تبریک رهبران کشورهای همسایه به «رئیس‌جمهور منتخب» ایران

حاکم دبی خواستار استمرار روابط «باثبات و شکوفا» با ایران شد

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در ایران و مشخص شدن نتایج، روسای‌جمهور و مقام‌های سیاسی کشورهای همسایه، به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.

در این پیام‌ها هرکدام از مقامات کشورهای همسایه بر نکات مهم روابط خود با ایران و انتظارشان از دولت بعدی نیز اشاره کردند.

در این میان رهبران امارات متحده عربی و پاکستان، در شبکه‌های اجتماعی نیز درباره این انتخاب اظهارنظر کردند.

حاکم دبی، محمد بن راشد آل مکتوم، پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را در یک پیام توییتری تبریک گفت و خواستار استمرار روابط «باثبات و شکوفا» با ایران شد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز در حساب توییتر خود نوشت: «پیروزی برادرم آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک می‌گویم.»

عبدالله عبدالله و شورای مصالحه افغانستان، با اشاره به مشترکات فرهنگی گفتند: «انتظار داریم با پیروزی آقای ابراهیم رئیسی، روابط میان دو دولت و دو ملت در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم بیشتر از پیش گسترش یابد و تقویت شود.»

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در تماس‌های تلفنی جداگانه با آقای رئیسی علاوه بر تبریک و اشاره به نکات مهم «سیاسی، اقتصادی و تجاری» بین دو کشور، «از اهمیت هماهنگی مشترک به‌منظور ارتقای امنیت و ثبات در منطقه» سخن گفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز با اعلام آمادگی برای سفر به ایران و ارتقاء روابط، انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران را تبریک گفت.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در پیام تبریک خود، شرایط «مناطق اشغال‌شده» این کشور را یادآوری کرد. گفت: «شرایط جدید پیش‌آمده فرصت‌های بزرگی برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد می‌کند.»

رئیس اقلیم کردستان عراق هم در پیام تبریک به سید ابراهیم رئیسی، ابراز امیدواری کرد که تقویت روابط بغداد و اربیل با تهران بر اساس «حسن هم‌جواری و منافع مشترک» باشد.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، نیز دیروز در پیامی، برای رئیسی آرزوی موفقیت و برای جمهوری اسلامی آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرد. ولیعهد و نخست‌وزیر کویت نیز هرکدام پیام تبریکی فرستادند.

امیر قطر، معاون اول امیر قطر و نخست‌وزیر این کشور نیز جداگانه انتخاب رئیسی را به وی تبریک گفتند. شیخ تمم بن حمد آل ثانی، در پیام تبریکی به رئیس‌جمهوری منتخب، ابراز امیدواری کرد: «روابط دو کشور افزایش یابد.»

آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، نیز در پیام تبریک خود خواستار « تقویت و گسترش روابط دوستانه کنونی» با ایران شد.