‌مديريت و عدم دورانديشي و برنامه‌ريزي صحيح، بخش¬هاي مختلف کشور علاوه بر سرما و يا خشکسالي، با مشکلات جديدي نظير کمبود گاز و برق نيز مواجه شده‌اند، راهکار تيم اجرايي شما براي عبور از بحران‌هاي مذکور چيست؟

14. در بخش آموزش و پرورش متاسفانه در طول سال¬ها، ساختار فرسوده اين بخش چه در بعد آموزش و چه به لحاظ مسايل فرهنگي و تربيتي، به همراه مشکلات عديده و حل نشده و ناديده انگاشته شده معلمان، هر روز آينده نابسامان‌تري را در زيربنايي‌ترين بخش پرورش نيروي انساني کشور ترسيم نموده است و به نظر مي‌رسد راه‌حل¬هاي مقطعي نظير پرداخت معوقه فرهنگيان يا تخصيص مبالغي براي تجهيز امکانات مدارس، تنها مسکن‌هايي براي دردهاي آشکار شده و تنها توجه مقطعي به نوک سر برآورده از کوه عظيم مشکلات و نابساماني‌ها و عقب‌ماندگي‌هاي آن و ناديده انگاشتن ريشه‌اي مسايل و مشکلات آموزش و پرورش است. به نظر مي‌رسد انجام اصلاحات در اين بخش فراتر از برنامه‌هاي مقطعي، نيازمند طرح تحولي جدي چه به لحاظ ساختار آموزش و پرورش و چه از نظر ارتقاء روش‌ها و فناوري‌هاي آموزشي است. جناب آقاي خاتمي؛ طرح تحول دولت شما در اين بخش چيست؟

15. متاسفانه آمار و اطلاعات منتشره از رتبه دانشگاه¬هاي کشور در ميان دانشگاه¬هاي معتبر جهاني به خصوص در سال¬هاي اخير، حکايت از وضعيت نامطلوب آموزش عالي کشور دارد به نحوي که بهترين و معتبرترين دانشگاه¬هاي کشور هم به لحاظ رتبه علمي جايگاهي بهتر از رتبه‌هاي 500 الي550 در ميان دانشگاه¬هاي جهان نمي‌يابد. تاسف آورتر آنکه انتشار هر باره آمار در اين بخش بيانگر سقوط فزاينده رتبه‌ها حتي در مورد معتبر‌ترين دانشگاه¬هاي کشورمان، در ميان دانشگاه¬هاي جهان است. در اين شرايط دل خوش کردن به رتبه‌هاي دانش آموزان و دانشجويان ايراني در المپيادهاي مختلف، تنها فرو رفتن در دام خوش‌خيالي و خودفريبي است. علاوه بر اين، روند تصفيه تدريجي دانشجويان و اساتيد دانشگاه و ممانعت از ادامه تحصيل برخي از مستعد‌ترين جوانان به دليل اعتقادات و فعاليت¬هاي سياسي و صنفي و فرهنگي، قراردادن فيلترهاي متعدد اعتقادي، سياسي، خودي و غيرخودي براي ادامه تحصيل دانشجويان به خصوص در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا و ادامه همين روند در جذب و استفاده از اساتيد برجسته علمي، همه و همه، مقدمات فروپاشي علمي، فرار بيش از پيش و بي‌بازگشت نخبگان کشور را فراهم خواهد نمود. آقاي خاتمي؛ اين عرصه را نيز اصلاحي ديگر لازم است که براي انجام آن قبل از هرچيز ايجاد مکانيزم‌هايي براي بهره بردن و استفاده از توان نخبگان براي تدوين، تبيين و پيشبرد نقشه جامع علمي کشور لازم است تا به دور از هياهوهاي سياسي چه در طراحي و چه در اجرا و مديريت اين نقشه علمي بتوان از پتانسيل‌هاي موجود استفاده کرد.

جناب آقاي خاتمي؛ برنامه عملياتي شما براي تهيه و اجراي اين نقشه جامع علمي و استفاده از نيروها و نخبگان علمي در مديريت آن چيست؟

16. براي سازماندهي و بهره‌گيري از توان نخبگان، دانشمندان و فرهيختگان جامعه (چه در داخل و چه خارج کشور) به خصوص استفاده از ايشان در تيم اجرايي با تکيه بر توان نيروهاي متخصص چه برنامه‌اي داريد؟ آيا باز هم بر استفاده از برخي نيروهاي سياسي-فرهنگي تنش زا و حساسيت برانگيز تيم اجرايي سابق خود همچنان اصرار دارید؟ برنامه شما براي استفاده از توان نخبگان اقتصادي، علمي، سياسي و فرهنگي جامعه در عين حفظ هماهنگي در تيم اجرايي و انسجام تصميم‌گيري چيست؟

17. آيا اين بار براي ايجاد اصلاحات پايدار در بخشهاي ممکن و تداوم آن پس از دولت خود انديشيده‌ايد تا پس از شما، دولتي چون دولت نهم، دستاوردهاي زمان اصلاحات و حداقل زيربناهاي توسعه کشور را دچار نابساماني نگرداند ؟

18. جناب آقاي خاتمي؛ تجربه دوران اصلاحات نشان داد که هرگونه اصلاحاتي در کشور بدون ايجاد حداقلي از تفاهم و توافق در ارکان مختلف قدرت و پذيرش جريانات مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي، از پايداري و تداوم بهره نخواهد برد و اتفاقاً پايدار‌ترين و موفق‌ترين برنامه‌هاي اصلاحي که در دوران اصلاحات به وقوع پيوست، بيشتر مربوط به بخش¬هايي بود که به هر طريق ممکن، تفاهم و توافق مذکور با ارکان و جريانات حاکميت فراهم گرديد. حال سوال جدي قابل طرح اين است که راهکار شما براي استفاده از نيروهاي تکنوکرات و اجرايي‌همه جريانات و گروه¬ها به خصوص گروه¬هاي ميانه‌روتر جريان مقابل و ايجاد تفاهم و وحدت نسبي براي پيشبرد برنامه‌هايتان در درون حاکميت بدون چشم پوشي از کليت برنامه‌ها و مطالبات و حل اين تناقض چيست؟ و اصولاً اولويت‌هاي شما براي برنامه‌هاي توافق پذير و قابل پيشبرد آتي کدام است؟ به خصوص در شرايط حاضر که به دليل رويکرد خاص دولت نهم، تضادها و اختلافات گسترده‌اي در بين اصولگرايان بروز کرده و به نظر مي‌رسد شرايط براي حصول به برخي توافقات مهياتر از دوران اصلاحات باشد.

دعوت به شرکت

موارد فوق تنها چند سوال از مجموعه سوالاتي است که علاوه بر ما براي بسياري از مردم نیز تبديل به دغدغه روزانه شده است. انتظار اين است سال¬هاي اخير دوري از قدرت، فرصت کافي براي يافتن پاسخ¬هايي در خور را براي چنين سوالاتي فراهم کرده باشد.

جناب آقاي خاتمي؛ ما امروز از شما انتظار رهبري اصلاحات، همزمان با حضور در مسند رياست جمهوري را نداريم. بنابراين ضمن پرهيز جدي از قهرمان‌سازي، به واسطه امکان و فرصت مناسبي که براي حضرتعالي در جذب گسترده‌تر آراء عمومي نسبت به تمامي افراد قابل رجوع کنوني، فراهم است، از شما انتظار نامزدي در انتخابات آتي، براي مقابله با سياست‌هاي نابسامان و آشفته جاري را داريم.

حضوري که شايد به همراه پاسخ به برخي پرسش‌هاي فوق، بتواند برنامه روشني براي اداره کشور در سالهاي سخت پيش‌رو ارايه دهد. حضور دوباره، با برنامه و البته حضوري نه براي حماسه، بلكه براي بازگشت حداقل‌هايي از مديريت علمي و منطقي در روند اداره امور.

حضوري که کورسوهايي از اميد را براي توسعه، عدالت و پيشرفت، در دل خسته، اما مشتاق فرزندان اين خاک، براي ماندن در ايران، زنده نگه دارد تا اميدي براي زندگي و ساختن ايران بيابند و بازگشت ‌نخبگان هجرت‌کرده را به دامان ميهن عزيزمان مهيا گرداند.

جناب آقاي خاتمي؛

در روزهاي پيش رو، فرصت ترديد نيست. پشتوانه عمومي و حمايت گسترده اقشار جامعه از حضرتعالي، امکان توقف روند نابسامان کنوني را، شايد تنها براي شما فراهم کرده باشد. چرا كه معتقديم شما هنوز هم محبوبترين و مورد اعتمادترين سياستمدار حال حاضر در ايران هستيد. در اين احوال، دامن عافيت از اين غوغاي پر مخاطره بر گرفتن و شانه خالي کردن از زير بار وظيفه‌اي چنين خطير، مسولانه نيست.

لذا اميدوارانه منتظر خواهيم نشست تا در صورت اعلام آمادگي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري و دريافت پاسخ‌هاي قانع‌کننده براي پرسش‌هاي خويش، حمايت خود را در حد توانمان از شما دريغ نورزيم.

جمعي از دانش¬آموختگان دانشگاه صنعتي شريف

اسامی امضاءكنندگان نامه( به ترتيب الفبا)
رديف نام نام خانوادگي ورودي ليسانس رشته ليسانس ورودي ارشد ارشد/ دانشگاه ورودي دكترا رشته دكترا/ دانشگاه
1 آرش آبادپور(کمانگیر) 75 مهندسی برق/شریف 82 علوم کامپیوتر/شریف 84 دکترا برق و کامپیوتر/منیتویا-آمریکا
2 مجید آرزومند 75 مهندسی مکانیک /شریف 82 MBA/شریف
3 بیژن آزادی 76 مهندسی مکانیک/شریف 80 مهندسی مکانیک/شریف 82 دکترا مکانیک/بریتیش کلمبیا-کانادا
4 هادی آقابراتی 76 مهندسی مکانیک/شریف
5 امید آلادینی 82 علوم کامپیوتر/شریف 87 علوم کامپیوتر/فرانکفورت-آلمان
6 ساره ابراهيمي 77 مهندسي مكانيك/شریف
7 مهرداد ابوالبشری 74 مهندسی برق/شریف
8 مرتضی اخوان خرازی 73 مهندسي صنايع/شریف 78 مهندسی صنایع/تربیت مدرس
9 مرتضی احمدی 71 مهندسی کامپیوتر/شریف
10 حسین ارمی 76 مهندسی برق/شریف
11 پویا اسفندیار 83 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 دکترا علوم کامپیوتر/بریتیش کلمبیا-کانادا
12 بهداد اسفهبد 79 مهندسی کامپیوتر/ شریف 82 علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا 84 دکترا علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا
13 مهدي اسماعيلي 76 مهندسي صنايع/شریف
14 سروش اصلانی 75 مهندسی مکانیک/شریف 81 MBA/شریف 83 دکترا مدیریت/نورتوسترن-شیکاگو -آمریکا
15 حميد اكبري 74 مهندسي صنايع/شریف 81 MBA/شريف 85 دکترا مدیریت/ کانادا
16 قاسم اکسیری فرد 74 فیزیک/شریف 78 فیزیک/علوم پایه زنجان 80 دکترا فیزیک/SISSA-ایتالیا
17 ساناز اعلالی 78 مهندسی الکترونیک/شریف 83 مهندسی امواج ونور/شریف 85 دکترا فتونیک/تهران
18 امیر امین زاده 78 مهندسی برق /شریف 82 مهندسی برق /شریف 86 دکترا برق وکامپیوتر/سنتاباربارا-کالیفرنیا-آمریکا
19 امین امین زاده 79 مهندسی برق /شریف 81 مهندسی برق وکامپیوتر/برکلی 83 دکترا برق وکامپیوتر/برکلی-کالیفرنیا-آمریکا
20 احسان بابايي 78 مهندسي مكانيك/شریف 82 مهندسی مکانیک/شریف
21 مهدی بازوکار 75 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/ موسسه آموزش عالی قشم
22 محمد باکویی کتریمی 73 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 مهندسی کامپیوتر/شریف
23 كامران باور 74 مهندسي كامپيوتر/شریف
24 محمد بخت شیرین 74 مهندسی مکانیک/شریف 83 مدیریت/دانشگاه چالمرز-سوئد
25 هومن بدایت 81 مهندسی عمران/شریف 86 مهندسی عمران/شریف
26 ناصر براتي 76 مهندسي صنايع/شریف
27 زهره برزگر 79 فيزيك/شریف
28 زينب برزگر 81 مهندسي كامپيوتر/شریف 87 مهندسی هوش مصنوعی/شریف
29 بهرام برقعي 74 مهندسي برق/شریف 78 بیوالکترونیک/ تهران 84 دکترا فلسفه علم/شریف
30 مهرنوش بسته نگار 69 مهندسی صنایع/شریف 79 مدیریت اجرایی/سازمان مدیریت صنعتی
31 جواد بهروزی مقدم 76 مهندسی برق/شریف 81 مهندسی برق/شریف 86 دکترا برق وکامپیوتر/واترلو-کانادا
32 زينب بهره مند 81 مهندسی صنایع/شریف
33 الهام بهشتی 81 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی برق و کامپیوتر/بریتیش کلمبیا-آمریکا
34 شبنم بنی هاشم 77 ریاضی/شریف
35 احسان پشت مشهدی 80 مهندسی مکانیک/شریف 85 فلسفه/تهران
36 مهدي پهلوان 81 مهندسي شيمي/شریف 85 مهندسی شیمی/ فنلاند
37 امیرحسین پورموسی 74 فیزیک/شریف 80 فیزیک/تورنتو-کانادا 82 دکترافیزیک/تورنتو-کانادا
38 علی تهرانچی 81 مهندسی عمران/شریف 85 عمران/شریف
39 علي تهراني 70 مهندسي عمران/شریف 75 مهندسی سازه/شریف
40 کاظم جهانبخش 76 مهندسی برق/شریف 82 مهندسی برق/شریف 86 دکترا علوم کامپیوتر/ویکتوریا-کانادا
41 سعید جهانگیریان 76 مهندسی مکانیک/شریف 80 مهندسی مکانیک/ شریف 82 دکترا مکانیک/ MICH
42 جمال حاج شفیعی 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 فلسفه علم/شریف
43 مهدی حاجیلو 77 مهندسی برق/شریف 83 MBA/شریف
44 محمد حافظی 77 فیزیک/شریف 82 دکترا فیزیک/هاروارد-آمریکا
45 سعید حبیبی 69 مهندسی برق(مخابرات)/شریف 81 فلسفه غرب/تربیت مدرس
46 فرامرز حجازی 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 77 مهندسی صنایع-سیستمهای اقتصادی واجتماعی/تربیت مدرس
47 غلامرضا حفاری 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 مهندسی کامپیوتر/شریف 81 دکترا کامپیوتر/کانادا
48 نوشا جعفری 74 مهندسی برق/شریف 80 مهندسی برق/شریف
49 مرضیه حسین پور 76 مهندسی شیمی/شریف 81 مهندسی شیمی/شریف
50 سید ابوالفضل حسینی 77 مهندسی شیمی/شریف 82 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا نفت/آمریکا
51 سيد مسعود حسيني 76 مهندسي هوافضا/شریف
52 نیوشا حسینی چیمه 76 مهندسی مکانیک/شریف 87 دکترا مدیریت عمومی/ایالتی نیویورک
53 سحر حمیدی 80 فیزیک/شریف
54 مريم حميديان 78 مهندسی شیمی/شریف
55 اعظم حيدري 77 رياضي/شریف 82 کامپیوتر/شریف 84 دکترای کامپیوتر/کونکوردیا-مونترال کانادا
56 محمد خسروي 80 مهندسي عمران/شریف
57 آرش خسروي فر 77 مهندسي عمران/شریف 82 مهندسی عمران/شریف 85 دکترای عمران/کالیفرنیا- دویس-آمریکا
58 محمدعلی خسروی 75 مهندسی متالورژی 79 مهندسی متالورژی
59 هامون دارابی منادی 80 مهندسی صنایع/شریف
60 بهمن دارالشفایی 77 مهندسی صنایع/شریف 85 علوم سیاسی/دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن
61 محمد دانش 80 مهندسی برق/شریف 85 مهندسی برق/واترلو-کانادا 87 دکترا اقتصاد/واترلو-کانادا
62 صنم داهی 77 مهندسی شیمی/شریف
63 احسان درايتي 78 مهندسي مكانيك/شریف 83 MBA/شريف
64 سالم دریساوی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 علوم کامپیوتر/ایلی نویز-آمریکا 80 دکترا کامپیوتر/ ایلی نویز-آمریکا
65 محسن دشتی 74 مهندسی صنایع/شریف
66 محمدامین دلالی 72 مهندسی برق/شریف دکترا مخابرات/استرالیا
67 فرشید ذاکر 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 79 مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی/علم و صنعت
68 امين ذكايي آشتياني 79 رياضي كاربردي/شریف
69 امير راسخ 76 مهندسي كامپيوتر/شریف
70 حميدرضا راهنمايي 72 مهندسي برق/شریف 86 مهندسی برق(قدرت)/مالایا-مالزی
71 آرش رئیسی نژاد 81 مهندسی برق/شریف 86 علوم سیاسی/ دانشگاه تهران
72 آرش رجائیان 75 مهندسی کامپیوتر/شریف
73 هژير رحمانداد 75 مهندسي صنايع/شریف 79 مهندسی صنایع/MIT 81 دكتراي مديريت / MIT – استاد دانشگاه ویرجینیا تک
74 امير رضا رحماني 81 مهندسي برق/شریف 86 مهندسی برق/تگزاس(آستین)-آمریکا 88 دکترا مهندسی برق/ تگزاس (آستین)-آمریکا
75 علی رحمانی 82 مهندسی کامپیوتر/شریف
76 محمد حسين رحمتي 80 مهندسي مكانيك/شریف 84 اقتصاد/شريف 86 دکترا اقتصاد/ تگزاس-آمریکا
77 پیمان رزاقی 74 مهندسی الکترونیک/شریف 78 الکترونیک/تورنتو-کانادا 80 دکترا الکترونیک/تورنتو-کانادا
78 علیرضا رزقی 74 مهندسی برق/شریف 78 و81 مخابرات پیشرفته واقتصاد/لندن-انگلیس
79 نيما رضايي 75 مهندسي شيمي/شریف
80 محسن رضوی 73 مهندسی برق/شریف 77 مهندسی برق/شریف 80 دکترا مهندسی برق/MIT-آمریکا
81 محمد محسن رفیعی فنود 80 فیزیک/شریف
82 سارا رمضانی خورشید دوست 82 علوم کامپیوتر/شریف 86 علوم کامپیوتر/آمستردام
83 حنیف رهبری 81 مهندسی IT/شریف 86 مهندسی شبکه های کامپیوتری/امیر کبیر
84 علیرضا رئیسی 74 مهندسی عمران/شریف 79 فلسفه/دانشگاه اصفهان 85 دکترا عمران/Penn State-آمریکا
85 سحر زنگنه 76 ریاضی کاربردی/شریف 80 ریاضی/میشیگا ان آمریکا 82 دکترا ریاضی/میشیگان آمریکا
86 محسن سالاري 71 مهندسي صنايع/شریف 79 MBA/شريف
87 فرزانه سرافراز 78 ریاضی/شریف 83 علوم کامپیوتر/امیرکبیر 86 دکترا علوم کامپیوتر/منچستر-انگلیس
88 حامد سعیدی 75 مهندسی هوافضا/شریف
89 سعید سعیدی 82 مهندسی شیمی/شریف
90 مجيد سعيدي 77 مهندسي شيمي/شریف 81 مهندسی شیمی/ شریف 84 دکترا تفت/دانشگاه کلگری-کانادا
91 هادی سلماسیان 76 ریاضی/شریف 80 ریاضی/yale-آمریکا 82 ریاضی/yale- آمریکا—پروفسور واستاد دانشگاه ویندسورکانادا
92 یاسین سلیمی بنی 80 مهندسی صنایع/شریف 85 MBA/کیش
93 بهروز سليمي 77 مهندسي متالورژي/شریف
94 فهيمه سليمي 77 مهندسي شيمي/شریف 83 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا مهندسی شیمی/تورنتو-کانادا
95 عادل سمیعی زفرقندی 80 مهندسی مکانیک/شریف 85 مهندسی مکانیک(طراحی کاربردی)/امیرکبیر
96 سید حامد سید علایی 73 فیزیک/شریف 77 فیزیک/علم وصنعت 80 فیزیک/SISSA-ایتالیا
97 محمد رضا سيد ياحسيني 81 مهندسی صنایع/شریف
98 نهال شرفی 80 فیزیک/شریف
99 حجت اله شريفي 74 مهندسي مكانيك/شریف
100 نازنین شعبانی 78 مهندسی عمران/شریف 82 مدیریت منابع آب/
UBC-ونکوور-کانادا
85 دکترا مدیریت منابع آب/UBC-ونکوور-کانادا
101 مازیار احمد شعربافی 78 مهندسی برق(کنترل)/شریف 82 مهندسی برق/تهران 84 دکترا برق/تهران
102 امید شهابی 74 مهندسی مکانیک/شریف
103 روح الله شهيدي پور 76 مهندسي شيمي/شریف 80 MBA/شريف
104 محمد مهدی صادق 82 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 مهندسی کامپیوتر/شریف
105 اميرحسام صلواتي 81 مهندسي برق/شریف 85 مخابرات/شریف
106 آزاده طلایی 77 مهندسی شیمی/شریف
107 مهدی طیبات 76 مهندسی عمران/شریف 80 مهندسی عمران/شریف 83 دکترا عمران/دانشگاهUC Davis –کالیفرنیا-آمریکا
108 سعید عابدین پور 80 فیزیک/شریف 82 دکترا و فوق دکترا فیزیک/دانشگاه میزوری-آمریکا
109 وحيد عارف 81 مهندسي برق/شریف 85 مهندسی الکترونیک/شریف
110 شهرزاد عالم فتحي 73 مهندسي كامپيوتر/شریف
111 محمد علی عبدی 83 مهندسی مکانیک/شریف
112 محسن عسگری 81 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/شریف
113 ساناز علایی 78 مهندسی برق/شریف
114 ياسمن عليشاهي 74 مهنسي مكانيك/شریف
115 سید احسان عمادی 78 مهندسی مکانیک/شریف
116 سید محسن عمادی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف
117 مجید غرقی 74 مهندسی برق/شریف
118 نويد غفارزادگان 75 مهنسي مكانيك/شریف 81 MBA/شريف 85 دکترا مدیریت عمومی/دانشگاه ایالتی نیویورک
119 الميرا فتاحي كاشاني 74 مهندسي شيمي/شریف
120 سپهر فدايي 80 مهندسي مكانيك/شریف 84 مهندسی مکانیک/استنفورد- آمریکا
121 صادق فدایی 78 مهندسی برق/شریف 82 مهندسی برق/شریف 84
122 مجيد فراهاني 71 مهندسي صنايع/شریف 78 مديريت اجرايي / علم و صنعت 84 مديريت پروژه/تربيت مدرس
123 محمد فرجود 79 مهندسی مکانیک/شریف 83 MBA/شریف
124 فرزین فردیس 77 مهندسی برق/شریف 83 MBA/شریف
125 بابک فرزاد 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 مهندسی کامپیوتر/تورنتو-کانادا 80 دکترا کامپیوتر-استاد دانشگاه براک-کانادا
126 رضا فرشیدی 80 مهندسی مکانیک/شریف 84 مهندسی مکانیک/کلگری-کانادا 86 دکترا مکانیک/کلگری-کانادا
127 حمید فروغی 78 مهندسی برق/شریف 82,85 MBA/شریف—مردم شناسی ومدیریت توسعه/دانشگاه علوم سیاسی واقتصادی- لندن
128 احمدعلی فرهودی 77 مهندسی برق/شریف 82 MBA/شریف
129 مهناز فلاح 74 ریاضی/شریف 78 ریاضی/علم وصنعت
130 وحید فلاح 77 مهندسی متالورژی/شریف 81 مهندسی متالورژی /شریف 86 دکترا متالورژی/ واترلو-کانادا
131 سید محمدعلی قائمی 71 مهندسی مکانیک/شریف 76 طراحی کاربردی/تهران
132 حسین قاسم خانی 80 مهندسی صنایع/شریف
133 مهدی قاسمیان 73 مهندسی صنایع /شریف
134 مهدی قاسمی 75 مهندسی صنایع/شریف 83 مهندسی صنایع /تربیت مدرس
135 علیرضا قجری 80 مهندسی صنایع/شریف 85 مهندسی صنایع/تربیت مدرس
136 پرهام قدس 80 مهندسی نفت/شریف 85 مهندسی نفت/USC-آمریکا 85 مهندسی نفت/USC-آمریکا
137 محمد قره یاضی 82 مهندسی کامپیوتر/شریف 86 مهندسی کامپیوتر/شریف
138 يوسف قيامي 76 مهندسي صنايع/شریف 80 مهندسی صنایع/علم و صنعت 86 دکترا مدیریت پروژه/سوئد
139 شاهین کاوه 82 فیزیک /شریف
140 ياسر كراچيان 74 فيزيك/شریف 80 فیزیک/تورنتو -کانادا 82 دکترا فیزیک/تورنتو- کانادا
141 ناصر كرمانشاه 82 مهندسي صنايع/شریف
142 ریحانه کرمی 74 مهندسی مکانیک/شریف
143 شهرام کریمی 74 مهندسی صنایع/شریف
144 هدی کریمی 76 مهندسی مکانیک/شریف
145 امیر کلهر 82 فیزیک/شریف
146 هادی کوزه چی 78 مهندسی مکانیک/شریف 82 MBA/شریف
147 حمیدرضا کوشا 76 مهندسی صنایع/شریف
148 هادی کهولی 78 مهندسی صنایع/شریف 84 MBA/شریف
149 ابوالفضل كيقبادي 76 مهندسي كامپيوتر/شریف 80 مهندسی کامپیوتر/شریف 86 دکترا مهندسی کامپیوتر/کنکوردیا-مونترال- کانادا
150 مجتبي لشكربلوكي 75 مهندسي صنايع/شریف 80 MBA/شريف 84 دکترا مدیریت استراتژیک/ شهید بهشتی
151 سید رامین مادرشاهیان 78 مهندسی عمران/شریف 83 مهندسی سازه/شریف 85 دکترا عمران (سازه)/SUT
152 شایسته مبین 74 مهندسی شیمی/شریف
153 حامد مجرد 80 مهندسی عمران/ شریف 84 مهندسی عمران/شریف 86 دکترا عمران/کارولینای شمالی-آمریکا
154 کاوه مجلسی 76 مهندسی برق/شریف 80 MBA/شریف
155 علی محبی 81 مهندسی برق/شریف 86 مهندسی پزشکی/تهران
156 احمد محصل 81 مهندسی برق/شریف 87 اقتصاد/شریف
157 روزبه محقق زاده 75 مهندسي عمران/شریف 79 مهندسی عمران-ترافیک/شریف
158 افشین محمد 74 مهندسی مکانیک/شریف 79 مهندسی مکانیک/فنی تهران
159 علی محمدی 74 مهندسی برق/شریف
160 بابك محمودي 76 مهندسي عمران/شریف 81 MBA/شريف 83 دکترا اقتصاد/دانشگاهQueen’s-کانادا
161 سید وحید محمودی هاشمی 82 علوم کامپیوتر/شریف 86 علوم کامپیوتر/آمستردام
162 تهمینه مرادی 75 مهندسی شیمی/شریف
163 حسین مرتضوی 82 مهندسی برق/شریف
164 سید علیرضا مرتضوی 81 فیزیک/شریف 85 فیزیک/شریف 87 دکترا فیزیک /جان هاپکینز- آمریکا
165 فرهاد مرداني 70 مهندسی صنایع /شریف
166 احمد مرشدیان 73 ریاضی/شریف 79 مهندسی سیستمهای اقتصادی واجتماعی/شریف
167 حجر مرشدی 77 مهندسی برق/شریف 81 MBA/ شریف
168 محمد حسین مزارعی 74 مهندسی کامپیوتر/شریف
169 حسین مسرت 74 مهندسی کامپیوتر/شریف 78 علوم کامپیوتر/شریف 84 دکترا علوم کامپیوتر/ونکوور-کانادا
170 علي مقتدري 79 مهندسي متالورژي/شریف 84 MBA/شریف
171 امیر مقدم 83 مهندسی کامپیوتر/شریف 87 علوم کامپیوتر/ویکتوریا-کانادا
172 حسام مقصودلو 72 مهندسي مكانيك/شریف
173 مستوره موسوی 74 ریاضی/شریف 85 آمار /لنکستر-انگلیس
174 محمد مهدیان 72 مهندسی کامپیوتر/شریف 76 علوم کامپیوتر/تورنتو-کانادا 78 دکترا کامپیوتر/MIT-آمریکا
175 حميدرضا مهديزاده 78 مهندسي شيمي/شریف 82 مهندسی شیمی/شریف 86 دکترا شیمی/آمریکا
176 سعید میرزائیان 77 مهندسی کامپیوتر/شریف 81 مهندسی کامپیوتر/شریف 84 دکترا برق وکامپیوتر/سنتاباربارا-کالیفرنیا-آمریکا
177 ندا ناظمي 81 مهندسي شيمي/شریف
178 تهمينه نصرالله نژاد 78 مهندسي شيمي/شریف
179 هليا نعيمي 76 مهندسي كامپيوتر/شریف
180 امین نوذری 80 مهندسی عمران/شریف 84 مهندسی سازه/شریف 87 دکتراسازه و زلزله/شریف
181 ميثم نوراني 77 مهندسي شيمي/شریف
182 حسین نوریان 74 مهندسی کامپیوتر /شریف
183 شيوا نوري 77 مهندسي مكانيك/شریف
184 وحيد نوعي آقايي 77 مهندسي مكانيك/شریف 81 مهندسی مکانیک/شریف
185 سارا نیک بنیاد 80 ریاضی/شریف
186 محسن وثوقی فر 75 مهندسی شیمی/شریف 80 مهندسی شیمی/تهران
187 ساناز وحدت 81 مهندسی صنایع/شریف 86 MBA/شريف
188 علی وفقی 81 مهندسی عمران/شریف 85 مهندسی عمران/شریف
189 طهورا وکیلی 77 مهندسی مکانیک/شریف
190 علی وکیلی 80 مهندسی برق/شریف 83 مهندسی برق/Caltech 83 دکترا برق/ دانشگاه Caltech-آمریکا
191 لیلا هرمزی 75 فیزیک/شریف
192 فهيم يزدان پناه 76 مهندسي صنايع/شریف
193 مسعود یعقوبی 76 مهندسی برق/شریف 81 مهندسی برق/شریف
194 كوثر يوسفي 80 مهندسي برق/شریف 84 اقتصاد/تگزاس(آستین)-آمریکا 86 دکترا اقتصاد/ تگزاس(آستین)آمریکا
195 عاطفه یوسفی امین 80 فیزیک/شریف 85 فیزیک/آلمان

بازگشت به صفحه اول

ad_vertical.jpg
استفاده‌ غیر تجاری از مطالب «روز»‌ تنها بر اساس پروانه‌ کریتیو لایسنس و به‌ طور مشروط آزاد است.