سفیر : حیدر علی اف در تحکیم روابط دو جانبه ایران و آذربایجان نقش مهمی داشت

  سفیر : حیدر علی اف در تحکیم روابط دو جانبه ایران و آذربایجان نقش مهمی داشت

آذربایجان، باکو، 8 اردیبهشت، خبرگزاری" ترند" ت. جعفر اف /
محسن پاک سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نودمین سالگرد میلاد حیدر علی اف رهبر فقید جمهوری اذربایجان در گفتگو با خبرگزاری ترند با اعلام اینکه حیدرعلی اف نقش مهمی در تحکیم و توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان داشتند گفت: ایشان اولین رهبری بودن که با نگاه مثبت مناسبات دو کشور را دنبال کردند و در مقابل مخالفین دو کشور موضع گرفته اند و دستور داده اند که تلاش بشود برای توسعه روابط و حتی دیدگاهی را به عنوان روابط دایمی با ایران مطرح کردند.
گفتنی است که دو هفته ای است که در وبلاگ شخصی جناب اقای پاک آیین مقاله ای درج می شود با عنوان " حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران" که به صورت سلسله ای در سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز به زبانهای آذربایجانی و فارسی منتشر می شود.
سفیر در مورد مقالات منتشر شده در وبلاگ شخصی خود در گفتگو با خبرگزاری ترند با اعلام اینکه ما در نودمین سالگرد تولد جناب آقای حیدر علی اف رهبر فقید جمهوری اذربایجان هستیم. من هم قبل از اینکه به آذربایجان بیایم در مورد ایشان مطالعاتی داشتم، چون می دانستم که ایشان معمار سیاست خارجی جمهوری اذربایجان هستند و با دیدگاههای ایشان آشنا بودم، گفت: چندی پیش به نظرم رسید که با توجه به نودمین سالگرد میلاد حیدر علی اف و برای تقدیر از اندیشه های ایشان و برای اشنایی مردم ایران با افکار ایشان مقاله هایی را در وبلاگ خودم که خواننده زیادی هم در ایران دارد بگذارم.
پاک آیین افزود: الحمد الله سلسله مقالاتی را شروع کرده ام که دو قسمتش در حال حاضر منتشر شده و هر هفته یک قسمتش را در وبلاگ خودم خواهم گذاشت که در ان به دیدگاههای آقای حیدر علی اف در مورد روابط با ایران درسطح منطقه ای ، بین المللی ، خواهیم برداخت.
سفیر همچنین افزود : در مقالات خود به دوره ای که ایشان در نخجوان حضور داشتند، دیدگاههای ایشان در ان زمان، کمکهایی که ایران به نخجوان داشتند در ان زمان ، دیدگاههای مختلفی که ایشان در مورد چگونگی توسعه روابط در حوزه های مختلف ترانزیت ، تجارت ، انرژی با ایران داشتند. مخالفتهایی که با قومگرایان و کسانی که روابط را می خواهند تخریب بکنند و نگاههای و توسعه های که ایشان به رسانه ها داشتند برای توسعه روابط ایران و اذربایجان پرداخته خواهد شد.
پاک آیین همچنین با اعلام اینکه در نهایت این مقالات را به صورت یک کتاب تحت عنوان " حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران" منتشر خواهیم کرد تا به عنوان سند تاریخی بماند.

سفیر گفت: این دیدگاهها می تواند به عنوان یک دکترین در روابط ایران و اذربایجان یک ملاک و معیاری باشد و می تواند برای سیاست گذاران فعلی در ایران و اذربایجان برای تحکیم روابط دو جانبه دو کشور الگویی باشد.