انتقاد تند حسن روحانی از تیم مذاکره هسته ای و سیاستهای اقتصادی

انتقاد تند حسن روحانی از تیم مذاکره هسته ای و سیاستهای اقتصادی

آذربایجان، باکو، خبرگزاری ترند/ 7 خرداد، د.خاتین اوغلو/

حسن روحانی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با تلویزیون سراسری ایران، از سیاستهای اقتصادی و مذاکرات اتمی با گروه 5+1 به شدت انتقاد کرد.

وی که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته ای بود گفت که آمریکا در دورانی که ما ریاست هیات مذاکره با سه کشور اروپایی (فرانسه، بریتانیا، آلمان) را بر عهده داشتیم، می خواست پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد اما ما نگذاشتیم کشور دچار تحریم شود و آنچه که اکنون در فناوری هسته ای داریم را کامل کرده و به دنبال این بودیم که آن را تبدیل به یک فرصت کنیم".

سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد چهار دور قطعنامه تحریمی علیه ایران وضع کرده و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریمهای سنگینی علیه ایران به اجرا گذاشته اند، بطوری که که سال 2012 صادرات نفت این کشور نصف شد.

روحانی تصریح کرد در آن زمان مذاکرات اتمی در سطح وزیر بود اما در دوره کنونی مذاکرات اتمی در سطح مدیرکل انجام می شود.

روحانی قبلا نیز طی چند مورد گفته بود که مذاکرات ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در سطح معاونین وزرا برگزار می شود و آنها ابتکار عمل و اختیارات یک وزیر را ندارند.

روحانی افزود: "زمانی که سه وزیر اروپایی به ایران دعوت شدند( سال 2003) ، آن زمان فقط 10 سانتریفیوژ در نطنز می چرخید و نمی توانستیم یک گرم یو اف 4 و یو اف 6 و کل تعداد سانتریفیوژ در کشور ما 150عدد بود و ما می خواستیم آن را کامل کنیم. تولیدات سانتریفوژدر کشور کلاً 150 عدد بود و ما برای کامل کردن آن فرصت نیاز داشتیم".
وی در پاسخ به عده ای که مدعی هستند ایران در سال 2003 کلیه فعالیتهای هسته ای را متوقف کرد، گفت که "یو سی اف" در سال 2004 افتتاح شد، چند ماه بعد کارخانه کیک زرد افتتاح شد. ما برنامه هسته ای را متوقف نکردیم، ما کامل کردیم.
روحانی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گفت که "برخی مشکلات را می توان در کوتاه مدت حل کرد و برخی نیازمند برنامه بلندمدت است؛ لازم به ذکر است بگویم ما در حال حاضر بیش از چهل و یک هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم که چنانچه فقط 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار واحدها گذاشته شود؛ این واحدها هم کامل می شوند و هم 499 هزار نفر مشغول به کار می شوند".

بگفته وی: "ما قرار بود در چشم انداز 20 ساله، 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم اما در حال حاضر این رشد به حدود 3 درصد رسیده است؛ در اینجا این سئوال پیش می آید کدام کشور در منطقه تورم بالای 30 درصد دارد؛ مردم در تهیه مواد غذایی در طول 12 ماه گذشته با تورم بالای 40 درصد مواجه بوده اند اما اگر تولید رونق پیدا کند بیکاری حل، عرضه کالا زیاد و تعادل برقرار می شود و ناچار نمی شویم هر کالای بُنجلی را به کشور وارد کنیم".

صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران برای سال 2012 را منفی 1.9 درصد پیش بینی کرده است.

انتخابات ایران در 14 ژوئن برگزار خواهد شد.