تجمعات ۱۶ آذر؛ ″دانشجو معلم کارگر اتحاد اتحاد″ | ایران | DW | 07.12.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages
تبلیغات

ایران

تجمعات ۱۶ آذر؛ "دانشجو معلم کارگر اتحاد اتحاد"

در تجمع‌های اعتراضی در چند دانشگاه، شعارهایی علیه دولت و حکومت و در همبستگی با اعتراضات مردم سر داده شد. حسن روحانی به خلاف مرسوم، روز دانشجو به میان دانشجویان نرفت.

حسن روحانی به خلاف مرسوم، روز دانشجو به میان دانشجویان نرفت. در تجمع‌های اعتراضی در چند دانشگاه، شعارهایی علیه دولت و حکومت و در همبستگی با اعتراضات مردم سر داده شد. شبکه‌های اجتماعی از جو امنیتی اطراف دانشگاه تهران خبر می‌دهند.  

خبرگزاری فارس اعلام کرده که وزارت علوم از رئیس جمهوری برای حضور در یک دانشگاه به مناسبت ۱۶ آذر دعوت کرده اما برنامه حسن روحانی هنوز نهایی نشده است. فارس می‌نویسد: «در حالی که طبق رسم تقریبا همه ساله، رئیس جمهور در روز ۱۶ آذر برنامه حضور در یکی از دانشگاه‌ها را داشت، حسن روحانی امسال بین دانشجویان حاضر نشد.»

روحانی معمولا در این روز به دانشگاه تهران می‌رفت. او سال گذشته در یکی از دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان سخنرانی کرد.

رسانه‌های داخلی، خبر و گزارشی از برگزاری مراسم شانزدهم آذر درج نکرده‌اند اما کاربران شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و فیلم‌‌های گردهمایی‌ها در دانشگاه‌های تهران، نوشیروانی بابل، پلی‌تکنیک و علامه را به اشتراک گذاشته‌اند. دانشجویان دانشگاه علامه  مراسم خود را با یک دقیقه سکوت به یاد کشته شدگان اعتراضات اخیر شروع کرده‌اند.

ضیا نبوی، فعال مدنی که در تریبون آزاد روز دانشجو سخنرانی داشته، توییت کرده است: «این که حاکمیت این چنین از روز دانشجو واهمه دارد، احتمالا از آن روست که می‌داند ۱۶ آذر نقطه تلاقی خیابان و دانشگاه است.»

کاربری می‌نویسد: «پلیس و یگان ویژه با تمام تجهیزات و قوا، لباس شخصی‌های دانشجونما، حراستی که شعبه اطلاعات است، در کل جو بسیار شدید امنیتی دانشگاه و اطرافش...»

علی تقی‌پور در یک رشته توییت از وضعیت دانشگاه تهران در روز دانشجو خبر داده و می‌نویسد: «جلوی نرده‌های دانشگاه هر بیست سی ‌متر دو سه مامور گذاشته‌اند. جلوی خود سردر هم ۲۰ نفری مامور مستقر هستند..»

کاربر دیگری می‌گوید: «آنچه می‌خواستند انجام بدهند از بین بردن پیشگامی دانشگاه در جریانات اجتماعی بوده است اما ما آمده‌ایم که مقاومت کنیم.»

در فیلم‌‌های موجود در توییتر شعارهایی با این مضمون به گوش می‌خورند: جواب ما تفنگ نیست، این همه کشته کم نیست... دانشجو آگاه است با کارگر همراه است، دانشجو معلم کارگر، اتحاد اتحاد... یا حسین میرحسین ...

یا پارچه نوشتی با این مضمون دیده می‌شود: ایران، فرانسه، عراق، لبنان، شیلی مبارزه یکی است. سرنگونی نئولیبرالیسم....

دانشجویان دانشگاه هنر، در تجمع خود شعار "نان کار آزادی" سر داده‌اند. یکی دیگر از شعارها در دانشگاه تهران این بوده است: «بر دست قفل بازار، بر سر نشان رگبار، این است مزد بیکار»

هم‌زمان خبرگزاری ایلنا می‌نویسد ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضائيه، به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، به مناسبت ۱۶ آذر سخنرانی خواهد داشت. محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران نیز قرار است در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کند. اعلام شده که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز ۱۸ آذر خطاب به دانشجویان سخنرانی خواهد کرد.

وزیر علوم اخیرا از بازداشت ۹۵ دانشجو در اعتراضات آبان ماه خبر داد و گفت، اکثر آنها در روزهای ابتدایی بازداشت شدند و تنها ۳۰ نفر مدت طولانی‌تری بازداشت بودند: «در حال حاضر هفت الی هشت دانشجو بازداشت هستند.» اما معاون فرهنگی وزیر اعلام کرده که ۱۷ دانشجو هم‌چنان در میان بازداشت شدگان آبان هستند. 

یکی از این دانشجویان، سها مرتضایی، دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشجویان تهران است که رتبه دهم کنکور دکتری رشته علوم سیاسی را کسب کرده اما در اعتراضات آبان  به همراه دو دانشجوی دیگر دستگیر شده است. 

در همین زمینه: