لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

کارنامه تیرماه ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیرماه ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۵۲ ۲۶.۴.۱۴۰۰

حمایت حدود ۴۰ تن از نویسندگان، شاعران و اعضای کانون نویسندگان ایران از اعتصاب هزاران کارگر

حدود ۴۰ تن از نویسندگان، شاعران، کنشگران مستقل فرهنگی و اعضای کانون نویسندگان ایران در بیانیه ای از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حمایت کردند.

این اعتصاب که از روز ۲۹ خرداد آغاز شد، در حال حاضر، دستکم ۱۱۴ شرکت در ۱۲ استان ایران را در برگرفته است. کارگران از جمله خواستار افزایش دستمزد و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری و بهبود معیارهای اصول ایمنی کار و بهداشت هستند.

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به آنچه افزایش روز افزون مشکلات اقتصادی، تنگناهای معیشتی، بیکاری و اخراج‌ها، تاخت و تاز بخش خصوصی نامیدند، نوشتند که این مسایل، اعتصاب کارگران را فراهم آورده است.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، علیرضا آبیز، اکبر آزاد، سعید اسکندری، نرگس الیکایی، علی باباچاهی، علیرضا بهنام، بنفشه حجازی، سروش مظفر مقدم و داریوش معمار هستند.

۰۰:۳۲ ۲۳.۴.۱۴۰۰

حمایت بیش از ۵۰۰ تن از دانشجویان از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای

بیش از ۵۰۰ تن از دانشجویان در ایران با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کردند.

کارگران از ۲۳ روز قبل برای تحقق مطالبات خود اعتصاب کرده‌اند. این اعتصاب در ۱۰۵ شرکت و در دست‌کم ۱۲ استان ایران در جریان است.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این بیانیه خواستار مهار گسترش خصوصی‌سازی‌ها و پیمانکاری‌ها، حق داشتن تشکل مستقل کارگری، افزایش دستمزدها، پرداخت به‌موقع دستمزدها، بهبود شرایط اصول ایمنی کار و رعیت معیارهای بهداشتی برای کارگران است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه مناسبات ناعادلانه، اعتراض بخش وسیعی از جامعه را به‌دنبال داشته، آمده است که نفوذ خصوصی‌سازی و به حراج گذاشتن منابع و نیروی کار مردم از سوی جمهوری اسلامی، ضربات جبران‌ناپذیری به بخش‌های گوناگون جامعه و به کارگران زده است.

در روزهای اخیر، حمایت‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران از اعتصاب کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای انجام شده است.

۰۰:۳۰ ۲۳.۴.۱۴۰۰

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه اعتصاب و در مقابل مدیریت شرکت تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به پرداخت نشدن دستمزدهای خود از اردیبهشت ماه تاکنون،‌ روشن نشدن وضعیت شرکت پس از خلع ید از مالک خصوصی و نیز جلوگیری از بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان، اعتراض دارند.

علاوه بر این، اعتراض و تجمع کارگران بخش دفع‌آفات شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه شنبه، ۱۸ روزه شد.

بیش از ۱۶۰ کارگر دفع‌آفات از جمله خواستار پرداخت دستمزد‌های معوقه و تمدید قراردادهای کار هستند.

۲۰:۱۲ ۲۰.۴.۱۴۰۰

نشست بررسی مطالبات کارگران اعتصابی نفت، گاز و پتروشیمی در وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه از برگزاری نشستی برای بررسی مطالبات کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در این وزارت‌خانه خبر داد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در این نشست، بر ارتقای سطح ایمنی و خدمات رفاهی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخورداری کارگران از استراحت و مرخصی و ایجاد تشکل‌های کارگران بر اساس قانون و عرف جاری در منطقه تاکید شد.

او همچنین بر ضرورت مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان تاکید کرد و افزود: قرار شد نشست مشترک نمایندگان دولت کارگر و کارفرما در عسلویه یا مرکز استان‌های بوشهر و خوزستان برای تفاهم و هماهنگی بیشتر و کاهش اختلاف نظرها برگزار شود.

هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای از جمله خواستار افزایش دستمزدها و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری، بازگشت به کار کارگران اخراجی در روزهای اعتصاب، افزایش استانداردهای ایمنی و بهداشتی در محیط کار و استراحتگاه‌ها و برخورداری از حق تشکل‌یابی و تجمع هستند. تاکنون سه هفته از این اعتصاب گذشته است.

۲۰:۱۱ ۲۰.۴.۱۴۰۰

اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی ایران وارد چهارمین هفته شد

اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی ایران روز یکشنبه وارد چهارمین هفته شد.

این اعتصاب روز ۲۹ خرداد آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها، تاکنون کارگران بیش از ۱۰۰ شرکت در ۱۲ استان، در اعتراض به شرایط معیشتی و نیز تحقق مطالبات خود دست از کار کشیده‌اند.

کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزدها و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری، ‌بازگشت به کار کارگران اخراجی، رعایت استانداردهای بهداشتی در محیط‌های کار، خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی،‌ بهبود اصول ایمنی کار و به رسمیت شناخته شدن حق تشکل‌یابی و تجمع هستند.

این اعتصاب تاکنون از حمایت‌های گسترده داخلی و بین‌المللی برخوردار شده است.

در این ارتباط، ‌ده‌ها سندیکا، اتحادیه، فدراسیون و کنفدراسیون در کشورهای مختلف جهان از اعتصاب و مطالبات کارگران حمایت کرده‌اند.

۲۰:۱۱ ۲۰.۴.۱۴۰۰

۱۰۵ هزار تن از نیروهای پیمانکاری و شرکتی وزارت نفت خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری و واسطه‌ای شدند

۱۰۵ هزار تن از نیروهای پیمانکاری و شرکتی نفت با ایجاد یک کمپین در فضای مجازی، خواستار حذف پیمانکاران و شرکت‌های واسطه‌ای شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این بیانیه آمده است که این نیروهای شاغل در شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت خواستار آن هستند که با تبدیل وضعیت قرارداد آنها، شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو برای دستگاه‌های دولتی حذف شود.

نیروهای پیمانکاری و شرکتی وزارت نفت در گذشته نیز به آنچه تبعیض و اختلاف در دریافت دستمزدها و مزایا در مقایسه با دیگر کارکنان معترض بوده‌اند.

۱۷:۴۳ ۷.۴.۱۴۰۰

حمایت فدراسیون اتحادیه‌های صنفی نفت و پتروشیمی عراق از اعتصاب کارگران نفت ایران

فدراسیون اتحادیه‌های صنفی نفت و پتروشیمی عراق حمایت خود ار از اعتصاب کارگران نفت در ایران ابراز داشت و خواستار بهبود شرایط کار و معیشت آنان شد.

حسن جمعه عواد‌، رئیس فدراسیون سندیکاهای نفت و پتروشیمی عراق،‌ با اشاره به تظاهرات و اعتصاب‌های کارگران نفت ایران نوشت: «کارگران در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و ما اساساً از همه اعتراض‌های کارگران و با توجه به اتحادیه‌هایی که متعلق به آنها هستند، حمایت می‌کنیم ... به رغم اینکه مقامات ایرانی از اتحادیه‌ها حمایت نمی‌کنند و آنها را به رسمیت نمی‌شناسند».

او از دولت ایران خواست مطالبات کارگران اعتصابی را برآورده کند و جنبش اتحادیه‌ای را در همه بخش‌ها به رسمیت بشناسد.

هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شاغل در ۶۶ شرکت در هشت استان ایران از روز ۲۹ خرداد اعتصاب کرده‌اند. این اعتصاب از حمایت‌های سندیکاها و تشکل های کارگری و صنفی در داخل و خارج از ایران برخوردار شده است.

۱۷:۲۰ ۷.۴.۱۴۰۰

اعلام حمایت کانون صنفی معلمان تهران از اعتصاب و مطالبات کارگران نفت
کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه ای در حمایت از مطالبات کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت نوشت: کارگرانی که از حداقل های زندگی انسانی محرومند، تلاش می‌کنند تا از طریق این اعتصاب و طرح مطالبات مشروع خود، شرایط را برای تداوم زندگی فراهم کنند.

این تشکل صنفی معلمان با اشاره به مطالبات صنفی کارگران نفت افزود: «خواسته‌های کارگران اعتصابی شکل دیگری از مطالباتی است که ما معلمان در دو دهه گذشته به کرات تکرار کرده‌ایم».

کانون صنفی معلمان تهران با اعلام همبستگی خود با همه اقشار آسیب پذیر، حقوق بگیران و کارگران زحمتکش ایران و اعلام حمایت از مطالبات کارگران معترض صنعت نفت، از حاکمیت خواست به جای هزینه کردن از منابع متعلق به مردم به نام تامین امنیت، منابع موجود را صرف تامین خواسته‌های مشروع و به حقِ حقوق بگیران و به ویژه کارگران کند.

۱۷:۱۱ ۷.۴.۱۴۰۰

۸ سندیکا و تشکل کارگری و صنفی: اقشار زحمتکش و شرافتمند جامعه از اعتصاب کارگران نفت پشتیبانی کنند
هشت سندیکا و تشکل کارگری و صنفی در بیانیه مشترکی، از اعتصاب و همبستگی سراسری کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری‌های صنایع نفت، نیروگاه‌ها و پتروشیمی حمایت کردند و خواستار پشتیبانی تمام «اقشار زحمتکش و شرافتمند جامعه از این حرکت کارگری حق طلبانه شدند.

در این بیانیه با اشاره به آنچه «اعتصاب سراسری، متحد و نیرومند کارگران پروژه‌ای‌ و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی» نامیده شده، آمده است که این اقدام «محصول مطالبات و ارادۀ مشترک آنها برای دستیابی به خواست‌هایشان، همچنین به میدان آمدن کارگران رسمی و اعلام پشتیبانی از خواست‌های مشترک همدیگر، همچون سیل خروشانی به راه افتاده و پرتوان ادامه دارد».

کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نفت از روز ۲۹ خرداد در ۶۶ شرکت در ۸ استان ایران اعتصاب کرده‌اند. کارکنان رسمی شرکت ملی نفت ایران در هفته‌های اخیر،‌ دو تجمع بزرگ را برگزار کرده و در جزیره خارک از سوخت‌گیری سه نفتکش جلوگیری کرده بودند.

هشت سندیکا و تشکل امضاکننده بیانیه نوشته اند که این اعتصاب بزرگ کارگری ناشی از شرایط بسیار بد محیط‌های کار در صنایع نفت و گاز و همچنین دستمزد ناچیز است که شرایط را برای کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری نفت و پتروشیمی در سراسر ایران بسیار غیرقابل تحمل کرده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، اتحاد بازنشستگان، تشکل‌های کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز و انجمن صنفی فرهنگیان کردستان (سقز و زیویه) این بیانیه را امضا کرده‌اند.

آنها اعتصاب بزرگ کارگران نفت را «بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نویدبخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق» دانستند.

به گفته آنها، «این اتحاد و همبستگی الگویی برای همۀ کارگران است و در این نبرد طبقاتی، همه کارگران باید از حرکت وسیع، مستقل و ارادۀ راسخ کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری درس بگیرند».

امضاکنندگان بیانیه همچنین اشاره کردند که بخشی از خواست‌های کارگران شاغل در صنایع نفت و پتروشیمی مربوط‌ به شرایط شغلی ویژۀ آنها و همچنین اعتراض به شرکت‌های پیمانکاری‌ای است که استثمار کارگران را در این صنایع مضاعف کرده‌اند و اضافه کردند: دیگر خواسته‌های کارگران اعتصابی، خواست مشترک همۀ کارگران در سراسر ایران است «مانند اینکه حداقل دستمزد نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد، حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، منع اخراج، حق اعتراض و اعتصاب، پرداخت به‌موقع مزدها، بهبود شرایط کار و محیط کار، برقراری استانداردهای لازم بهداشتی، ایمنی و ...».

در این بیانیه همچنین بر لزوم اتحاد و هماهنگی کارگران برای مبارزه با شرکت‌های پیمانکاری، قراردادهای موقت و دستمزدهای ناچیز و دیگر مطالبات، گفته شده است که «نیازمند تشکل هستیم».

امضاکنندگان بیانیه نوشته‌اند: «ایجاد سندیکاها و سایر تشکل‌های مستقل کارگری، اتحاد و ارتباط میان کارکنان واحدها و مناطق مختلف و وحدت و همبستگی با کارگران رسمی و هوشیاری در مبارزه و شناخت از ترفندهای کارفرما و نهادهای قدرت و همچنین تلاش برای ایجاد صندوق همیاری (کمک به کارگران اعتصابی و خانوادهای آسیب پذیر)، ضرورتی مبرم در استمرار این مبارزه است».

آنها در پایان از کارگران، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان، روشنفکران، هنرمندان، خبرنگاران و از «همۀ زنان و مردان زحمتکش و شرافتمند جامعه» خواستند از این «حرکت کارگری حق طلبانه پشتیبانی کنند و کارگران اعتصابی را برای دستیابی به خواست‌هایشان که خواست همۀ کارگران است، بی دریغ یاری دهند».

۱۴:۴۹ ۷.۴.۱۴۰۰

حمایت دهها تشکل کارگری در جهان از کارگران اعتصابی نفت ایران

دهها سندیکا،‌ اتحادیه، ‌فدراسیون و کنفدراسیون کارگری در جهان در بیانیه مشترکی از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، ‌گاز و پتروشیمی در بیش از ۶۵ شرکت در ایران حمایت کردند.

این اعتصاب‌ها از روز ۲۹ خرداد آغاز شده و اکنون در دست‌کم ۸ استان ایران در جریان است. کارگران خواستار افزایش دستمزد، افزایش میزان مرخصی، برچیده‌شدن شرکت‌های پیمانکاری،‌ بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی کار و برخورداری از حق تشکل‌یابی و تجمع هستند.

این تشکل‌ها که عضو «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه هستند»، نوشتند که همچنین از شورای سازماندهی اعتصابات کارگران پیمانی نفت که این اعتراض‌ها را سازماندهی کرده است،‌ حمایت می‌کنند.

این تشکل‌ها از جمله، از کشورهای برزیل، اسپانیا، فرانسه،‌ ایتالیا، بورکینافاسو، ‌اندونزی، الجزایر، هائیتی، سنگال، پاکستان، ترکیه و السالوادور هستند. پیش از این نیز اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق، فدراسیون بین المللی کارگری اینداستریال و پلاتفرم سندیکای‌های کارگری سوئد از اعتصاب‌های کارگران نفت حمایت کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG