وبلاگ گزارشگران بی بی سی homepage

پرندگانی که در خواب دیده ام

'پرندگانی که در خواب دیده ام'، ساخته حسن صلح جو پنجشنبه 17 شهریور (8 سپتامبر) در برنامه آپارات از تلویزیون فارسی بی بی سی به نمایش در می آید:


دوستی به من خبر داد که پیمان سلطانی قصد دارد اثر تازه اش' ایرانه خانم' را در خارج از ایران ضبط کند. من پیمان و کارهای اش را از قدیم می شناختم و می دانستم که به دنبال کارهایی متفاوت در موسیقی است. قطعه ایران جوان او در این سال ها در ایران و خارج ار از ایران بسیار گل کرده و به غلط به عنوان 'اولین سرود ملی ایران' مشهور شده است. همیشه علاقه داشتم تا درباره این سرود ملی و چند سرود دیگر کاری انجام دهم.

ادامه این نوشته را بخوانید

شعله های ایرانی در هند (قسمت دوم)

قسمت دوم
درروز دوم سفر فیروزه ما را به آتشکده می برد. فیروزه که زنی پژوهشگر است، 14 سال عمر خود را صرف نوشتن کتابی کرده که همه میراث تاریخی و فرهنگی زرتشتیان در آن جمع شده و مانند یک دائره المعارف فرهنگی-هنری آنهاست. وقتی جلوی در آتشکده می رسیم فیروزه یک روسری از کیفش در می آورد و به سر می اندازد. همه مردانی هم که در حیاط آتشکده در رفت و آمدند كلاه به سر دارند بعضي سبز، بعضي قهوه اي يا قرمز ولی موبد ها همه، جوان و پیرشان لباس سفيد دارند. رنگ سفيد در اين آيين، رنگي روحاني است و زرتشتیان حتي در عزا هم سفيد مي پوشند.

ادامه این نوشته را بخوانید

شعله های ایرانی در هند

(قسمت اول)
روی مونیتور هواپیما جهت پروازمان را دنبال می کردم. وقتی دیدم از بالای دریای خزر پرواز می کنیم توجهم بیشتر جلب شد، ازعشق آباد گذشتیم و بر فراز استان خراسان از کنار مشهد به طرف افغانستان رفتیم، در راه مومبای (بمبی را حالا در هند مومبای می نامند) بودیم تا فیلمی در باره زرتشتیان پارسی که صدها سال است در آنجا زندگی و در این روزها مراسم سال نو خود را برگزار می کنند، بسازیم.

ادامه این نوشته را بخوانید

bbc.co.uk navigation

BBC © 2011

بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.