هجوم موش‌های صحرایی به استرالیا، خطر استفاده از دانه‌های سمی

ماهی‌هایی که موش مرده بالا می‌آورند به این نگرانی دامن زده‌اند که سم وارد چرخه غذایی شود

گفته می‌شود احتمال دارد دانه‌های سمی که به منظور مبارزه با بحران هجوم موش‌ها به بخش‌هایی از جنوب شرقی استرالیا استفاده می‌شود، به دیگر حیوانات بومی، از جمله سینه‌سرخ (نوعی طوطی استرالیایی)، کبوتر، و ماهی لطمه بزند. 

هزاران کشاورز در بخش‌هایی از ایالت‌های نیوساوت‌ولز، کوئینزلند، و ویکتوریا با معضل هجوم موش رو‌به‌رو هستند که محصول را خورده‌اند و ابزارهای کشاورزی و وسایل خانگی را جویده‌اند و موجب قطع برق در آن نواحی شده‌اند. موش‌ها به سوپرمارکت‌ها نیز هجوم برده‌اند.   

عامل این معضل، بارندگی فراوان و رشد محصولات کشاورزی، و در نتیجه، فراهم شدن غذای فراوان برای موش‌ها و تسریع چرخه تولیدمثل آن‌ها بوده است. 

اما کارشناسان محیط زیست و فعالان حمایت از حیوانات هشدار داده‌اند که دانه‌های سمی که در کنار تله و سطل‌های آب برای از میان بردن موش‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند بالقوه به سایر موجودات زنده نیز لطمه بزند. 

تصاویری که در تارنمای «ردیت» به اشتراک گذاشته شده است، اجساد یک دسته سینه‌سرخ را روی زمین نشان می‌دهد که گفته می‌شود نتیجه مسمومیت این پرندگان بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کاربر ردیت به نام «چِسیکینز» در یادداشتی با عنوان «این واقعیت استفاده از دانه‌های سمی برای کشتن موش است. موش‌ها را هدف قرار دهید نه جانوران بومی را»، نوشته است که «مدت‌هاست از سینه‌سرخ‌های مسموم شده» مراقبت می‌کند. 

او در ادامه نوشته است:«متاسفم اگر این تصاویر ناراحت کننده است، اما این واقعیت هجوم موش است... این شرایط ویرانگرِ حاکم بر اینجاست.» 

یادداشت‌های دیگری در صفحه فیس‌بوک حیات‌وحش استرالیا نیز حاکی از آن است که دسته‌های کبوتر بر اثر خوردن دانه‌های سمی موش‌ها تلف می‌شوند و نفوذ این مواد شیمیایی در آب‌های محلی که چرخه غذایی طبیعی را مشروب می‌کنند، می‌تواند دیگر جانوران و حتی حیوانات خانگی را در معرض خطر قرار دهد.

یک کاربر نوشت: «در هفته گذشته، چهار سینه‌سرخ و ده کبوتر مرده شمردم. هیچ جراحتی روی تن‌شان دیده نمی‌شود. نکند این پرندگان از دانه‌های سمی موش‌ها که در منطقه ریخته شده تغذیه کرده باشند؟»

استو کرافورد، کشاورز ناحیه نَروماین در نیوساوت‌ولز، به شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفت: «ماهی‌ها موش‌ها را می‌خورند و احتمال دارد که سم از این طریق وارد چرخه غذایی شود. این وضعیت پیامدهای گسترده‌ای در پی خواهد داشت و ارزش خطر کردن ندارد.»

آقای کرافورد گفت، او به‌تازگی در داخل شکم یک ماهی سفید پنج موش مرده یافته بوده است.

او افزود: «ما دیده‌ایم که  ماهی‌هایی که صید و آزاد می‌شوند یا به داخل قایق آورده می‌شوند، موش‌های بسیاری بالا می‌آورند. یعنی ماهی‌های سفید موش مرده استفراغ یا به‌اصطلاح نشخوار می‌کنند.»

این نگرانی در بین است که صدور مجوز استفاده از سم ممنوعه «ناپالم»، موجب لطمات بیشتر به حیات وحش در این مناطق شود.

دولت ایالتی نیوساوت ولز (به منظور مقابله با هجوم موش‌ها) پنج هزار لیتر سم «برومادیولوُن» به هند سفارش داده است، اما  اداره بازرسی دولت فدرال استرالیا هنوز استفاده اضطراری از این سم را در محیط زمین‌های کشاورزی تایید نکرده است.

آدام مارشال، وزیر کشاورزی استرالیا، می‌گوید: «در شرایطی خطیر قرار گرفته‌ایم که اگر به گونه‌ای موثر از تعداد موش‌ها که در فصل بهار به مرحله‌ای طاعون‌مانند خواهند رسید کم نکنیم، با یک بحران کامل اقتصادی و اجتماعی در نواحی روستایی و منطقه‌ای نیوساوت‌ولز رو‌به‌رو خواهیم شد.» 

«باید این راه را دنبال کنیم، زیرا به چیز بسیار نیرومندی برابر با ناپالم نیازمندیم که بتواند این موش‌ها را از میان ببرد.»

منتقدان از استفاده از این سم نگران آنند که در نتیجه آن، نه تنها موش‌ها، بلکه جانوارنی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، از جمله عقاب‌های «دم گوه‌ای» و حیوانات خانگی هم از میان بروند.

© The Independent

بیشتر از جهان