ישראל פולס

עם רוח גבית מטראמפ,ֿ נתניהו מגבש מדיניות תוקפנית

p
המחבר
בקצרה
אחד מאנשי סודו של נתניהו אמר לאל-מוניטור שראש הממשלה מתכוון לנצל היטב את התמיכה הגורפת של הנשיא האמריקאי בהשקפת עולמו. לדבריו, נתניהו צפוי להתמקד בקידום הבנייה בהתנחלויות ובהשעיית המגעים עם הפלסטינים בתגובה לאחדות בין פתח לחמאס.

כל מי שמשוחח בימים אלה עם מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את הרושם שמצב רוחו הפכפך, ונע בין יוהרה לייאוש.

אכן, נדמה שראש הממשלה חי במציאות כפולה. מצד אחד, הוא זכה בנשיא אמריקאי מהחלומות, שביטל במחי יד את השימוש במונח פתרון שתי המדינות, ואף נמצא בתהליך של נסיגה מעסקת הגרעין עם איראן. אנטי-אובמה במיטבו. מנגד, נתניהו הולך ומסתבך בחקירות משטרה. תחקיר של ערוץ 10 מ-19 בספטמבר, לדוגמה, מעלה תהיות חדשות סביב קשריו של נתניהו עם המיליארדר הישראלי ארנון מילצ'ן. בתחילת חודש אוקטובר דווח שם שהמשטרה כבר גובה עדויות במקרה החדש שנחשף, כחלק מהחקירה הפלילית המתנהלת בחשד שנתניהו קיבל מתנות או הטבות אחרות מכמה וכמה אנשי עסקים.

במשטרה גם חוקרים אם ראש הממשלה ומו"ל ״ידיעות אחרונות״, ארנון (נוני) מוזס, דנו ביניהם בעסקה סודית שנועדה לספק לנתניהו סיקור חיובי בתמורה לצמצום בתפוצה של ״ישראל היום״, המתחרה של ״ידיעות״. על פי הדיווחים, בשתי הפרשות גם יחד עשויה המשטרה להמליץ ליועץ המשפטי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. וכך, נתניהו נלחם על עתידו הפוליטי; ובזה הוא מצטיין.

אחד מאנשי סודו של נתניהו אמר לאל-מוניטור שראש הממשלה בטוח מאוד בעתידו הפוליטי. לדבריו, נתניהו ממשיך להזהיר את עמיתיו מפני הסכנות חסרות-התקדים שמונחות היום לפתחה של ישראל: ציר איראן-חיזבאללה, וגם האיום של חמאס להשתלט על הרשות הפלסטינית בגדה המערבית. מבחינתו של נתניהו, המשך שלטונו חיוני ממש כדי שיוכל להנהיג את המדינה ולהבטיח את ביטחונה בעת מסוכנת כל כך.

אותו מקור ישראלי הוסיף ואמר שראש הממשלה יידע לנצל היטב את התמיכה הגורפת של הנשיא האמריקאי במדיניותו ובהשקפת עולמו. תמיכה זו תאפשר לנתניהו לקדם מדיניות שתאחד את שורות הימין ותעניק לו רוח גבית מלאה. נתניהו מאמין - ורוצה שגם בסיס בוחריו בימין יאמין - כי הוא שאחראי לשינוי בעמדתו של הנשיא דונלד טראמפ בסוגיה הפלסטינית ובנושא שאיפותיה האזוריות של איראן. זה מה שאמור להבהיר מדוע מנהיגותו (של נתניהו) גורלית כל כך בעת שכזו.

על פי אותו מקור, ראש הממשלה מגבש מדיניות תוקפנית בכמה מישורים. אותו מקורב, ששוחח עמנו בעילום שם, תיאר את הגישה התוקפנית הזו במילים "המדיניות ההכרחית של נתניהו".

