یک کولبر دیگر پس از شلیک مستقیم کشته شد

در سال گذشته دست‌کم ۳۶کولبر در منطقه کردستان کشته شده‌اند

برادران احمدزاده بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی در مرز نوسود زخمی شده بودند-kurdpa

کولبری که روز دوشنبه گذشته از ناحیه سر هدف گلوله نیروهای امنیتی قرارگرفته بود، در کرمانشاه درگذشت.

به گزارش کردپا و به نقل از منابع محلی، بصیر احمدزاده، کولبر اهل روستای «دشه» از توابع شهرستان پاوه، جمعه ۲۸ خردادماه، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله نیروهای مرزبانی در بیمارستان‌ طالقانی کرمانشاه جان خود را از دست داد.

روز دوشنبه، این کولبر به همراه برادرش بشیر احمدزاده بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی در مرز نوسود زخمی شده بودند.

بنا بر خبرهای رسیده جنازه این کولبر به خانواده‌اش تحویل داده نشد و شورای تأمین استان به خانواده احمدزاده گفته است «خبر فوت فرزندشان را پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا اعلام کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز یک کولبر کرد به نام رحمان کریم‌پور اهل روستای «سویچ» از توابع بانه بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در مرز «هنگه‌ژال» این شهرستان زخمی و برای مداوا به بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه بستری شد.

۲۳ خرداد، یک روز قبل از شلیک به برادران احمد‌زاده، نیروهای هنگ مرزی در مناطق مرزی نوسود، به گروهی از کولبران شلیک کردند که در نتیجه آن یک کولبر به نام ولی رستمی زخمی شد.

شلیک به کولبرها توسط نیروهای مرزی در حالی اتفاق می‌افتد که تاکنون گزارشی از مسلح بودن این افراد منتشرنشده و بار حمل شده توسط این افراد عموماً پارچه، لوازم منزل و قطعات یدکی خودرو است.

گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۰ با اشاره به وضعیت کولبران در ایران، از قتل ۳۶ کولبر و زخمی شدن ۱۰۹ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی خبر داده است. علاوه بر این موارد، ۹ کولبر نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی جان سپرده‌اند. در مواردی نیز تلاش کولبرها برای دور شدن از نیروهای مسلح مرزی باعث شده است از کوه پرت شوند.

قتل کولبرهای مرزی تنها به مناطق کردنشین محدود نمی‌شود.

سه‌شنبه ۲۵ خرداد نیز یک سوخت بر در شهرستان میرجاوه واقع در استان سیستان و بلوچستان، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شد.

در استان سیستان و بلوچستان، نیروهای سپاه پاسداران بارها با شلیک مستقیم به سوخت‌بر ها که با فروش گازوئیل امرار معاش می‌کنند، باعث مرگ آن‌ها شده‌اند.