به روز شده:  23:24 گرينويچ - سه شنبه 18 ژانويه 2011 - 28 دی 1389

چین

هو جینتائو وارد واشنگتن شد

هو جینتائو

این احتمالا آخرین سفر رسمی آقای جینتائو به آمریکا خواهد بود

هو جینتائو رئیس جمهور چین بعد از ظهر سه شنبه برای انجام دیداری چهار روزه وارد آمریکا شده است.

تحلیلگران با توجه به رشد فزاینده نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک چین می گویند که این مهم ترین سفر یک رهبر چین به آمریکا در 30 سال گذشته است.

روابط میان دو کشور بر سر مسائلی از کنترل واحدهای ارزی و مناقشات تجاری گرفته تا حقوق بشر و مساله تایوان دچار تنش بوده است.

همچنین انتظار می رود که رهبران دو کشور در مورد فعالیت هسته ای ایران و کره شمالی گفتگو کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در کاخ سفید طی یک مهمانی خصوصی شام از آقای هو پذیرایی خواهد کرد.

آنها سپس روز چهارشنبه مذاکرات رسمی خود را در کاخ سفید انجام خواهند داد که طی مراسم رسمی شام ادامه خواهد یافت. همچنین انتظار می رود که آقای هو به شیکاگو سفر کند، جایی که پیش بینی می شود شماری موافقتنامه تجاری و سرمایه گذاری امضا کند.

وزارت خارجه چین دیدار آقای هو از واشنگتن را یک رویداد "مهم" خوانده است.

هونگ لی سخنگوی این وزارتخانه گفت: "امیدواریم که این دیدار مشوق روابط مثبت و آمیخته به همکاری چین و آمریکا شود، مسیرهای تازه ای را در عصر جدید برای روابط دو جانبه ترسیم کند و همکاری ها را به سطح تازه ای ارتقا دهد."

این احتمالا آخرین دیدار آقای هو از واشنگتن پیش از انتقال قدرت در سال 2013 در چین خواهد بود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است که آمریکا و چین "در یک گذرگاه حیاتی قرار دارند، مقطعی که انتخاب های ما، بزرگ و کوچک، مسیر حرکت این رابطه را شکل می دهد."

دو طرف شکاف های عمیقی را که بر مناسبات آنها اثر گذاشته تشخیص می دهند: ارزش یوان، شکاف عظیم تجاری، حقوق بشر، فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان.

آمریکا همچنین نگران رشد توان نظامی چین است.

پیشتر در ماه جاری زمانی که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا سرگرم دیدار از چین بود، ارتش چین یک جنگنده رادارگریز جی-20 را آزمایش کرد.

آمریکا همچنین حمایت خود از متحدانش در شرق آسیا، به خصوص کره جنوبی و ژاپن، را که درگیر رقابتی دریایی با چین در اقیانوس آرام هستند افزایش داده است.

این دو قدرت به علاوه بر سر چگونگی مهار رفتار خصمانه کره شمالی و پیشبرد برنامه اتمی اش دچار اختلاف بوده اند.

آقای هو در مصاحبه ای کم سابقه با رسانه های خارجی به "اختلاف ها و مسائل حساس" اذعان کرد اما گفت که منافع دو طرف در همکاری و نه مقابله جویی نهفته است.

روز دوشنبه یک هیات تجاری چین معاملاتی را به ارزش 600 میلیون دلار در شهر هوستون با شرکت های آمریکایی امضا کرد که به گفته تحلیلگران تلاشی برای ایجاد فضایی "مثبت" برای گفتگوهای جاری است.

حجم مبادلات تجاری آمریکا و چین 400 میلیارد دلار است درحالی که 30 سال قبل، زمانی که آمریکا روابط با حکومت کمونیستی چین را عادی کرد، فقط 100 میلیون دلار بود.

آمریکا چین را تشویق به خریداری هواپیما از شرکت بوئینگ، قطعات اتومبیل، کالاهای کشاورزی و گوشت به ارزش ده ها میلیارد دلار می کند.

رسانه های چینی گزارش داده اند که انتظار می رود در جریان این سفر یک رشته معاملات در مورد روابط دو جانبه، انرژی، محافظت از محیط زیست، تاسیسات زیربنائی، و مبادلات فرهنگی میان دو کشور انجام شود.

این سفر در حالی انجام می شود که اختلاف دو کشور در مورد سیاست ارزی چین همچنان به قوت خود باقی است.

گروهی از سناتورهای آمریکایی روز دوشنبه تاکید کردند که لازم است رویکرد سختگیرانه تری در قبال سیاست پولی چین در پیش گرفته شود.

چارلز شومر، سناتور دموکرات، پایین بودن ارزش یوان را همچون "پوتینی بر گلوی" اقتصاد درحال بهبود آمریکا توصیف کرد.

او گفت که هیچ اقدامی به اندازه مقابله با "دستکاری یوان" توسط چین به بهبود وضعیت اشتغال به خصوص در بخش تولید آمریکا کمک نخواهد کرد.

اما آقای هو پیشتر گفته بود که ارزش یوان پایین تر از حد واقعی نیست.

او همچنین نقش دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی زیر سوال برد و از سیاست پولی آمریکا انتقاد کرد و گفت که بانک مرکزی آمریکا با پایین نگاه داشتن میزان بهره از ارزش دلار می کاهد و باعث تورم در سایر کشورها می شود.

اعضای کنگره همچنین از سابقه حقوق بشر چین انتقاد کرده اند.

فعالان حقوق بشر، فعالان هوادار تبت، ایغورها، تایوانی ها و چند گروه دیگر قصد برگزاری تظاهرات در جریان دیدار آقای هو را دارند.

bbc.co.uk navigation

BBC © MMXI

بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.