המישור הראשון יהיה קידום תוכניות הבנייה בהתנחלויות שבאזור ירושלים. בנושא האחדות הלאומית בין פתח לחמאס, הוא מתכוון להשעות את כל המגעים לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים עד שבחמאס יסכימו לפרק מנשקה את הזרוע הצבאית שלהם.

המקורב הסביר שראש הממשלה נתניהו מתכנן להיפגש עם הנשיא טראמפ כדי להגדיר מדיניות משותפת בסוגיה הפלסטינית, בנושא המלחמה בטרור הקיצוני, וכן נגד בתוכנית הגרעין ופעילות הטרור של איראן.

גורם בכיר באש"ף המקורב לנשיא הפלסטיני אבו מאזן הגיב בתסכול לצעדי המדיניות של ממשל טראמפ, שנתפסים בהנהגה הפלסטינית כמדיניות אמריקאית קיצונית כלפי האזור. הגורם שוחח עמנו בעילום שם, והעריך כי הנשיא האמריקאי איננו עסוק בגיבוש מדיניות חוץ מתונה וזהירה, כפי שייעצו לו מזכיר המדינה רקס טילרסון ומזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס. נהפוך הוא. שינוי המדיניות של טראמפ עמוק מאוד, והוא גם לא טקטי באופיו, אלא נועד לבטל את כל מה שייצג הנשיא ברק אובמה. הסכם האקלים בפריז, עסקת הגרעין עם איראן ופתרון שתי המדינות, כולם בגדר טאבו. "מבחינתו של נתניהו, זו רק אמתלה להתחמק ממשא ומתן ולהמשיך בדרך של הרחבת ההתנחלויות ובמדיניות של סיפוח", הוסיף המקור הבכיר.

בהתחשב במצב, הנשיא אבו מאזן החליט למסור את קבלת ההחלטות בענייני הפלסטינים לידי חברות הליגה הערבית, שבהן מצרים וסעודיה. על פי המקור הפלסטיני הבכיר, האחדות הלאומית עם חמאס תשמש רק בסיס למדיניות חדשה שתוביל לכינונה של מדינה. לדבריו, מדיניות פלסטינית חדשה פירושה פעילות מוגברת באו"ם ובפורומים בינלאומיים, ובמקביל גם השארת הדלת פתוחה - ולו במרומז - לאינתיפאדה חדשה בחורף הקרוב. קשה לומר אם האיום הזה הוא טקטי או אמיתי. על כל פנים, נדמה שהמדיניות המקצינה של הנשיא טראמפ דוחפת גם את המדיניות של ישראל ושל הפלסטינים להקצנה גוברת והולכת.

אורי סביר היה ממקימי מרכז פרס לשלום ב-1996,לאחר שנים רבות בחזית אסטרטגית השלום בישראל. מאז 1999 הוא מכהן כנשיא הכבוד של המרכז. כמנכ"ל משרד החוץ (1993-1996) כיהן סביר כראש צוות המו"מ בהסכמי אוסלו, כחבר משלחת המו"מ בין ישראל וירדן, וכראש משלחת המו"מ בין ישראל וסוריה. ב-1999 נבחר סביר לכנסת הישראלית החמש-עשרה מטעם מפלגת המרכז.

בתחום העסקים, סביר כיהן כראש הוועד המנהל של העיתון העולמי היומי "מטרו אינטרנשיונל". ב-2001 הקים סביר עמותה בינלאומית ללא-מטרות-רווח בשם "גלוקל פורום", המבוססת ברומא ומעודדת דיפלומטיה בין-עירונית ברחבי העולם וב2011 הקים את Yala Young Leaders, תנועה אינטרנטית לשלום, אשר סוחפת אחריה מאות אלפי נרשמים.

סביר פרסם שלושה ספרים: "התהליך: מאחורי הקלעים של הכרעה היסטורית" המבוסס על ניסיונו כראש צוות המו"מ בהסכמי אוסלו (1998); "מר ישראלי בבחירות 2006" (2006); ו-"קודם שלום" (2006).

x