تأکید مجدد واشنگتن بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین دولت یمن و حوثی‌ها

آیا هفتمین سفر «لندرکینگ» به منطقه، می‌تواند مسیر تحقق صلح در یمن را هموار کند؟

شبه نظامیان حوثی، در شهر ساحلی حدیده در یمن عكس از:  AFP

وزارت امور خارجه آمریكا با تأكید مجدد بر لزوم آتش‌بس در یمن، از همه طرف‌های درگیر در بحران یمن خواست برای بحث در مورد راه‌های پایان دادن به جنگ در این کشور به پای میز مذاکره بنشینند.

در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که «اگر حوثی‌ها واقعا می‌خواهند به درگیری‌ها پایان دهند و از رنج روزافزون مردم یمن بکاهند، حوثی‌‌ها باید به طور جدی در روند صلح شرکت کنند.» این سخنگو که نخواست نامش فاش شود، بر لزوم انجام مذاکرات مستقیم بین دولت یمن و حوثی‌ها برای پیشرفت در روند سیاسی تأکید کرد. این در حالی است که دو روز پیش از این مصاحبه، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن وارد عربستان سعودی شده و در آن‌جا با مقامات ارشد دولت‌های عربستان سعودی و یمن دیدار کرد. همزمان با این دیدار، مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن وارد عربستان سعودی شد.

هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد سفر اخیر هیئت عمانی به صنعا توضیحی نداد، اما خاطرنشان کرد که سازمان ملل متحد پیشنهادی را به طرف‌های درگیر در جنگ یمن ارائه داده است که اقدامات مراحل پایان دادن به محدودیت‌های مبادله آزاد کالا، برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اقدامات اولیه

از سوی دیگر، الیزابت کندال، کارشناس امور یمن اظهار داشت که اقدامات اولیه در چارچوب تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های یمن در حال اتخاذ شدن است و از جمله گام‌هایی که در این راستا برداشته شده است که می‌توان به سفر مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، به تهران، نشست مقامات عمانی و رهبران حوثی در صنعا، تعلیق عملیات ائتلاف عربی و آغاز بازسازی فرودگاه صنعا توسط حوثی‌ها، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیزابت کندال، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که تفاهم مقدماتی میان طرف‌های درگیر می‌تواند به عنوان اقدامی آغازین برای هموار کردن مسیر آتش‌بس و اطمینان از رسیدن کمک‌ها، مواد و کالا تلقی شود. وی خاطرنشان کرد «کاهش فاجعه انسانی و فروکش کردن درگیری‌ها به میزانی که بتواند طرف‌های درگیر را وارد گفت‌وگو کند، یک اقدام بسنده و با اهمیت به شمار می‌رود.»

الیزابت کندال، کارشناس مسایل یمن در کالج پمبروک دانشگاه آکسفورد، گفت «هر اقدامی که در حال حاضر صورت گیرد، پایان آغاز خواهد بود، نه آغاز پایان»، زیرا تا رسیدن به توافق فراگیر صلح، فرایند طولانی باید پیموده شود، علاوه براین‌که چالش تبدیل توافق نظری به واقعیت عملی، همان‌گونه در توافق‌نامه استکهلم در سال ۲۰۱۸ و توافق‌نامه ریاض در سال ۲۰۱۹، اتفاق افتاد، مأموریت دشوار و پییچیده‌ای خواهد بود.

ابتکارها و میانجی‌گری‌ها

در همین حال، الیزابت کندال، ضمن قدردانی از تلاش‌های فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، گفت که تلاش‌های وی توانست بازیگران اصلی منطقه را بسیج کند و به ابتكارها و میانجی‌گری‌های سازمان ملل متحد انگیزه جدیدی بدهد. این در حالی است که تلاش‌های کنگره برای حمایت ابتکارهای صلح به منظور پایان بخشیدن به بحران جنگ در یمن، در حال افرایش است، افزون براین‌که شمار زیادی از اعضای کنگره خواستار مجازات حوثی‌ها هستند، زیرا جنایت‌هایی که حوثی‌ها در یمن مرتکب می‌شوند و ادامه حمله نظامی به مأرب، برخی از تصمیات دولت جو بایدن، از جمله حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی را با چالش روبه‌رو می‌کند.

الیزابت کندال، با اشاره به تصمیم حذف حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی، گفت «سیاست‌های جدید با گذر زمان موثرتر می‌شوند» و البته انتقاد از سیاست‌های جدید آمریکا، از جمله حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی کار آسانی است، به این معنی که هدف از این اقدام، توانمندسازی حوثی‌ها است، در حالی‌که حمله حوثی‌ها به مأرب چند ماه قبل از ورود بایدن به کاخ سفید، صورت گرفت، علاوه بر این‌که پیش از مطرح شدن ابتکار صلح، حوثی‌ها برای دستیابی به منافع بیشتر، در صدد تشدید فشارهای خود شده بودند.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان