آمادگاه چرا آمادگاه شد؟

آمادگاه چرا آمادگاه شد؟

آمادگاه چرا آمادگاه شد؟
22 اسفند 1396, 14:07 / کد خبر:38562
کارواسرای عباسی در زمان ظل السلطان که پس از حمله افغان‍ها مخروبه شده بود مرمت شد و به مکانی برای آمادگاه پادگان سواره نظام حاکم اصفهان تبدیل شد که نام خیابان فعلی آمادگاه برگرفته از همان دوران است.
کارواسرای عباسی در زمان ظل السلطان که پس از حمله افغان‍ها مخروبه شده بود مرمت شد و به مکانی برای آمادگاه پادگان سواره نظام حاکم اصفهان تبدیل شد که نام خیابان فعلی آمادگاه برگرفته از همان دوران است.
به گزارش تسنیم، نامگذاری خیابان‌ها نشانه‌ها و نمادهایی هستند که می‌توان برای هر کدام از آن‌ها  به سراغ نشانه شناسی و ریشه یابی نام‌های آن‌ها رفت.
خیابان آمادگاه اصفهان همان خیابانی که به خیابان آه و ناله معروف است، خیابانی که دورتا دور آن مطب پزشکان و درمانگاه‌ها آن را احاطه کرده و رفت و آمد افرادی در آنجا صورت می‌گیرد که اغلب بیماری و درد با خود دارند. به چشمان هر کدام که نگاه می‌کنید نگرانی از سلامتی موج می‌زند.

به هر حال برای پیدایش این خیابان و وجه تسمیه آن تحقیق شد که منجر به پیدا شدن اسناد جالب در مورد این خیابان شد و این مکاتبات را برای علاقه مندان به اشتراک می‌گذاریم.

خیابان آمادگاه کی متولد شد؟

دقیقا 70 سال پیش مردم محله محمد آباد ( آمادگاه فعلی) در نامه به استاندار وقت که ابوالقاسم امینی بوده نامه ای مبنی بر کشیدن خیابان در این محله ارسال می‌کنند.

از آنجائی که بار ترافیکی خیابان سپه به شدت زیاد شده بود در پی اعتراض مردمی  مدیران شهری به فکر افتادند خیابانی موازی سپه بسازند تا اندکی از بار را بر دوش بگیرد.


 

به همین دلیل مردم محله محمد آباد ( آمادگاه فعلی) نامه‌ای به استاندار وقت اصفهان (ابوالقاسم امینی) ارسال کردند که متن آن در روزنامه نقش جهان، شماره660، 9 فروردین 1326 به چاپ رسید، در این نامه آمده:

جناب آقای امینی ـ استاندار استان دهم

اینجانبان امضا کنندگان زیر که ساکنین کوی محمدآباد هستیم از جنابعالی استدعا داریم نسبت به آبادی این قسمت که در حقیقت وسط شهر واقع شده بذل توجهی نمایند. به منظور استحضار خاطر مبارک خلاصه‌ای از تاریخچه دو خیابان محمدآباد و استانداری به عرض برسانیم:

در چند سال پیش شهرداری اصفهان به دستور وزارت کشور به ایجاد خیابانی جنب مدرسه چهارباغ مصمم و دستور آن را صادر و به ساکنین مجاور آن،  نقشه آن را پیشنهاد و ساکنین مجاور این امتداد هم با طیب خاطر و نهایت اشتیاق دستور شهرداری را عمل و دیوارهای مجاور خیابان را طبق دستور شهرداری ساختمان نمودند.

متأسفانه از چند سال پیش تا این تاریخ شهرداری اقدام موثری در تسطیح و اصلاح این خیابان معمول نداشته و اگر هم زمانی شهردار وقت مصمم به تعقیب توضیح شده به علت نبودن بودجه منصرف شده است. اکنون که اطلاع حاصل شده که اعتباری جهت اصلاح معابر شهر اصفهان از طرف وزارت کشور به تصویب رسیده استدعا داریم از نظر تأمین عبور و مرور و امنیت و آبادانی این محله مقرر فرمایید خیابان محمدآباد که از هر حیث حائز اهمیت و مجاور مدرسه چهارباغ واقع و امتداد عمود بر خیابان چهارباغ کشیده شده، تسطیح  گردد. بدین ترتیب علاوه بر آن که از کثرت رفت و آمد خیابان سپه کاسته می‌شود، این خیابان اقصر فاصله بین خیابان چهارباغ و خیابان هاتف شده و وسایل رفاه عمومی و آبادی این محل فراهم می‌گردد. با تقدیم احترامات در خاتمه خیابان استانداری نیز مورد تقاضا است. به امضای عده‌ای از سکنه.


 

پاسخ استاندار وقت به درخواست مردمی چه بود؟

در روزنامه نقش جهان شماره 662، 15 فروردین 1326 پاسخ ستاندار به چاپ رسیده است.

پاسخ استاندار به درخواست ساکنین : آقایان ساکنین کوی محمدآباد

"در جواب دادخواست مورخ 9/1/26 راجع به احداث خیابان مدرسه چهارباغ اشعار می دارد که در این خصوص دستور اقدام به شهرداری صادر ودر هفته آینده نظر آقایان تأمین خواهد شد. استاندار استان دهم ـ ابوالقاسم امینی"

آمادگاه چرا آمادگاه شد؟

در مورد نامگذاری این خیابان از مهراب فتحی کارشناس تاریخ در مورد جه تسمیه این خیابان جویا شدیم، وی در این باره گفت: در این خیابانمهمانسرای عباسی قرار گرفته است، این کاروانسر توسط شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد و آن را وقف مدرسه چهار باغ کرد تا عوایدش برای نگهداری از مدرسه و معاش طلاب استفاده شود.

وی افزود: اگر چه پس از گذر زمان و حمله افغان ها این کاروانسرا به یک خرابه تبدیل شد اما در زمان ظل السلطان این بنا مرمت شد و به مکانی برای آمادگاه پادگان سواره نظام حاکم اصفهان تبدیل شد که نام خیابان فعلی آمادگاه برگرفته ازهمان دوران است.

این کارشناس تاریخ بیان کرد: در واقع ظل سلطان بناهای بزرگ و شاهکارهای معماری و شهرسازی اصفهان را تبدیل به پادگان و سربازخانه می‫کرد. کاروانسرای سلطانی (هتل عباسی) نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. وی این کاروانسرا را برای سال‫های زیادی تبدیل به سرباز خانه کرد و بازارهنر امروزی نیز به تبع آن تبدیل به طویله اسب‫های سربازان می‫شود. به همین دلیل خیابان مجاور این بنا را امروزه آمادگاه می‫نامند.

ارسال دیدگاه

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

عکس خوانده نمی شود
روزنامه اصفهان امروز دوشنبه 21 بهمن 1398، شماره 3627 ؛ 21 بهمن 1398
روزنامه اصفهان امروز دوشنبه 21 بهمن 1398
  • آخرین ها
  • پربحث ترین
  • پرمخاطب ترین