دلایل رد صلاحیت‌ها را به خود افراد اعلام می‌کنیم

«در این دور و همه ادوار افرادی که صلاحیتشان احراز می‌شود از همه گروه‌ها هستند»

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان - عکس از ایسنا

انتقادات از رد صلاحیت افراد سرشناس و مسئولان فعلی و پیشین جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر غیرشفاف بودن روند بررسی صلاحیت‌ها و نبود رقیب شاخص در انتخابات، مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی نیز قرار داشته است. در همین رابطه در جلسه امروز (پنج‌شنبه) ۲۷ خردادماه سخنگوی شورای نگهبان مجددا همین موضوعات مطرح شد.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایتالیایی در مورد رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی، با اشاره به اینکه هر فرد نیازمند اخذ ۷ رأی برای تأیید در شورای نگهبان است گفت اگرچه در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر کدام از افراد که درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر را دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می‌کنیم.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و مسعود پزشکیان به طور علنی از شورای نگهبان خواسته بودند تا دلایل رد صلاحیت آنها را به شکل شفاف و عمومی اعلام کند.

به گزارش ایسنا، کدخدایی در مقابل پرسش خبرنگار نروژی که درباره عدم تایید کاندیداهای اصلاح‌طلبان پرسید، اظهار داشت «شاید خبرنگار مربوطه اسامی را ندیدند. در این دور و همه ادوار بین افرادی که احراز می‌شود از همه گروه‌ها هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند از گروه‌های دیگر هم هستند. این دور هم چنین وضعیتی بوده و هیچ‌گاه شورای نگهبان بر اساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی‌دهد و نظر شورا بر اساس قانون انتخابات و قانون اساسی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان سخنگوی شورای نگهبان در حالی مطرح می‌شود که صلاحیت تمامی کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان از جمله مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس‌جمهور رد شده است.

در چنین شرایطی، کدخدایی در پاسخ به این انتقاد که افراد تأیید صلاحیت شده مورد تایید سران و بزرگان اصلاح‌طلبان نیستند، مدعی شد نگاه شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست و ارزیابی شورا بر اساس افکار سیاسی نیست. عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم اثبات می‌کند که از همه گروه‌های سیاسی در انتخابات‌ها کاندیدا داشته‌اند.

برخورد سیاسی و جناحی از سوی شورای نگهبان سابقه طولانی دارد. در انتخابات سال ۸۸، غلامحسین الهام به‌عنوان عضو حقوقی این شورا با حضور در میتینگ‌های انتخاباتی از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد. همچنین احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز از تریبون نمازجمعه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری صراحتاً از همان کاندیدا حمایت کرد.

به جز این موارد تأثیر نهادهای امنیتی بر احراز صلاحیت‌ها نیز این روزها نقل محافل سیاسی است. در آخرین اظهار نظر جنجالی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای گفت است رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارش او صورت گرفته و این رد صلاحیت به مصلحت نظام بوده است.

در همین رابطه سخنگوی شورای نگهبان با رد سخنان مصلحی گفت که فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی که گفته بودند را در آن جلسه بیان نکردند. او در ادامه تاکید کرد که طبق قانون مراجع مختلف باید گزارشاتی که در اختیار دارند را برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارشات تنها جنبه کارشناسی دارد. گاهی گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان نیز خلاف آن نظر داده است.